Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Specialpedagogik

Specialpedagogik är ett verktyg som gör det möjligt att utveckla alla barn, unga och vuxnas kunskaper och färdigheter. Som gör det möjligt att ge undervisning på ett sådant sätt att alla ges möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Tillsammans med lärare och ledning arbetar specialpedagogen för att skapa goda lärmiljöer. Det skall prägla vardagsarbetet i skolan. Är du engagerad och intresserad av lärande och skolutveckling och vill vara med och inspirera kollegor i denna blogg är du välkommen att höra av dig.

Antal inlägg: 33
Flicka skriver i texthäfte.

Publicerat:

När vi använder vår egen verksamhet som straff

”Att använda sin egna verksamhet som straff är ju rent komiskt” skriver Micke Gunnarssom i sin nya Facebook grupp Valfri läxläsning för Sveriges ungar v 43. Jag kommer ihåg när jag själv under min högstadietid fick sitta kvar ett antal gånger för att jag hade en förmåga att glömma ta med mig penna till lektionerna…

placeholder bild

Publicerat:

Tips 9 - Utvärdering, reflektion och eget lärande

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

placeholder bild

Publicerat:

Lika för alla, annars blir det orättvist - eller hur var det nu?

Det måste vara lika för alla, annars blir det orättvist! Argumentet som används i alla möjliga sammanhang för någon konstig tanke om att alla, eller i alla fall nästan alla, barn ska ha samma hjälp och samma krav oavsett vilka förutsättningar de har. Är det ett barn som har fysiska eller medicinska behov så ser det annorlunda ut….

Teckengubbar på datorn som säger att hen är arg.

Publicerat:

Tips 7 - Konflikthantering

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

placeholder bild

Publicerat:

Tips 6 - Tydlig kommunikation

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Tecknad uggla står i kateder och undervisar andra djur.

Publicerat:

Tips 5 - Utgå från barnens olika inlärningsstilar

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

placeholder bild

Publicerat:

Tips 4 - Struktur och tydliggörande pedagogik

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Hängstol i träd.

Publicerat:

Tips 3 - Miljön på skolan

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…