Temabloggsbild

Vuxenutbildningens Förstelärare

Inom Malmös Vuxenutbildning är vi idag 18 förstelärare. Vi representerar Komvux Malmö Södervärn, Komvux Pauli samt Komvux Universitetsholmen Tillsammans har vi fokus på olika utvecklingsområden - IKT, individualisering, språkutveckling, värdegrund och läroplan samt några med ett mer generellt försteläraruppdrag. På vår blogg kan du följa vårt arbete med de tilldelade skolutvecklingsuppdragen.

Antal inlägg: 8

Publicerat:

Arbetet med ny matematikdiagnos vid skolstart för gymnasiet-del 2

Tillsammans med den centrala ämnesgruppen i matematik arbetar Emma Linton (Malmö Borgarskola) och Nafi Zanjani(Komvux Södervärn) med den nya diagnosen. Det är andra året som diagnosen används på gymnasieskolor. Tidigare användes en diagnos som konstruerades innan Gy11. Den nya diagnosen har utgått från kursplanen i matematik för åk 9 samt ämnesplanen i Ma1. Den är… Läs mer

Publicerat:

Misslyckas - en risk den djärve tar!

I fredags, den 21 april, på tid avsatt för kollegialt lärande för skolledare, fann jag mig imponerad av en kollega. Denne berättade helt frankt att hen tyckte sig ha misslyckats med att åstadkomma distribuerat ledarskap på det sätt som önskats. Ambitionerna å min kollegas sida hade varit andra, och större, än vad som visat sig… Läs mer

Publicerat:

Individanpassning inom vuxenutbildningen - och i ditt klassrum, del 3

I våra tidigare blogginlägg har vi diskuterat anpassningar på organisationsnivå och Monika Vintereks uppdelning av metoder för individanpassning. Vi har också tagit upp begreppen stöd och stöttning och gett konkreta exempel.   Lärarens förhållningssätt Det finns många olika metoder för att ge stöttning under arbetet i klassrummet. Vi kommer nedan att delge en del av… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Individanpassning inom vuxenutbildningen – och i ditt klassrum, del 2

I vårt förra blogginlägg diskuterade vi anpassningar på organisationsnivå och sammanfattade Monika Vintereks uppdelning av metoder för individanpassning. Stöd och stöttning Vi skulle först vilja definiera hur vi använder begreppen stöd och stöttning. När vi skriver stöd menar vi extra hjälp utifrån, t ex stöd av specialpedagog eller modersmålslärare, möjlighet att besöka en ordverkstad eller… Läs mer

Publicerat:

Individanpassning inom vuxenutbildningen - och i ditt klassrum

Individanpassning inom vuxenutbildningen – och i ditt klassrum Många slår fast vikten av individualisering. Begreppet användes flitigt på 1990-talet när de åldersblandade klasserna i grundskolan var många. Med de heterogena klasserna kom eget arbete där eleverna skulle ”söka kunskap” och ”forska”. Individualiseringen betydde då att eleverna arbetade var för sig och alla arbetade med olika… Läs mer

Publicerat:

Otillgänglighet = diskriminering

Bristande tillgänglighet är ny diskrimineringsgrund sedan januari. Jepp. Så nu börjar skolorna ransaka sig runtom i landet – Kan verkligen alla elever ta hissen till biblioteket? Hör alla elever ordentligt i mitt klassrum? Har alla elever åtkomst till digitalt material från sina lärare på skolan? Självklart finns det många skolor som också kan sträcka på sig och visa… Läs mer

Publicerat:

En studiedag i alla ära!

Septembersolen skiner med all rätt på PIs studiedag för alla inom Grundskoleförvaltningen och Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö, och varför skulle den inte göra det? Kaffedoften och sorlet sprider sig över skolgårdarna på Pauli och Latin. Klockan är 10 och det är paus mellan morgonföreläsningarna och vi möter lärare från Malmös alla hörn. Malmöpedagoger som pratar, tycker… Läs mer