Matematik, motivation och stödmaterial!
Malin får UH att synas bättre
– Det som folk tipsar mig om eller som jag själv snappar upp försöker jag att göra så kul som möjligt på Facebook och Instagram, säger Malin Holmqvist.
– Jag är som tonåringarna, med mobilen i handen, säger Malin Holmqvist och visar i luften när hon berättar om sina uppdateringar på skolans konton på sociala medier.
Malin är egentligen svensklärare men en av skolledarna såg att hon även hade intresse för foto – där av sidouppdraget med att ha hand om sociala medier på Universitetsholmens gymnasium (UH).
– Eleverna ska känna att det här är roligt att följa, både att man kan få information om vad som händer på skolan men också att kompisarna eller man själv är med. Jag har lite svårt för det pretentiösa. Det ska vara lite humor. Jag får allergi av ordspråk på sociala medier, säger hon.
Facebook och Instagram är viktiga för att bygga en identitet för UH, tror Malin.
– Vi belyser saker som händer på skolan så att vi får upp en vi-känsla. Vi är en skola som inte har lika gamla traditioner som en del andra.
Stor erfarenhet med sig
Malin har ett stort intresse för bilder och hon kommer från en konstintresserad familj. Intresset har även en koppling till tidigare jobb. Efter gymnasiet arbetade hon på reklambyrå.
– Chefens fru var min gymnasielärare och hon hade berättat att jag var kreativ så han sprang i fatt mig och undrade om jag ville ha jobb. På reklambyrån fick jag utlopp för mitt bildskapande.
Ett tag jobbade Malin också med dåvarande Kanal Malmös TV-sändningar.
– Det var så lokalt så där fick man göra allt. Man fick vara både framför och bakom kameran.
Malin fortsatte sin yrkesbana som bland annat cirkelledare på Studieförbundet Vuxenskolan. Hon kom så småningom in på lärarspåret.
– Jag hade fått barn och kände att jag behövde en ordentlig utbildning.
Tio år på UH
Hon gick lärarutbildningen på Malmö högskola och fick en deltidsanställning på UH redan under sista terminen. Nu har hon jobbat på skolan i 10 år.
– Jag har trivts fint. Det känns som om lärargänget har samma mål och glöder för att det ska gå bra för eleverna.
Utmaningen i läraryrket ligger enligt Malin i att ge eleverna stimulans på rätt nivå och se varje elev.
– Om man väljer att bli språklärare eller svensklärare, som jag är, då har man gett sig själv mycket jobb. Det är så otroligt mycket som man vill ge respons på. Det ger eleverna en chans att förbättra och utveckla sitt språk. Men responsarbetet tar tid. Vid nationellaproven i maj får man ringar under ögonen. Det är den tuffaste tiden för språklärare.
Det viktiga samtalet
Malin är även lärare i pedagogiskt drama. Hon tycker det är en bra kombination med svenskan och att ämnet ofta kommer till nytta när det gäller att hjälpa eleverna med deras muntliga presentationer. Den biten av undervisningen ligger henne varmt om hjärtat.
– För eleverna handlar det om att ha gjort det många gånger, det måste sitta i kroppen att tala inför grupp. Men sedan vet jag att väldigt många tycker det är obehagligt, men man kan träna sig fram i små doser.
Samtal med eleverna är något som Malin återkommer till flera gånger när hon pratar om sitt jobb.
– Jag tycker det är härligt med mötena. Det är därför jag uppskattar så mycket att vara lärare.
Text: Jonas Anderson, redaktör för Edico där artikeln först publicerades.