Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Malmö som lärplats - ett utomhuspedagogiskt perspektiv

I den här bloggen skrivs det om andra lärplatser än klassrummet, att använda staden som resurs och lärplats i undervisningen, men också om användarhjälp och tips för Pedagogiska kartor (PK). De som har utvecklat Pedagogiska kartor är Stadsbyggnadskontoret, Gatukontoret och Pedagogisk Inspiration Malmö. Pedagogiska kartor hittar du här: http://www.malmo.se/pedagogiskakartor

Antal inlägg: 87

Snart dags för fältstudier?

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Att Malmö har en naturvårdsplan är det kanske inte många som tänker på. Några av de här platserna är utmärkta att använda i pedagogiskt syfte och ligger inom stadens gränser. Men vilka är de och vilka är tillgängliga för fältstudier? För några år sedan funderade vi över hur vi skulle kunna höja medvetandet och intresset…

Vi är med och hjälper forskare!

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Under vintern är några klasser från Malmö, Helsingborg och Lund med och hjälper lundaforskare i sina studier om fåglars mående. Många människor matar de vilda fåglarna under den kallare tiden, men hur påverkar det egentligen fåglarnas mående? En annan fråga som är intressant för forskarna är att titta på om elevernas intresse för fåglar ökar….

Det är vinter - då får vi vara kvar i klassrummet!

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Första känslan när det är grått, lite regntungt eller snöigt utanför fönsterna är att det är bäst att ha lektionerna inne. Att gå ut får vänta till våren när det är varmare. Men det finns en vinst med att använda sig av andra platser än klassrummet även när det blir lite kyligare. Vissa saker blir…

Vattensafari på Augustenborg

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Hur får vi syn på vattnet och hur rör det sig? Häng med Augustenborgsskolans ettor på vattensafri där de får lära sig om vattnets kretslopp genom sin egen närmiljö. Det har gjorts några lektionspaket om och i vatten för grundskolan  som ligger tillgängliga via Pedagogiska kartor. Nu är det dags att göra ett nytt. Den…

Platsers betydelse i lärandet

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Det är något som händer i oss när vi börjar titta på platser som idag är så bekanta för oss, ur ett annat perspektiv. Vi vill gärna berätta vad vi själva har för relation till platsen, men det blir också en snackis när jag får ta del av en oväntad bild på vad som funnits…

Nyfiken på vad som döljer sig i Pedagogiska kartor?

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Vi fokuserar ofta på kollegialt lärande mellan yrkesgrupper inom skola och förskola, men vi har så många medarbetare med specialkunskap i Malmö stad som både kan och vill vara med att bidra med sin kunskap till skolan. Förutom all denna kunniga personal så är det många andra i samhället som gärna hjälper till att bidra…

Snart intar vi Stadshusets foajé

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Allt är klart för att fylla Stadshuset foajé med information om Malmö och lektionsmaterial för skolan. Kom och ta del av utställningen om Pedagogiska kartor. I högar ligger nu skyltarna färdiga för uppsättning och montrar målas om in i det sista. På tisdag den 1 oktober händer det. I tio år har Pedagogiska kartor gått…

Hopp i havet - om havets ekosystem

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Att ekosystem fungerar är något vi människor är beroende av, men hur kan vi lära oss mer om dem? Marint kunskapscenter fortsätter sitt samarbete med Pedagogisk inspiration Malmö. Den här gången är det en djupdykning i att bygga kunskap om ekosystemen i Öresunds marina miljö. I alla fall starta en nyfikenhet om livet under ytan….

Stadens vatten - hur får vi vatten i kranen och vart tar vattnet vägen när jag spolar i toaletten?

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

  Ska ni arbeta med vattenberedning och avloppsrening och behöver lite stöd? Varför inte besöka avloppsreningsverket i Klagshamn. Tillsammans med Stadsfastigheter, VA-Syd och Bulltoftaskolan har Pedagogisk Inspiration tagit fram lektionsmaterialet Vattnet i staden . Materialet handlar om hur vi får in vatten i staden och vart vattnet tar vägen när det är använt. Det skapas…

Är ni klassen vi söker?

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Träd i närmiljön, ett nytt lektionspaket till Pedagogiska kartor, vill du vara med och testa materialet? Vi söker några klasser i årskurs 4 som vill arbeta med stadens träd. Genom egna upplevelser får eleverna undersöka och upptäcka våra vanligaste träds årscykel. Utifrån den nyvunna kunskapen ska eleverna utveckla förmågan att samtala om, tolka och framställa…

Öresund som klassrum - vad finns under havsytan?

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Det genomförs många konferenser kring de globala målen, men hur omsätter vi det i skolans vardag? Vad får vi med oss tillbaka till klassrummet? Två lektionspaket som togs fram i syfte att lyfta arbetet i skolan och som kom att diskuteras under konferensen Ocean Literacy in coastal cities är ”Vi och naturen i Öresund” och ”Plast i…

Vattnet i staden

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Hur kan vi minska skolans förbrukning av vatten? Hur mycket vatten förbrukar vi egentligen och var på skolan använder vi vatten? Var tar vattnet vägen när vi har använt det? Det finns många frågor att ställa och besvara när det gäller vatten i staden. Just nu testar vi ett material som ska göra det lättare…