Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Rosenknoppar - ett språkutvecklande arbetssätt

I den här bloggen kan du läsa om hur vi arbetar med årskurs 1 på Rosengårdsskolan i Malmö. En röd tråd i vårt arbete är den formativa, tematiska och språkutvecklande inriktningen.

Antal inlägg: 95
Papper med uppgifter om grodor.

Publicerat:

Bedömningsuppgift i grodtemat

Oj, vart tog tiden vägen? Vi är redan framme vid påsklovet. På onsdag är det dags för ett nytt tema hos ettorna på Rosengårdsskolan. Vi avslutade grodjobbet med en liten bedömningsuppgift. Vi ville med denna uppgift kontrollera om 1) eleverna kunde berätta lite om hur grodan lever, fortplantning, föda och fiender 2) vem som kunde skriva…

Teckningar och texter av och om grodor.

Publicerat:

Skriva om grodor

Vi har nu arbetat med grodor i några veckor. Vi har lärt oss massor genom att lyssna till högläsning och titta på bilder och film. Vi har samtalat om grodor i par och i grupp och vi har tränat på att berätta för varandra om grodor i naturen. Vi har också vid ett tillfälle tillsammans…

Barngrupp sjunger och dansar.

Publicerat:

Apan ställer grodfrågor

Vi är inne i vecka två i grodtemat. Vi fortsätter att arbeta med grodans näringskedja och grodans livscykel och hur grodor är i allmänhet. Idag tränade vi på att berätta grodfakta och vi skulle använda frågeapan i det arbetet. Först behövde vi lite input. Vi såg på några korta filmklipp om grodor i naturen. Sedan lyssnade…

Teckning och text av och om grodan.

Publicerat:

Språkgrupper varje dag - 3

I den tredje språkgruppen skulle vi gå lite mer på djupet i sagoarbetet. Slutmålet i detta arbete skulle bli egenproducerade sagor. De första passen ägnade vi åt en massa input. Det blev mycket högläsning av olika sagor. Först berättade fröken vad sagan skulle handla om. Viktig förförståelse för våra barn. I samband med att de…

Elev sitter på golvet och ritar.

Publicerat:

Grodvänner och grodfakta

Att vi har lämnat sagans värld har varit tydligt hos ettorna på Rosengårdsskolan. Nu är det grodor som gäller. Det syns i klassrummen, som sig bör. Vi arbetar med livsfrågor med hjälp av Max Velthuijs underbara böcker om Grodan och hans vänner. Det nya temat började i måndags med att vi lyssnade till högläsning av…

Diagnos står på tavla.

Publicerat:

Bedömning talen 11-20

I vårt formativa arbetssätt blir det då och då dags för en summativ bedömning. Under de senaste veckorna har vi arbetat med taluppfattning inom talområdet 11-20. Nu ville vi se hur säkra våra elever blivit. Vad kan vi? Vad behöver vi träna mer på? Vi ska kunna avläsa, skriva, storleksordna, bygga med klossar, bygga med…

Tecknad apa symboliserar bokstaven A.

Publicerat:

Språkgrupper varje dag - 2

Den som följer bloggen har sett att vi är inne i vår tredje vecka med språkgrupper. Det är ett superroligt arbete och vi ser, alla tre fram emot de följande veckornas arbete i grupperna. Syftet är att kunna möta varje barn där hon/han befinner sig just nu, i sin läs-och-skrivutveckling. I den minsta gruppen är det bara åtta…

Sångtext utklippt på lappar.

Publicerat:

Språk och musik i sagans värld

Att lära sig nya sångtexter är inte alldeles lätt. De senaste veckorna har vi provat att arbeta så här när vi lär oss en ny sångtext. I prins- och prinsesstemats sista vecka tyckte vi att det passade bra att lära oss ”Törnrosa var ett vackert barn”. Först fräschade vi upp minnet genom att vår lärarstudent…