Temabloggsbild

Skolbibliotek Malmö

Vad händer på Malmös skolbibliotek? Hur tänker vi kring skolutveckling? Det är bara två av alla frågor som lyfts i denna blogg. Vår ambition är också att omvärdsbevaka skolbiblioteksfrågor i ett vidare perspektiv där lärande, kultur, kreativitet och motivation finns med. Vi som bloggar är bibliotekarier från grundskolan, gymnasiet och personal på Pedagogisk inspiration Malmö. Stora som små tankar samsas i detta forum och ibland vill vi ruska om, ibland vill vi informera och vi vill alltid ha en dialog.

Antal inlägg: 231

Publicerat:

Bokpaket med tema Globala målen

Globala målen för hållbar utveckling arbetas med på alla Malmös skolor i någon form just nu och är ständigt aktuellt. I samband med Statsbidraget för likvärdig skola fick Utvecklingsavdelningen möjlighet att ge alla skolor ett erbjudande om bokpaket. Bokpaketet hade tema Globala målen för hållbar utveckling och olika paket skapades utifrån olika åldersspann. Kriterierna för… Läs mer

Publicerat:

Hemska spökhus med härliga barn

Spöken och häxor samlas i klunga och diskuterar hur de ska kunna skrämma de små barnen. Bäst att skrika högt och ordentligt. Här kommer barnen nu – alla på en gång! Det knackar på dörren. ”Din mamma är här, du ska hem!” Det har sina utmaningar att filma med fritids! Under höstterminen 2019 testade skolbiblioteket… Läs mer

Publicerat:

Gott Nytt skolbiblioteksavslut

I vanlig ordning avslutade skolbiblioteks-Malmö terminen med ett Nätverksmingel för all personal på skolbiblioteken i Malmö stad. Vi bjöd in pristagarna till årets bibliotek – Söderslättsgymnasiet som berättade om utvecklingen av sin verksamhet. De är inte bara årets bibliotek, utan också ett Skolbibliotek i världsklass. Det tillhör inte vanligheterna att ett skolbibliotek får utmärkelsen Årets… Läs mer

Publicerat:

Skolbibliotekskonferens med fokus på MIK i teori och praktik

2017 hölls den senaste skolbibliotekskonferensen Skolbiblioteket spelar roll. Då var underrubriken “Så bidrar skolbiblioteket till måluppfyllelse och skolutveckling”. 2017 var det helt rätt fokus då det fanns 17 fackutbildade skolbibliotekarier på grundskolebiblioteken. Sedan 2017 har 17 blivit 29 och med det i åtanke kunde vi forma en konferens i en annan riktning. Årets konferens underrubrik… Läs mer

Ung kvinna klädd i slöja tittar in i kameran.

Publicerat:

Världens bibliotek - Allas rätt till läsning

På ett studiebesök i Stockholm fick jag möjligheten att hälsa på i Världens biblioteks kontor där jag träffade Charlotte Goobar som jobbar på Världens bibliotek. På kontoret i Malmö träffade jag Rebecka Eriksson som är kommunikationsansvarig. Världens bibliotek är en digital bibliotekstjänst som startade som ett nordiskt samarbete mellan Kungliga biblioteket och nationalbiblioteken i Norge… Läs mer

Publicerat:

Skolbibliotekets roll vid skolans digitalisering

I veckan träffades en grupp med bred kompetens för att fördjupa sig i skolbibliotekets roll vid skolans digitalisering. Skolbibliotekarier och annan skolbibliotekspersonal, it-pedagoger och rektorer samt administrativa chefer samlades på Utvecklingsavdelningen på Rönnen.   Skolbibliotekets uppdrag Diskussionerna utgick från det mål i läroplanen som sätter riktningen för skolbibliotekets verksamhet. Det säger att ”skolbibliotekets verksamhet används som… Läs mer

Böcker på flera olika språk i bokhyllor

Publicerat:

Mångspråksbiblioteket i Stockholm

Under ett studiebesök i Stockholm fick jag möjligheten att hälsa på i Mångspråksbiblioteket på Liljeholmen. Jag fick prata med Kia Norberg som jobbar på Medioteket i Stockholm där Mångspråksbiblioteket ingår. Tillbaka i Malmö fick jag också chansen att prata med Ingalill Åkesson-Hedqvist, som har hand om Mångspråksbiblioteket. Det var intressant och givande att se hur… Läs mer

Publicerat:

Skolbibliotekets funktion i fokus

Skolbibliotekets verksamhet bygger på ett tydligt mål från läroplanen (Lgr11). Det säger att “Skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens” (Lgr11) I det tydliga målet kan vi konstatera följande: 1. Skolbiblioteket är inte ett rum. Ett rum kan inte stärka elevernas språkliga förmåga eller digitala… Läs mer