Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Rosenknoppar - ett språkutvecklande arbetssätt

I den här bloggen kan du läsa om hur vi arbetar med årskurs 1 på Rosengårdsskolan i Malmö. En röd tråd i vårt arbete är den formativa, tematiska och språkutvecklande inriktningen.

Antal inlägg: 95
Fyra muggar med olika innehåll.

Publicerat:

Våra fem sinnen

Förra veckan djupdök vi i våra fem sinnen. Kunskapskravet var att kunna berätta om sinnena. Dessutom arbetar vi i cirkelmodellen med faktatexter. Det långsiktiga målet för hela Kroppen-temat är att kunna skriva faktatexter som innehåller egna formuleringar och grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp som används så att innehållet blir begripligt. Våra Symwriterkort visade vad som…

Kroppsdelar listade på tavla.

Publicerat:

Kroppen - en start

Då har vi avslutat det roliga Forntiden-temat och hoppade i tisdags rakt in i nästa spännande tema. Vi börjar vänja oss vid att dagens schema nu är gjort av de fina kort med bildstöd som vår fantastiska logoped Ida Rosqvist tillverkat åt oss. Ett bra stöd åt elever med svenska som andraspråk. Det är helt…

Barn sitter på jättestort fallet träd.

Publicerat:

Utflykt med tydliga mål - Torna Hällestad

Två veckor senare vågade vi oss ut i naturen igen. Denna gång gick färden till Torna Hällestad. Med koppling till Haväng var målen tydliga denna gång. Dagen innan aktualiserade vi våra fem utflyktsregler som vi gemensamt kom fram till efter förra utflykten. vi ska hålla oss till gruppen vi ska låta djuren vara ifred vi…

Pedagog sitter med två barn vid bord.

Publicerat:

Bedömning på Forntiden

Väl förberedda efter olika träningstillfällen var det i måndags dags för slutbedömning i Forntiden-temat. Även om vi hållit kunskapskraven vid liv och gjort återkommande formativa bedömningar under temats gång har vi alltid en sammanfattande slutbedömning efter varje arbetsområde. barnen får flera chanser att utveckla sina förmågor under resans gång vi får en samlad bild av…

Äpple och banan.

Publicerat:

Förmågan att jämföra

Eftersom vi i detta tema bedömer förmågan att göra jämförelser mellan livet förr och nu var det idag dags att lyfta fram jämförelserna, repetera och träna. Det fungerar alltid bäst när vi startar i något som är nära eleven. Att jämföra frukt har vi gjort förut. Vi hade ett samtal om äpple och banan och repeterade…

Barngruppen samlad.

Publicerat:

Historiens vingslag

Vi är nu framme i slutet av vårt forntidentema. I torsdags gav vi oss iväg till underbara Haväng. Vi ville uppleva historiens vingslag med hela kroppen. Det är på många sätt givande att få komma utanför skolans område. Förutom att befästa våra kunskaper om forntiden får vi möjlighet att träna social samvaro med naturen. Inte…

Teckning av gammal smedja.

Publicerat:

Vi reser till Järnåldern

Ny vecka och ny tidsperiod. Idag var vi framme vid Järnåldern. Dags för film om Järnåldern. För att ge våra barn de bästa förutsättningar att förstå, är vi alltid noga med att förbereda dem väl. Genom att sammanfatta innehållet i filmen samt förklara nya ord och begrepp får barnen en förförståelse som hjälper dem att…

Tecknade grottmålningar.

Publicerat:

Vi reser till Bronsåldern

Denna vecka har vi varit på bronsåldern. Nu gick utvecklingen allt fortare och tillvaron var mer komplex på bronsåldern än på stenåldern. Varje gång vi rest till en ny tidsålder har vi upplevt att det gått lite ”trögt” under det första passet i veckan. Det är svårt med alla nya begrepp. De flesta av eleverna har…