Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Spaning Elevhälsa!

Välkommen till vår Spaning Elevhälsa! Här vill vi bolla och lyfta stora och små tankar kring elevhälsa som vi tror kan inspirera, vägleda och kanske provocera lite. Vi ska försöka sprida goda exempel på nytänkande och välfungerande elevhälsoarbete och hoppas att bloggen kan skapa en plattform för kollegialt lärande och nya kontakter. Vi som ligger bakom bloggen jobbar inom den Centrala Elevhälsan på grundskole- och gymnasie/vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö. Vi ses i vimlet där ute! Agneta, Annika, Lisbeth och Tamara.

Antal inlägg: 30

Att vara skolpsykolog vid en kris – reflektioner och lärdomar

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Som psykolog i skolan har jag fördelen att ha ett påtagligt varierat arbete. Uppdraget är brett då psykologisk kompetens kan vara ett tillskott i flera situationer i skolans värld, och därmed begränsas arbetet i teorin endast av kreativiteten hos de som önskar min hjälp. Ett av de mer ovanliga uppdragen är det att stötta en…

Psykologisk kraft som lyfter elevernas lärande

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Från och med höstterminens är psykologenheten samlad i gemensamma lokaler på Grundskoleförvaltningen, Rönnen. I våra nya lokaler finns goda möjligheter till kollegialt stöd och professionell utveckling. Här har psykologerna, som mestadels är ute på skolorna, sina arbetsplatser, där de skriver utlåtande, för journal och får möjlighet att reflektera  över allt det psykologiska arbete som sker…

Lyser din skola i regnbågens färger än?

Publicerat: Skribent: Annika Dellholm

Den 3-6 september rullade Malmö Pride 2020. Men den vanliga blandningen av svärta och regnbågsfärger, humor och allvar fick spridas digitalt i år, och den stora paraden – årets mäktigaste manifestation för mångfald – lyste med sin frånvaro på gator och torg. ”Det gör väl inget”, tänker du kanske? ”Är inte HBTQI personerna i hamn…

Lärare + logoped = sant

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

På Sofielundsskolan arbetar logopeder och lärare tillsammans för att utveckla våra språkliga lärmiljöer och nå fler elever. Samarbetet inleds ofta då en eller flera elever i en klass har behov av språklig färdighetsträning och språkliga anpassningar i klassrummet. Ett välfungerande samarbete hos oss på Sofielundsskolan utgår från lärarens planering av ett arbetsområde och från vad…

Screencastify- ett inspelningsverktyg

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Genom att använda tillägget Screencastify kan du spela in din skärm samtidigt som du pratar. Gratisversionen av programmet kan användas till kortare genomgångar på fem minuter, då längre inspelningar kräver en uppgradering som kostar. Det går självklart bra att göra flera korta inspelningar istället för en längre.      Verktyget har några olika funktioner som…

Distansundervisning? - Att flytta symboler till egna mallar

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Att det är viktigt att bildstöd finns tillgängligt i uppgifter och genomgångar vet vi sedan tidigare. I tider då distansundervisning är eller kan bli en verklighet för oss är det nödvändigt att vi vet hur vi kan få in bildstöd i olika dokument och program.  I en klass behöver flera elever extra anpassningar för att…

Skugga en språknörd!

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Skollogopeder börjar ta allt mer ta plats i skolans värld men hur kan dessa språknördar egentligen hjälpa eleverna? I Malmö har skaran av skollogopeder ökat de senaste åren och flera skolor har idag en egen logoped på plats. En skollogoped arbetar ofta både med förebyggande (t.ex. skolordförråd och läsning) och åtgärdande insatser. Idag tänkte jag att…

För- och eftertestning

Publicerat: Skribent: Rebecca Rindhagen

Idag tänkte jag beskriva lite hur jag praktiskt lägger upp arbetet med träningsperioder och varför jag tycker att det är väldigt användbart att för- och eftertesta.  I just mitt uppdrag som skollogoped ingår inte utredning, varken av språksvårigheter eller läs-och skrivsvårigheter. Huvudfokus är att stötta elever i att utvecklas i enlighet med läroplanen. Detta innebär…

Det var en gång ett material...

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör…

Om skolplikt, klimatångest, meningen med skolan och elevhälsa så klart!

Publicerat: Skribent: Annika Dellholm

Om några veckor är det dags för nästa globala skolstrejk. Senast, i mars, blev det en rejäl debatt i både skol- och vuxenvärlden. Får elever verkligen strejka? Är inte skolplikten överordnad även klimatkriser? Kan det vara förenligt med läroplanen om vi gör det till en temadag i samhällskunskap? Ursäkta, men är det verkligen det vi ska…

Såhär vill jag ha det på fritids - material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Det är väldigt roligt att materialet Såhär vill jag ha det i skolan som jag har utarbetat tillsammans med skollogoped Julia Andersson har fått en så stor spridning och kommit till användning för så många andra personer! En översättning till norska är på gång och skulle ni vilja översätta materialet till andra språk är ni…