Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Skollogopederna i Malmö Stad

Välkomna till skollogopedbloggen! Här kommer ni att få ta del glimtar ur vardagen för några av oss som arbetar som skollogopeder i Malmö Stad. Mycket fokus kommer att vara på språk- och kommunikationsutveckling i praktiken! Stig på!

Antal inlägg: 51

Sommarlov – hur påverkar det egentligen elevernas utveckling?

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Nu nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror. Sommaren är en tid för utveckling och liv. Men vad händer egentligen med barnens kunskaper när det ringer ut till ett långt sommarlov? Blomstrar även de? Eller är det tvärtom så att det är en tid när…

Det var en gång ett material...

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör…

Såhär vill jag ha det på fritids - material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Det är väldigt roligt att materialet Såhär vill jag ha det i skolan som jag har utarbetat tillsammans med skollogoped Julia Andersson har fått en så stor spridning och kommit till användning för så många andra personer! En översättning till norska är på gång och skulle ni vilja översätta materialet till andra språk är ni…

Fakta och myter om flerspråkighet

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

För att räknas som flerspråkig ska man regelbundet använda och exponeras för mer än ett språk. Flera elever i den svenska skolan är simultant flerspråkiga medan andra är successivt flerspråkiga. Att vara simultant flerspråkig innebär att man har båda språken från början eller att det ena kommer efter hand upp till det att barnet är…

Språk i matematiken

Publicerat: Skribent: Rebecca Rindhagen

När vi screenar skolordförråd märker vi att eleverna här, som på de flesta skolor, har svårast att förstå orden i matematikdelen. Under våren har jag som skollogoped tillsammans med specialläraren i matematik samarbetat med pedagogerna i årskurs 1-3 här på Sofielundsskolan, och i detta inlägg tänkte jag dela med mig lite av vad vi arbetat med….

Dyslexi- ta en kik på teknik

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

När en elev har läs- och skrivsvårigheter vet vi att läsning och skrivning är svårt men vi får inte reda på vad svårigheterna grundar sig i eller vilka insatser som behövs. Genom att använda underordnade begrepp eller mer detaljerade beskrivningar av läs- och skrivsvårigheter kan vi planera hur vi går vidare. Som Rebecca Rindhagen skrev i…

Handlingsplan för läs- och skriv

Publicerat: Skribent: Rebecca Rindhagen

På vår skola träffas vi logopeder och specialpedagoger/lärare en fast tid i veckan för att samarbeta kring olika frågor. Vi tar upp små praktiska saker, men även mer långsiktiga och tidskrävande frågor, och detta läsår har vi valt att lägga mycket tid på läs- och skrivundervisningen. Det finns en mängd olika material och metoder att…

“Det skulle vara bra om eleven hade ett individuellt schema”

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Vad menas egentligen med att en elev behöver ett individuellt schema? Och vad behöver man tänka på när man ska utforma ett? Dagens inlägg handlar just om detta.  Gemensamt för elever som behöver individuella scheman är att de ofta behöver hjälp med att planera, organisera, strukturera och förtydliga sin skoldag. I samband med kartläggningar och utredningar…

Screening av skolordförråd

Publicerat: Skribent: Rebecca Rindhagen

På Sofielundsskolan har vi, likt flera andra skolor, ett årshjul för våra screeningar. När vi omarbetade det för något år sedan valde vi att ta med ett test som heter “Bedömning av skolordförråd”, som utarbetats och utprovats i Landskrona och Helsingborg av bl.a. Eva-Kristina Salameh och finns att ladda ner här. Jag tänkte beskriva lite…

Orden ger eleverna en skjuts framåt

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Skolans läroplan genomsyras idag av flera språkliga förmågor. Eleverna ska kunna analysera, dra slutsatser, reflektera, jämföra, diskutera, motivera, förklara och beskriva. Hur kan vi verka för att stärka förståelsen och uttrycksförmågan hos våra elever? Dagens inlägg handlar om arbete med skolordförråd, en del av ett språkutvecklande arbetssätt. Genom att arbeta aktivt med att stärka och…

Julhälsning från Centrala elevhälsan

Publicerat: Skribent: Tamara Sekulic

Nu är det slutet på december och detta är sista inlägg för Elevhälsans blogg för 2018. Idag tänker jag inte skriva om mitt vardagliga jobb som Samordnande logoped i Centrala Elevhälsan profession, det tar jag en annan gång. Jag tänker visa en kort film som väckte många tankar utifrån bland annat min profession och roll…

Stämmer det att "forskare kan ha hittat orsaken till dyslexi"?

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Många som är intresserade av skola och som läser på sociala medier och tidningars sidor har nog inte undgått att det de senaste veckorna cirkulerat artiklar om att ”forskare kan ha hittat orsaken till dyslexi”. Bakgrunden är en studie som har fått mycket stor spridning i flera länder. Den stora spridningen är kanske på ett sätt…