Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Utomhuspedagogik

Utomhuspedagogik är ett förhållningssätt som syftar till lärande i växelspel mellan upplevelse och reflexion grundat på konkreta erfarenheter i autentiska situationer och miljöer. Vi som bloggar i denna temablogg arbetar med utomhuspedagogiska arbetssätt. Vi jobbar på Pedagogisk Inspiration Malmö eller på en skola eller förskola i Malmö.

Antal inlägg: 62

Staden som lärplats - att använda mellanrummen

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Oavsett ämne kan klassrummet ibland kännas lite trångt och det kan behövas lite mer rörelseutrymme. Om gruppen är ensam på skolgården kan det vara en okej plats, men man vet aldrig hur länge det går att arbeta fokuserat. Stadens grönytor ger möjligheter till rörelse i undervisningen När vi i undervisningen känner att det behövs lite…

Staden som lärplats - att använda sig av historiska platser

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

I flera blogginlägg på Pedagog Malmö (Staden som lärplats – …) har jag propagerat för utomhuspedagogik, att använda andra platser än klassrummet som aktiva lärmiljöer. Ibland används begreppet udeskole/uteskole istället för utomhuspedagogik, men innebörden i begreppen är densamma i de skandinaviska länderna. En vanlig missuppfattning är att det handlar om att endast arbeta utomhus. Om…

Staden som lärplats - med stöd av vattenvetarna

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Många lärare använder sig av andra lärmiljöer än klassrummet. Ambitionen är att ge eleverna så många varierade upplevelser som möjligt, men det är inte alltid skolans resurser räcker till eller att jag som lärare känner att jag kan tillräckligt mycket för att kunna visa och berätta om det som vi upptäcker. Tur är då att…

Staden som lärplats - kartor

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Platser kan användas på många olika sätt i undervisningen. Ibland är de historiska platserna oförändrade och på andra ställen finns inga spår kvar. Andra tillfällen vill man hitta en grön oas mitt i staden där man kan studera olika typer av naturprocesser. Oavsett syftet är det viktigt att veta var den platsen är när den…

Staden som lärplats - exteriörer och interiörer

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Vad tänker du på när jag säger utomhuspedagogik? Många lärare tänker att det är något som NO-lärarna eller mattelärarna sysslar med, något som är så där lite utanför den ordinarie undervisningen. Det kan vara så mycket mer, till exempel att använda sig av byggnader som källor. Det är inte helt lätt att hitta en definition…

Staden som lärplats - upplevelser som ger förstahandserfarenheter

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Det här inlägget kommer att handla precis om det som känns mest bekant när det gäller utomhuspedagogik, att begripliggöra abstrakta begrepp inom matematik och naturkunskap med några exempel. Genom att göra, se och uppleva får eleven förstahandserfarenheter som fungerar som krokar att hänga upp sitt fortsatt lärande på. Vilka platser finns då i Malmö som…

När unga människor leder unga människor med hjälp av Utimate FRISBEE

Publicerat: Skribent: Gustavo Nazar

Mirjam och Jenny, skolor, idrottslärare har varit framstående pedagoger inom Grundskolefotboll mot rasismer- för allas lika värde, GFMR, (som fyller 10 år i år). Jennys och Miriams arbete och praxis har genomsyrats av Barnkonventionens grundprinciper artikel 2: icke diskriminering, art 12: rätt till delaktighet och inflytande, art 3: barnets bästa och, art 6: rätt till…

Pedagogiska aktiviteter i närnaturen del 1

Publicerat: Skribent: Birger Emanuelsson

Birger Emanuelsson och Eva Hörnblad har satt ihop tips på hur du som pedagog kan lägga upp utomhuslektioner. Just nu är det vara extra viktigt att hålla avstånd och då passar det extra bra att hålla lektionerna utomhus. Här är förslag till aktiviteter i Malmö eller Malmös närområden. Beroende på var i Malmö man är…

Vattensafari på Augustenborg

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Hur får vi syn på vattnet och hur rör det sig? Häng med Augustenborgsskolans ettor på vattensafri där de får lära sig om vattnets kretslopp genom sin egen närmiljö. Det har gjorts några lektionspaket om och i vatten för grundskolan  som ligger tillgängliga via Pedagogiska kartor. Nu är det dags att göra ett nytt. Den…

Platsers betydelse i lärandet

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Det är något som händer i oss när vi börjar titta på platser som idag är så bekanta för oss, ur ett annat perspektiv. Vi vill gärna berätta vad vi själva har för relation till platsen, men det blir också en snackis när jag får ta del av en oväntad bild på vad som funnits…

Nyfiken på vad som döljer sig i Pedagogiska kartor?

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Vi fokuserar ofta på kollegialt lärande mellan yrkesgrupper inom skola och förskola, men vi har så många medarbetare med specialkunskap i Malmö stad som både kan och vill vara med att bidra med sin kunskap till skolan. Förutom all denna kunniga personal så är det många andra i samhället som gärna hjälper till att bidra…

Snart intar vi Stadshusets foajé

Publicerat: Skribent: Eva Hörnblad

Allt är klart för att fylla Stadshuset foajé med information om Malmö och lektionsmaterial för skolan. Kom och ta del av utställningen om Pedagogiska kartor. I högar ligger nu skyltarna färdiga för uppsättning och montrar målas om in i det sista. På tisdag den 1 oktober händer det. I tio år har Pedagogiska kartor gått…