Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Spaning Elevhälsa!

Välkommen till vår Spaning Elevhälsa! Här vill vi bolla och lyfta stora och små tankar kring elevhälsa som vi tror kan inspirera, vägleda och kanske provocera lite. Vi ska försöka sprida goda exempel på nytänkande och välfungerande elevhälsoarbete och hoppas att bloggen kan skapa en plattform för kollegialt lärande och nya kontakter. Vi som ligger bakom bloggen jobbar inom den Centrala Elevhälsan på grundskole- och gymnasie/vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö. Vi ses i vimlet där ute! Agneta, Annika, Lisbeth och Tamara.

Antal inlägg: 25
Röd pil riktas mot en tecknad datorskärm.

Publicerat:

Screencastify- ett inspelningsverktyg

Genom att använda tillägget Screencastify kan du spela in din skärm samtidigt som du pratar. Gratisversionen av programmet kan användas till kortare genomgångar på fem minuter, då längre inspelningar kräver en uppgradering som kostar. Det går självklart bra att göra flera korta inspelningar istället för en längre.      Verktyget har några olika funktioner som…

Tecknade symboler med en pil mot ett dokument.

Publicerat:

Distansundervisning? - Att flytta symboler till egna mallar

Att det är viktigt att bildstöd finns tillgängligt i uppgifter och genomgångar vet vi sedan tidigare. I tider då distansundervisning är eller kan bli en verklighet för oss är det nödvändigt att vi vet hur vi kan få in bildstöd i olika dokument och program.  I en klass behöver flera elever extra anpassningar för att…

Bildstödsgubbar vinkar och går.

Publicerat:

Skugga en språknörd!

Skollogopeder börjar ta allt mer ta plats i skolans värld men hur kan dessa språknördar egentligen hjälpa eleverna? I Malmö har skaran av skollogopeder ökat de senaste åren och flera skolor har idag en egen logoped på plats. En skollogoped arbetar ofta både med förebyggande (t.ex. skolordförråd och läsning) och åtgärdande insatser. Idag tänkte jag att…

Publicerat:

För- och eftertestning

Idag tänkte jag beskriva lite hur jag praktiskt lägger upp arbetet med träningsperioder och varför jag tycker att det är väldigt användbart att för- och eftertesta.  I just mitt uppdrag som skollogoped ingår inte utredning, varken av språksvårigheter eller läs-och skrivsvårigheter. Huvudfokus är att stötta elever i att utvecklas i enlighet med läroplanen. Detta innebär…

Bildstöd för start av saga.

Publicerat:

Det var en gång ett material...

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör…

Publicerat:

Om skolplikt, klimatångest, meningen med skolan och elevhälsa så klart!

Om några veckor är det dags för nästa globala skolstrejk. Senast, i mars, blev det en rejäl debatt i både skol- och vuxenvärlden. Får elever verkligen strejka? Är inte skolplikten överordnad även klimatkriser? Kan det vara förenligt med läroplanen om vi gör det till en temadag i samhällskunskap? Ursäkta, men är det verkligen det vi ska…

Exempel från materialet Så här vill jag ha det på fritids.

Publicerat:

Såhär vill jag ha det på fritids - material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

Det är väldigt roligt att materialet Såhär vill jag ha det i skolan som jag har utarbetat tillsammans med skollogoped Julia Andersson har fått en så stor spridning och kommit till användning för så många andra personer! En översättning till norska är på gång och skulle ni vilja översätta materialet till andra språk är ni…

Tre pratbubblor med flaggor i.

Publicerat:

Fakta och myter om flerspråkighet

För att räknas som flerspråkig ska man regelbundet använda och exponeras för mer än ett språk. Flera elever i den svenska skolan är simultant flerspråkiga medan andra är successivt flerspråkiga. Att vara simultant flerspråkig innebär att man har båda språken från början eller att det ena kommer efter hand upp till det att barnet är…