Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Rosenknoppar - ett språkutvecklande arbetssätt

I den här bloggen kan du läsa om hur vi arbetar med årskurs 1 på Rosengårdsskolan i Malmö. En röd tråd i vårt arbete är den formativa, tematiska och språkutvecklande inriktningen.

Antal inlägg: 95
Elev tecknar.

Publicerat:

Vi reser till Sydamerika

I ”Vi läser och reser”-temat reser vi runt i världen och bekantar oss på vägen med världskartan. Vi hälsar på i olika världsdelar och jämför deras storlek. Vi lär oss lite om kartan och om väderstrecken. Förutom i språkgrupperna integrerar vi alltid SvA med NO och SO. Det fungerar utmärkt att kombinera ett NO/SO-innehåll med…

Tre kvinnor håller om varandra.

Publicerat:

Ny organisation möter behoven

3 fröknar – en årskurs 3 fröknar = 3 språkgrupper 3 fröknar = 3 mentorsgrupper 3 fröknar = 2 arbetsgrupper + 1 nyanländagrupp Våra tre mentorsgrupper är just nu stommen i vår organisation. Mentorsgrupperna startar och avslutar dagen tillsammans. Språkgrupperna ses tre pass i veckan. Nyanländagruppen och arbetsgrupperna ett pass per dag. Barnen vänjer sig…

Man står vid tavla och undervisar.

Publicerat:

Återbesök - Torsten Bengtsson

För någon vecka sedan återvände Torsten Bengtsson till Rosengårdsskolan. Efter förra mötet var vi nu redo att inspireras av Torsten och hans tips inför eget skrivande.   Förväntansfulla barn. Torsten brukar ha med sig själv i sina berättelser. Då är det lättare att leva sig in i handlingen.  En berättelse ska ha en början, handling…

Kuber ligger i högar.

Publicerat:

Multiplikation - en start

Veckorna före vi introducerade multiplikation, tränade vi in några multiplikationssånger. 2-hopp 3-hopp 4-hopp 5-hopp 10-hopp Sångerna finns på denna länk. http://fredriksbergsflippar.blogspot.se/p/multiplikationssanger.html Barnen älskar sångerna och har lärt sig allihop utantill, vilket var vårt mål. Alla hopp är bra att kunna när man ska lära sig multiplikation. Men vi måste förstå vad multiplikation är. På Rosengårdsskolan…

Teckning av svanar.

Publicerat:

Vi läser och reser

I vårt nya tema ska vi ut och läsa i världen. Vi ska resa till olika världsdelar och läsa när vi stannar. När vi är klara med temat kan vi berätta om vilka världsdelar som finns, jämföra deras storlek och beskriva var de ligger i förhållande till varandra. Vi kommer under resans gång att utforska…

Två elever läser ihop.

Publicerat:

Fas 4 i rymden

Fokus i veckan som gick var egen produktion av faktatext. Vi var framme vid fas 4 i Cirkelmodellen. Vi tog fram vår plansch och gick igenom punkterna. För att kunna skriva en faktatext måste vi inhämta kunskaper. Vi läste och jämförde två olika faktatexter om Saturnus och kom fram till att de berättade ungefär samma…

Tankekarta om månen.

Publicerat:

Vad är en faktatext?

Som slutprodukt i vårt Rymdentema ska alla barn skriva en egen faktatext. För att få förebilder ville vi ta reda på hur faktatexter är uppbyggda. Vi har därför studerat tre olika faktatexter om solen – fas 2 i Cirkelmodellen. Vi har pratat om texttypens syfte och tittat på struktur och utformning. Detta arbete resulterade i…

Text skriven i häfte.

Publicerat:

Bedömning i rymden

I förra veckan var det dags för ett bedömningstillfälle i rymden-temat. För att alla skulle vara så väl förberedda som möjligt plockade vi fram vår gemensamma text om hur solen, jorden och månen rör sig i förhållande till varandra. Katharina högläste texten… … sedan läste vi alla tillsammans. Sedan visade Anna matrisen som bedömningen utgick…