Temabloggsbild

Spaning Elevhälsa!

Välkommen till vår Spaning Elevhälsa! Här vill vi bolla och lyfta stora och små tankar kring elevhälsa som vi tror kan inspirera, vägleda och kanske provocera lite. Vi ska försöka sprida goda exempel på nytänkande och välfungerande elevhälsoarbete och hoppas att bloggen kan skapa en plattform för kollegialt lärande och nya kontakter. Vi som ligger bakom bloggen jobbar inom den Centrala Elevhälsan på grundskole- och gymnasie/vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö. Vi ses i vimlet där ute! Agneta, Annika, Lisbeth och Tamara.

Antal inlägg: 18

Publicerat:

Var byggs grunden för god barn- och elevhälsa?

Tillsammans med ordet elevhälsa brukar begrepp som EHT-samverkan, utredningar, anpassningar, samtalsstöd och studiero i klassrummet ofta dyka upp. Eller kanske utbildning i stresshantering, frukostvanor och begränsad skärmtid för eleverna. Men om vi inte tänker stöd och insatser – var lägger vi egentligen grunden till en god barn- och elevhälsa? I det engelska språket har begreppet ”cornerstone” en lite mer unik betydelse än det svenska ordet ”hörnsten” (som ofta används i plural tex; ”..en av… Läs mer

Publicerat:

Screening av skolordförråd

På Sofielundsskolan har vi, likt flera andra skolor, ett årshjul för våra screeningar. När vi omarbetade det för något år sedan valde vi att ta med ett test som heter “Bedömning av skolordförråd”, som utarbetats och utprovats i Landskrona och Helsingborg av bl.a. Eva-Kristina Salameh och finns att ladda ner här. Jag tänkte beskriva lite… Läs mer

Publicerat:

Orden ger eleverna en skjuts framåt

Skolans läroplan genomsyras idag av flera språkliga förmågor. Eleverna ska kunna analysera, dra slutsatser, reflektera, jämföra, diskutera, motivera, förklara och beskriva. Hur kan vi verka för att stärka förståelsen och uttrycksförmågan hos våra elever? Dagens inlägg handlar om arbete med skolordförråd, en del av ett språkutvecklande arbetssätt. Genom att arbeta aktivt med att stärka och… Läs mer

Publicerat:

Julhälsning från Centrala elevhälsan

Nu är det slutet på december och detta är sista inlägg för Elevhälsans blogg för 2018. Idag tänker jag inte skriva om mitt vardagliga jobb som Samordnande logoped i Centrala Elevhälsan profession, det tar jag en annan gång. Jag tänker visa en kort film som väckte många tankar utifrån bland annat min profession och roll… Läs mer

Publicerat:

Så har ytterligare en ful ankunge speglat sig i nytt vatten och upptäckt att den är en vacker svan!

Det är en bitterljuv känsla att få uppleva en missanpassad ankunge veckla ut sina vingar och upptäcka att den är en mäktig svan. Ljuvlig därför att det är så vackert att se svanen träda fram och glänsa i all sin prakt. Bitter därför att jag sörjer alla år som svanen känt att den inte passat in och gått omkring och trott att den var en defekt ankunge. Vi som följer… Läs mer

Publicerat:

Tillgänglig skola- vad betyder det??

Den 1 januari 2015 fick personer med funktionsnedsättning ett ökat skydd när bristande tillgänglighet infördes i diskrimineringslagen som en form av diskriminering. Diskrimineringslagen gäller inom många områden i samhället, bland annat inom utbildningsområdet, det vill säga i skolan. Enligt diskrimineringslagen ska utbildningsanordnaren se till att alla elever, även de med funktionsnedsättning har en tillgänglig skolmiljö.… Läs mer

Publicerat:

Självklart måste lärare ha ett fungerande schema. Snacka om förebyggande och hälsofrämjande arbete i sin allra mest grundläggande form!

Förra veckan släppte Skolvärlden två artiklar som man kan säga handlade om problemskapande och utmanande scheman för lärare på grundskolor i Malmö. Min första tanke var; ”ååh – det här är en absolut grundförutsättning som bara måste sitta!” I den ena artikeln intervjuas Malmös grundskoledirektör, Anders Malmquist, som beskriver att problemet identifierats i fjor och att skolorna arbetat för att åtgärda det. Hans uppfattning är att… Läs mer