Temabloggsbild

Systematisk kvalitetsarbete i skolan

Den här bloggen handlar om hur man skapar ett systematiskt kvalitetsarbete i en skolorganisation och om hur man får kollegor och medarbetare delaktiga i detta arbete. Här bloggar vi om framgångar och misslyckanden, stort och smått. Vi försöker också ge tips och råd utifrån våra erfarenheter och aktuell forskning.

Antal inlägg: 37

Publicerat:

Vad är det vi sysslar med? Kollegialt lärande eller kollegialt görande? 

För något år sedan gjordes en inventering av det kollegiala lärandet i gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen av Marie Sjöblom och Jens Ideland, vilken visade att kollegialt lärande i någon form bedrivs på alla enheter. Sammanställningen visade dock att definitionen av kollegialt lärande ser olika ut på skolorna. På några skolor innebär kollegialt lärande att man följer… Läs mer

Publicerat:

Förändringsledning i praktiken – Systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 3

I moderna organisationer är kulturbygge något man tar aktivt fokus på. I vår värld betyder det att vi behöver göra medvetna val kring hur vi långsiktigt bygger en skolkultur. Skolkulturen är något som så småningom ”sitter i väggarna” och bärs upp av alla oss som är verksamma på vår skola. Det betyder att vi måste… Läs mer

Publicerat:

TeachMeet Live 1.0 och coachning – systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan (del 2)

Systematiskt kvalitetsarbete är ju inte ett begrepp som vanligtvis får mungiporna att vändas raskt uppåt och människor att hoppa glädjeskutt i sin association till nytt och spännande lärande. På Mellersta Förstadsskolan tänker vi att systematiskt kvalitetsarbete är allt det vi gör utifrån strategiskt fattade beslut, som utgår från elevernas och verksamhetens behov och som genererar… Läs mer

Publicerat:

SKA vi baka pizza eller koka soppa? -Systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan del 1

Träplankorna på golven var ljusgult sidenmatta och så mjuka att det var frestande att ta av sig skorna såhär i början av augusti och gå barfota i skolledarkorridoren. De höga spröjsade fönsterna tornade upp sig och spred ljus i varje rum och i korridorerna med det gamla schackrutiga golvet som en trygg bas som snart… Läs mer

Publicerat:

Vad visar enkätresultaten egentligen?

Eva Henriksson Garatea  Emma Wiking Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö genomför varje år en undersökning kallad uppföljningsenkäten. Enkäten besvaras av ett stort antal elever och resultatet ligger till grund för de kvalitetsrapporter (lägesrapporter) som enheterna skriver varje läsår. Uppföljningsenkäten bygger på den enkät som Skolinspektionen regelbundet ger ut. I detta blogginlägg frågar vi oss vilken… Läs mer

Publicerat:

Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken – vi SKA göra det tillsammans! (del 3)

Den blomstertid nu kommer… Nu har vi precis avslutat läsåret 18/19, ett läsår som var det sista på Rörsjöskolan-Zenith som under sommaren avvecklas då vi inte kan växa mer i nuvarande lokaler. I detta avslutande vloggavsnitt berättar vi hur vi arbetat i våra utvecklingsprocesser, hur vi arbetat med uppföljning samt de spår av förändring vi… Läs mer

Publicerat:

Hållbar språk-, kunskaps- och identitetsutveckling

Malmö språknätverk finns sedan drygt ett år. Representanter från de tre skolförvaltningarna träffas regelbundet med syfte att samverka för samsyn, hållbarhet och kollegialt lärande med fokus på språk- och kunskapsutveckling. Första årets fokusområde har varit flerspråkighet som resurs i våra verksamheter. Vi har läst gemensam litteratur och diskuterat den under ledning av Manuela Lupsa, doktorand… Läs mer