Temabloggsbild

Skollogopederna i Malmö Stad

Välkomna till skollogopedbloggen! Här kommer ni att få ta del glimtar ur vardagen för några av oss som arbetar som skollogopeder i Malmö Stad. Mycket fokus kommer att vara på språk- och kommunikationsutveckling i praktiken! Stig på!

Antal inlägg: 41

Publicerat:

Bilder som stöd kontra bilder som stör

Skollogopedbloggen är ju fullproppad med inlägg om bildstöd i skolan. Betyder det att skolan ska vara fullproppad med bildstöd överallt, hela tiden? Eller kan det bli för mycket bildstöd? Vi vet att det alltid finns några elever som, av olika anledningar, har svårt för att sortera och fokusera när det finns mycket intryck runt omkring.… Läs mer

Publicerat:

Vad kan man ha en skollogoped till?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så blir vi skollogopeder i Malmö (och landet i stort) bara fler och fler! Men vad kan man egentligen ha en skollogoped till? Jag har tidigare varit inne på skollogopedens roll och arbete i inläggen Logo-vadå för nånting? och  En dag hos skollogopeden. Jag har också beskrivit mitt… Läs mer

Publicerat:

Skollogopederna i Malmö blir fler och fler!

Sedan det allra första inlägget, Logo-vadå-för-nånting?, här på skollogopedbloggen så har antalet skolor i Malmö som utökat sin kompetens med logoped ökat dramatiskt. Nu i höst är det glädjande nog ytterligare ett helt gäng skolor som kommer att ha skollogoped och vi kommer då att finnas på:   Rosengårdsskolan Värner Rydénskolan Höjaskolan Sundsbroskolan Stenkulaskolan Kryddgårdsskolan… Läs mer

Publicerat:

Framgångsfaktorer för strukturerat och systematiskt arbete med bildstöd inom skolan

De som följt skollogopedbloggen ett tag vet att inlägg kring systematiskt och strukturerat arbete med bildstöd inom skolan är ett återkommande ämne. Men hur gör man egentligen för att få till det här arbetet på skolan? Jag har identifierat några framgångsfaktorer som jag tänkte dela med mig av: Om bildstödet ska kunna ge det stöd som… Läs mer

Publicerat:

Såhär vill jag ha det i skolan – material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om framgångsfaktorer för att få eleverna att acceptera hjälpmedel och andra anpassningar . Något som jag inte tog upp så mycket då är vikten av att involvera och lyssna på elevens egna tankar och åsikter om vad som hjälper i skolan.   Ganska ofta så hamnar vi… Läs mer

Publicerat:

Hur gör vi språkträningen effektiv för elever med språkstörning?

Idag tänkte jag bjuda er läsare på en forskningsbakgrund kring hur vi lär oss språk och vad vi kan tänka på för att göra språkträning effektiv. Informationen har jag framför allt fått på föreläsningen “Inlärningsteorier i logopedisk behandling av språkstörning hos förskolebarn” av Anna Eva Hallin, Ph.D. leg logoped. Anna Eva är också författare av en fantastisk… Läs mer

Publicerat:

Hur får vi eleverna att acceptera hjälpmedel och andra anpassningar?

Vi är nog många som känner igen situationen: ”Eleven är ju hjälpt av det här men vägrar att använda det.” Det kan gälla allt från dator med specifika program, tidshjälpmedel eller en viss placering i klassrummet. Även om eleven själv kanske faktiskt har insikt i nyttan med anpassningen så vill man inte använda sig av det. Ofta… Läs mer