Temabloggsbild

Spaning Elevhälsa!

Välkommen till vår Spaning Elevhälsa! Här vill vi bolla och lyfta stora och små tankar kring elevhälsa som vi tror kan inspirera, vägleda och kanske provocera lite. Vi ska försöka sprida goda exempel på nytänkande och välfungerande elevhälsoarbete och hoppas att bloggen kan skapa en plattform för kollegialt lärande och nya kontakter. Vi som ligger bakom bloggen jobbar inom den Centrala Elevhälsan på grundskole- och gymnasie/vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö. Vi ses i vimlet där ute! Agneta, Annika, Lisbeth och Tamara.

Antal inlägg: 21

Publicerat:

Handlingsplan för läs- och skriv

På vår skola träffas vi logopeder och specialpedagoger/lärare en fast tid i veckan för att samarbeta kring olika frågor. Vi tar upp små praktiska saker, men även mer långsiktiga och tidskrävande frågor, och detta läsår har vi valt att lägga mycket tid på läs- och skrivundervisningen. Det finns en mängd olika material och metoder att… Läs mer

Publicerat:

Vad ska vi göra åt alla barn med "överskottsenergi" i skolan?

En inte helt ovanlig fråga till mig som psykolog i skolan är ”den här eleven har så svårt för att sitta stilla och koncentrera sig, har hen kanske ADHD?” Ja, kanske har hen faktiskt ADHD, eller kanske är undervisning och uppgifter för svåra för eleven (som blir rastlös och orolig). Kan hända är eleven understimulerad, eller ser inte… Läs mer

Publicerat:

“Det skulle vara bra om eleven hade ett individuellt schema”

Vad menas egentligen med att en elev behöver ett individuellt schema? Och vad behöver man tänka på när man ska utforma ett? Dagens inlägg handlar just om detta.  Gemensamt för elever som behöver individuella scheman är att de ofta behöver hjälp med att planera, organisera, strukturera och förtydliga sin skoldag. I samband med kartläggningar och utredningar… Läs mer

Publicerat:

Var byggs grunden för god barn- och elevhälsa?

Tillsammans med ordet elevhälsa brukar begrepp som EHT-samverkan, utredningar, anpassningar, samtalsstöd och studiero i klassrummet ofta dyka upp. Eller kanske utbildning i stresshantering, frukostvanor och begränsad skärmtid för eleverna. Men om vi inte tänker stöd och insatser – var lägger vi egentligen grunden till en god barn- och elevhälsa? I det engelska språket har begreppet ”cornerstone” en lite mer unik betydelse än det svenska ordet ”hörnsten” (som ofta används i plural tex; ”..en av… Läs mer

Publicerat:

Screening av skolordförråd

På Sofielundsskolan har vi, likt flera andra skolor, ett årshjul för våra screeningar. När vi omarbetade det för något år sedan valde vi att ta med ett test som heter “Bedömning av skolordförråd”, som utarbetats och utprovats i Landskrona och Helsingborg av bl.a. Eva-Kristina Salameh och finns att ladda ner här. Jag tänkte beskriva lite… Läs mer

Publicerat:

Orden ger eleverna en skjuts framåt

Skolans läroplan genomsyras idag av flera språkliga förmågor. Eleverna ska kunna analysera, dra slutsatser, reflektera, jämföra, diskutera, motivera, förklara och beskriva. Hur kan vi verka för att stärka förståelsen och uttrycksförmågan hos våra elever? Dagens inlägg handlar om arbete med skolordförråd, en del av ett språkutvecklande arbetssätt. Genom att arbeta aktivt med att stärka och… Läs mer

Publicerat:

Julhälsning från Centrala elevhälsan

Nu är det slutet på december och detta är sista inlägg för Elevhälsans blogg för 2018. Idag tänker jag inte skriva om mitt vardagliga jobb som Samordnande logoped i Centrala Elevhälsan profession, det tar jag en annan gång. Jag tänker visa en kort film som väckte många tankar utifrån bland annat min profession och roll… Läs mer