Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Skollogopederna i Malmö Stad

Välkomna till skollogopedbloggen! Här kommer ni att få ta del glimtar ur vardagen för några av oss som arbetar som skollogopeder i Malmö Stad. Mycket fokus kommer att vara på språk- och kommunikationsutveckling i praktiken! Stig på!

Antal inlägg: 51

Använd bildstöd från widgit tillsammans med din egna layout - konkreta tips på hur du kan göra

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Det är otroligt kul att mina blogginlägg, och särskilt det senaste om stödstrukturer med bildstöd, om bildstöd inom skolan lockar så många läsare! Jag får många frågor om hur jag gör mitt bildstödsmaterial där jag använder widgitsymboler men annan layout än den som finns att tillgå i programmen SymWriter eller InPrint. Jag tänkte därför dela med mig av…

Stödstrukturer med bildstöd - ett bra stöd med många olika syften

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Jag fortsätter min inläggsserie om bildstöd inom skolan genom att skriva om ett av mina absoluta favoritämnen – stödstrukturer. (I slutet av det här inlägget kommer du att hitta länkar till tidigare inlägg.) I tidigare arbete, och privat, har jag träffat på många vuxna personer som upplever olika typer av svårigheter med studier och framförallt…

Vad ska vi göra sen? – om att använda bildstöd för att stötta kring struktur och rutiner

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

I min inläggsserie om bildstöd här på skollogopedbloggen har jag tidigare tipsat om att det går att ladda ner 100 svenska ord med bildstöd översatta till arabiska och somaliska, om tjänsten bildstod.se där du kan skapa enkla bildstödsmaterial gratis och hur man kan använda bildstöd som ett led i att tillgängliggöra lokaler. Jag har också visat…

Välkomna på en rundtur på Rosengårdsskolan - om att använda bildstöd för att tillgängliggöra lokaler

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

När vi tänker och pratar om tillgänglighetsanpassning av lokaler så hamnar vi ofta i att tänka utifrån fysiska funktionsvarationer och framförallt nedsatt rörlighet. Vi tänker kanske på ramper, elektriska dörröppnare eller möjligtvis hörslinga. Men tillgänglighetsanpassning av den fysiska miljön är så mycket mer! Idag tänkte jag visa lite hur vi på Rosengårdsskolan arbetar för att…

Logopeder på Pedagog Malmö Live 2016

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Pedagog Malmö Live den 27 september har ett fullspäckat program med massor av intressanta programpunkter. Jag vill passa på att göra lite extra reklam för mina logopedkollegor som kommer att ha föreläsningar om olika intressanta ämnen. Boel Forsell på Värner Rydénskolan kommer att prata om hur man kan stötta utvecklingen av ordförrådet.   Camilla Palmquist…

Skapa bildstöd enkelt med Bildstod.se

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Nu har nog de sista tonerna av Idas sommarvisa tystnat på skolor runt om och sommarledighet börjar närma sig med stormsteg. Jag har gjort ett schema med olika sommaraktiviteter så att ni inte tappar styrseln när skolans struktur och rutiner tar en paus. Jag vill också passa på att tacka alla läsare som vill följa vår skollogopedblogg…

Vi arbetar med ordförrådets organisation genom associationer och kategorisering

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Vi har tidigare skrivit inlägg om ordförrådsträning, t.ex. genom ordskattsamlaren, här på skollogopedbloggen. En annan aspekt av ordförrådsträning är att arbeta med organisationen av ordförrådet: att förstå hur ord relaterar till andra ord genom t.ex. associationer och kategorier. Här tänkte jag beskriva några sätt som vi kan arbeta med detta genom. Vi börjar med ett…

100 svenska ord på arabiska och somaliska med bildstöd

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

På Symbolbruket kan du ladda ner 100 svenska ord översatta till arabiska och somaliska samt material, som memory, för att träna på dessa. Det är gratis och bara att ladda ner som PDF och skriva ut! Har du programmet InPrint kan du dessutom ladda ner redigerbara filer. Du kan följa Symbolbruket på Facebook för mer tips på t.ex….

En skattkista med ord

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Elever med språkstörning behöver höra ett ord fler gånger än elever med typisk språkutveckling innan de kan ordet. De har också svårigheter att använda sig av syntaktiska och morfologiska (grammatiska) ledtrådar för att lista ut betydelse och användning av nya ord. Därför har jag under hela den här terminen lagt fokus på träning av ordförrådet…