Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Systematisk kvalitetsarbete i skolan

Den här bloggen handlar om hur man skapar ett systematiskt kvalitetsarbete i en skolorganisation och om hur man får kollegor och medarbetare delaktiga i detta arbete. Här bloggar vi om framgångar och misslyckanden, stort och smått. Vi försöker också ge tips och råd utifrån våra erfarenheter och aktuell forskning.

Antal inlägg: 39
Eva Henriksson Garatea och Emma Wiking framför S:t Petri skola.

Publicerat:

Vägen från teori till praktik är snårig och full av fallgropar

Vi har nog alla hört uttalanden som: “Jag lägger hur mycket tid som helst på att skriva långa kommentarer till mina elevers uppgifter. Ändå verkar de inte förstå!” Frustrationen hos en lärare som lagt mycket tid och kraft på att rätta sin elevs uppsats eller provsvar är tydlig. Än värre blir det när eleven knappt…

Publicerat:

Betygsinflation- vems är felet?

När skolorna förbereder sig för sina avslutningar och eleverna börjar pusta ut efter ett långt och många gånger intensivt läsår, då vaknar media upp och börjar skrika om glädjebetyg och en svensk skola försatt i fritt fall. Sociala medier flödar över av både lärare och inte så insatt folk som tycker en väldig massa om…

Tre elever sitter vid datorer och böcker i skolbänk.

Publicerat:

Elevernas röster i kvalitetsarbetet

Nu är elevintervjuerna för läsåret avklarade! Intervjuerna utgår från enkätresultat från föregående läsår och handlar bland annat om elevers syn på hur de blir bedömda, hur de får feedback, hur de ser på studiero och inflytande samt vad som gör undervisningen meningsfull. När vi ser tillbaka på intervjuerna slås vi av det engagemang och den…

Publicerat:

Elever är den viktigaste informationskällan för en lyckad undervisning

  Elever är den viktigaste informationskällan för en lyckad undervisning. I vårt arbete med systematiskt kvalitetsarbete har vi träffat olika elevgrupper för djupintervjuer. I dessa intervjuer som genomförts i grupp, försöker vi få mer information för att kombinera med de resultat som vi fått från elevenkäter. Enkäter är fantastiska redskap när det gäller att få…

Publicerat:

Gör om, gör rätt!

Gör om, gör rätt! När vi förra året påbörjade vårt kvalitetsarbete på S:t Petri skola var det med stor entusiasm och uppkavlade ärmar. Vi hade höga ambitioner och ville hinna mycket, även om arbetet påbörjades ganska sent in på läsåret. Så här i efterhand ser vi att vi skulle ha anpassat arbetet efter den tid…

Publicerat:

Skolutveckling börjar i klassrummet

I vårt arbete har vi hela tiden försökt fundera över hur vi ska få delaktighet och hur vi ska undvika att bara mäta och utvärdera. Intervjuer, enkäter o.s.v. är viktiga redskap för att skapa en bild av en verksamhet och det arbetet är vi ganska nöjda med, men samtidigt måste ett systematiskt kvalitetsarbete byggas in…

placeholder bild

Publicerat:

Att starta från ruta två

Systematiskt kvalitetsarbete på S:t Petri skola   (Eva Henriksson Garatea och Emma Wiking) De flesta skolor arbetar mycket med utvärderingar och mätningar av olika slag. Men hur ofta sitter inte elever och skolpersonal med känslan av att samma frågor ställs varje år, utan att någon förändring egentligen sker? Det känns som att man startar varje…