Temabloggsbild

Systematisk kvalitetsarbete i skolan

Den här bloggen handlar om hur man skapar ett systematiskt kvalitetsarbete i en skolorganisation och om hur man får kollegor och medarbetare delaktiga i detta arbete. Här bloggar vi om framgångar och misslyckanden, stort och smått. Vi försöker också ge tips och råd utifrån våra erfarenheter och aktuell forskning.

Antal inlägg: 11

Publicerat:

Alla delar är viktiga för att få en fungerande helhet

Eva Henriksson Garatea och Emma Wiking Systematiskt kvalitetsarbete låter kanske som något väldigt torrt, tråkigt och för många helt onödigt. En del röster som hörs i skolan handlar om vad vi ska ha systematiskt kvalitetsarbete till och om det verkligen är nödvändigt. Räcker det inte om varje lärare gör sitt jobb? Jo, det är klart… Läs mer

Publicerat:

Vårt recept på skolutveckling!

Emma Wiking och Eva Henriksson Garatea Vi har i tidigare blogginlägg skrivit om de fallgropar och misstag vi har gjort i vår intention att systematisera kvalitetsarbetet på S:t Petri skola. Idag tänker vi ta upp de framgångsfaktorer som betyder mycket för att utvecklingsarbetet fungerar bra. För det första läggs en grund för det systematiska kvalitetsarbetet… Läs mer

Publicerat:

Låt eleverna vara med hela vägen!

Vi får aldrig en lärande organisation om eleverna lämnas utanför förändringsarbetet! För att få ett kvalitetsarbete systematiskt och framgångsrikt behövs några viktiga ingredienser. För det första måste det vara systematisk, det vill säga det måste ske om och om igen och man måste kunna följa utvecklingen över tid. För det andra måste det vara förankrat… Läs mer

Publicerat:

Vägen från teori till praktik är snårig och full av fallgropar

Vi har nog alla hört uttalanden som: “Jag lägger hur mycket tid som helst på att skriva långa kommentarer till mina elevers uppgifter. Ändå verkar de inte förstå!” Frustrationen hos en lärare som lagt mycket tid och kraft på att rätta sin elevs uppsats eller provsvar är tydlig. Än värre blir det när eleven knappt… Läs mer

Publicerat:

Betygsinflation- vems är felet?

När skolorna förbereder sig för sina avslutningar och eleverna börjar pusta ut efter ett långt och många gånger intensivt läsår, då vaknar media upp och börjar skrika om glädjebetyg och en svensk skola försatt i fritt fall. Sociala medier flödar över av både lärare och inte så insatt folk som tycker en väldig massa om… Läs mer

Publicerat:

Elevernas röster i kvalitetsarbetet

Nu är elevintervjuerna för läsåret avklarade! Intervjuerna utgår från enkätresultat från föregående läsår och handlar bland annat om elevers syn på hur de blir bedömda, hur de får feedback, hur de ser på studiero och inflytande samt vad som gör undervisningen meningsfull. När vi ser tillbaka på intervjuerna slås vi av det engagemang och den… Läs mer

Publicerat:

Elever är den viktigaste informationskällan för en lyckad undervisning

  Elever är den viktigaste informationskällan för en lyckad undervisning. I vårt arbete med systematiskt kvalitetsarbete har vi träffat olika elevgrupper för djupintervjuer. I dessa intervjuer som genomförts i grupp, försöker vi få mer information för att kombinera med de resultat som vi fått från elevenkäter. Enkäter är fantastiska redskap när det gäller att få… Läs mer

Publicerat:

Gör om, gör rätt!

Gör om, gör rätt! När vi förra året påbörjade vårt kvalitetsarbete på S:t Petri skola var det med stor entusiasm och uppkavlade ärmar. Vi hade höga ambitioner och ville hinna mycket, även om arbetet påbörjades ganska sent in på läsåret. Så här i efterhand ser vi att vi skulle ha anpassat arbetet efter den tid… Läs mer