Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Rosenknoppar - ett språkutvecklande arbetssätt

I den här bloggen kan du läsa om hur vi arbetar med årskurs 1 på Rosengårdsskolan i Malmö. En röd tråd i vårt arbete är den formativa, tematiska och språkutvecklande inriktningen.

Antal inlägg: 95
Händer tar pärlor.

Publicerat:

Pärlfrossa med hälften och dubbelt

Praktiskt arbete är både roligt och lärorikt. Att i kombination få se, tänka, känna och göra, bidrar till ökad förståelse för många barn.   Dagens mattepass i liten grupp, innehöll begreppen hälften och dubbelt samt instruktionstagande. Genomgång av dagens mål – moln på tavlan.   Vi började med att fräscha upp våra kunskaper om hälften…

Teckning av drake.

Publicerat:

Att beskriva personer

Dagens målmoln! Vad kunde det betyda då? Ingen hade en aning. Ok, då gör vi så här: Hur ser mattan ut? Låtsas att jag inte kan se den och berätta för mig hur den ser ut. Då kom det igång. ”Den är orange och hårig.” ”Den har runda prickor.” ”Prickar heter det!” ”Vita pickar.” ”Den…

Ordet "läsa" står skrivet på en whiteboard.

Publicerat:

Språkgrupper varje dag

Före sportlovet inventerade vi ettornas läsförmåga. Utifrån det, delade vi in barnen i tre språkgrupper.  Grupp 3, de barn som kommit igång ordentligt med både läsning och skrivning (23 barn) , skulle få jobba vidare med mer innehållsrika texter. Grupp 2, de barn som nyss knäckt läskoden eller var på god väg (20 barn), skulle…

Hjärtan med Alla hjärtans dag-hälsningar.

Publicerat:

Alla hjärtans dag hos ettorna

Måste bara dela med oss av dagens glad-aktivitet hos ettorna på Rosengårdsskolan. Det är Alla Hjärtans Dag imorgon. Vi ville använda oss av det i en jag-stärkande övning. Andra syften med aktiviteten var att träna på att lyssna på instruktioner och att följa instruktioner. Förberedelser hemma för oss pedagoger: Skriva ett hjärta med en positiv…

Anteckningar på en whiteboard.

Publicerat:

Vad är sagoingredienser för något?

Vad behövs för att en saga ska bli en riktigt bra saga? Vi tänkte att dagens målmoln nog skulle vara lite klurigt att förstå. Ingredienser vad är det? Inga problem! ”Jo om du ska baka knäckebröd. Då har du ingredienser. Mjöl och frön och sånt. Fantastiska barn! Sedan var det lätt. Ska man baka en tårta…

Hjälpmedel för räkning.

Publicerat:

Talen 11-20

Under höstterminen och en bit in på vårterminen, har vi koncentrerat oss på talområdet 0-10. Vi har blivit säkra på siffra och antal. Vi har storleksordnat, adderat och subtraherat. Förra onsdagen antog vi en ny utmaning. Vi skulle titta närmare på talen 11-20. Målmoln på tavlan. Arbetspasset introducerades med en filmsnutt följt av ramsräkning i…

Teckning av en prinsessa som speglar sig.

Publicerat:

Så gör prinsessor

  Idag var det dags att lämna de klassiska sagorna för ett tag. Vi högläste Per Gustavssons underbara ”Så gör prinsessor”. Den coola prinsessan uppskattades verkligen av våra rosenknoppar.  Hon räddade prinsar och tämjde drakar och en massa andra häftiga saker.  Morgonens praktiska uppgift var att rita prinsessan. Vi körde lärarledd ritning. Streck för streck……

Tre pressade tulpaner.

Publicerat:

Törnrosas rosor

På den tredje och sista sagostationen träffade vi Törnrosa. Sagoläsningen har verkligen blivit favoritstunder i våra grupper. Både stora och små njuter av att förflytta sig in i fantasins värld. Det är en fröjd att läsa och berätta för så tacksamma och ivriga lyssnare. Efter sagan kom en mängd kloka och nyfikna kommentarer. Som vanligt…