Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Rosenknoppar - ett språkutvecklande arbetssätt

I den här bloggen kan du läsa om hur vi arbetar med årskurs 1 på Rosengårdsskolan i Malmö. En röd tråd i vårt arbete är den formativa, tematiska och språkutvecklande inriktningen.

Antal inlägg: 95

Publicerat:

Askungens sko

I prins- och prinsesstemat arbetar vi denna vecka på olika stationer. Idag var det dags att hälsa på hos Askungen. Återigen dök vi ner i fina ”Prinsessor – sju sagor”. Askungen har här illustrerats av Catarina Kruusval. Barnen tyckte mycket både om bilderna och sagan. Den lilla glas-skon spelar en viktig roll i sagan om…

Publicerat:

Snövit på turné

                Efter temauppstart med Rapunsel var det dags för fortsatt sagoarbete. Tre klassrum, tre barngrupper, tre pedagoger och tre klassiska sagor. För ena gruppen var Snövit och de sju dvärgarna, först ut.   Vi märkte att även denna saga började med ”Det var en gång…”.   Sagor är…

Publicerat:

Prinsar och prinsessor hos oss - Rapunsel

Idag var det dags för ett nytt tema hos Rosenknopparna.   Vi reste till sagans värld och ska stanna där i några veckor och bekanta oss med prinsar, prinsessor och andra sagogestalter. Vi börjar med klassiska sagor och sedan vänder vi upp och ned på allt. Innan vi började läsa hamnade vi spontant i ett…

Instruktion om att träna på trädord.

Publicerat:

Trädord

I varje tema vi arbetar med väljer vi ut viktiga ord som vi vill att eleverna ska lära sig. I årstidstemat har vi arbetat med träd på olika sätt. Vi har bland annat arbetat med årstidernas skiftningar genom att följa äppelträdets förändring under året. Idag arbetade vi med trädets delar. Rot kände vi igen efter…

Man står i byggställning med stor kappa på sig.

Publicerat:

Upplevelse med Baby Yaga

Vi blev inbjudna till Rosengårds bibliotek och en teaterföreställning som heter Baby Yaga. Att få vara med om språkutvecklande upplevelser utanför skolan, är inte bara roligt, det ger också fina möjligheter till  fortsatt arbete i skolan. Att samtala, skriva och berätta utifrån gemensamma upplevelser skapar motivation och mening i skolarbetet. Framme i bibliotekets foajé väntade vi…

Lappar med månader skrivna på.

Publicerat:

Roterande fröknar 2

I onsdags hade det blivit dags att byta grupper i Året-temat. Eller byta fröknar, rättare sagt. Gruppen som skulle starta med månaderna samlades på golvet. Vi läste upp målet för lektionerna och pratade lite om månader. Flera visste i vilken månad de fyller år. Vi lärde oss en sång om månaderna. När vi sjungit några gånger…

Anna och Katharina.

Publicerat:

Rosenknoppar, en nystart!

Hej och välkommen till Rosenknoppar – ett språkutvecklande arbetssätt.   Vi som skriver här heter Anna Duncanson och Katharina Olofsson. Vi är grundskollärare och förstelärare på Rosengårdsskolan och är mentorer för ettorna här. Vi har i flera år arbetat i Staffanstorp och tillsammans utvecklat ett tematiskt arbetssätt. Att integrera svenska, SO, NO, musik och bild är självklart…