Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Systematisk kvalitetsarbete i skolan

Den här bloggen handlar om hur man skapar ett systematiskt kvalitetsarbete i en skolorganisation och om hur man får kollegor och medarbetare delaktiga i detta arbete. Här bloggar vi om framgångar och misslyckanden, stort och smått. Vi försöker också ge tips och råd utifrån våra erfarenheter och aktuell forskning.

Antal inlägg: 39
Nina Svensson och Ulrika Wirgin.

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 13)

Ljuva sommarvindar har dragit in och gör att vi får ny vind i seglen för att ro iland de sista skälvande veckorna av detta läsår. Luften genomsyras dock inte enbart av doften från rapsfälten och pollen, utan även av tankar och arbete kring translanguaging (TL), vilket detta inlägg kommer att handla om. Rörsjöskolan-Zeniths gemensamma arbete…

Nina Svensson och Ulrika Wirgin.

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 12)

Vi har inlett vår translanguagingprocess, gjort en omstart av vårt lässtrategiprojekt, fortsatt arbetet med språkutvecklande studiecirklar och även arbetat vidare med våra övriga utvecklingsprocesser. Men detta inlägg kommer framförallt att fokusera på hur vi skapar gemensamma målbilder att förhålla oss till i syfte att skapa och bibehålla samsyn och gemensamt fokus när ledarskapet för våra…

Nina Svensson och Ulrika Wirgin.

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 11)

Samtidigt som regnet öser ner över ett grått Malmö i februari, pågår det lärande och skolutveckling i systematikens tecken bakom de röda tegelväggarna på Rörsjöskolan-Zenith. När vi kastade ankar inför juluppehållet hade vi precis avslutat och utvärderat vårt lässtrategiprojekt (LSP), som visade sig ha haft mycket goda resultat på elevernas läsförståelseförmåga och en rad andra…

Nina Svensson och Ulrika Wirgin.

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 10)

När nu året går mot sitt slut och vi knyter ihop säcken för denna termin återstår att utvärdera våra systematiska insatser med språkutvecklande arbete och undersöka om vårt lässtrategiprojekt (LSP) hunnit ge några mätbara avtryck gällande elevernas läsförståelse. Men först bjuder vi på en traditionsenlig tillbakablick, nämligen till fortbildningsdagen den 24 november då vårt systematiska…

Nina Svensson och Ulrika Wirgin.

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 9)

Såhär i slutet av terminen kastar vi tillfälligt ankar för att summera delar av vårt arbete på Rörsjöskolan-Zenith. Vad är då ett bättre sätt än att använda sig av kollegialt lärande och anordna ett TeachMeet där pedagogerna ges möjlighet att presentera sitt språkutvecklande arbete i klassrummet? Såväl framgång som motgång lyssnar vi gärna till då…

Publicerat:

Alla delar är viktiga för att få en fungerande helhet

Eva Henriksson Garatea och Emma Wiking Systematiskt kvalitetsarbete låter kanske som något väldigt torrt, tråkigt och för många helt onödigt. En del röster som hörs i skolan handlar om vad vi ska ha systematiskt kvalitetsarbete till och om det verkligen är nödvändigt. Räcker det inte om varje lärare gör sitt jobb? Jo, det är klart…

Nina Svensson och Ulrika Wirgin.

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 8)

“Vem kan segla förutan vind, vem kan ro utan åror…?” Med dessa välkända strofer hämtade från en folkvisa från Åland anknyter vi till detta inläggs huvudfrågor. Hur omvandlar man teori till praktik? Hur skapas ett behov som leder till efterfrågan inom de områden vi systematiskt utvecklar? Vilka tillvägagångssätt, verktyg och stöttning kan användas? Helen Timperleys…

Jordglob i bibliotek.

Publicerat:

Vårt recept på skolutveckling!

Emma Wiking och Eva Henriksson Garatea Vi har i tidigare blogginlägg skrivit om de fallgropar och misstag vi har gjort i vår intention att systematisera kvalitetsarbetet på S:t Petri skola. Idag tänker vi ta upp de framgångsfaktorer som betyder mycket för att utvecklingsarbetet fungerar bra. För det första läggs en grund för det systematiska kvalitetsarbetet…