Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Språkutveckling

"Språkinriktad undervisning inom alla ämnen är en didaktik där de ämnesmässiga målen och språkfärdighetsmålen är explicita. Undervisningen mot dessa mål är kontextrik, full av rika möjligheter till interaktion och innehåller språklig stöttning" (Hallgren & Fallgren 2010). Vår tanke med bloggen är att utforska hur detta kan se ut i praktiken, välkommen!

Antal inlägg: 61
Barn trycker på lärplatta.

Publicerat:

Lärplattan en pedagogisk metod i förskolan

Camilla Olsson, förskollärare i Hyllie, har deltagit i en forskarcirkeln där hon har utgått från en egen frågeställning: På vilket sätt kan lärplattan vara en ingång till samtal? Hon valde lärplattan som aktion och syftet var att hitta en metod för att utveckla barnens språk. Här berättar Camilla om sina studier:  Jag har arbetat i…

Siffror och bokstäver bildar en pratbubbla.

Publicerat:

Forskningscirkel om språkutvecklande ämnesundervisning på Norra Sorgenfri Gymnasium

Gästbloggsinlägg av Anna-Lena Godhe. Hur kan vi arbeta mer språkutvecklande i ämnesundervisningen? Det har varit en grundfrågeställning som en grupp pedagoger från Norra Sorgenfri gymnasium (NSG) diskuterat och pratat kring i möten under det senaste 1,5 året. Gruppen som träffats har letts av Anna-Lena Godhe som tidigare arbetat på NSG, men som nu går en forskarutbildning….

Barn sitter och ritar i atalje som är full av pappersträd.

Publicerat:

Utblick, så gör man i Wales skolor

Under ett möte i Wide Minds nätverket gavs det möjlighet att göra  ”Learning Walks” i primary schools. Learning Walk är ett strukturerat studiebesök där man går in i pågående skolaktiviteter och  pratar med personal och elever om deras arbete efter en kort introduktion och sedan ges tillfälle till reflexion tillsammans med besöksgruppen och skolan. I de skolor som…