Publicerat:

Språkande bortom det verbala

Fler gemensamma träffar mellan de olika förskoleavdelningarna, ett ökat samarbete med aktörer utanför förskolan – och ett kvitto på att de sedan länge är inne på rätt spår i sitt språkutvecklande arbete. Det är något av det som Drakens förskola tar med sig efter att ha deltagit i ett treårigt forskningsprojekt kring språkutvecklande arbete. På… Läs mer

Publicerat:

Framtiden stavas tillit

Vi är inne i ett paradigmskifte där framtiden är det tillitsbaserade ledarskapet. Det menar Håkan Wegestål, rektor Komvux Malmö. –Som det ser ut idag finns en risk i att vi blir alltför instrumentella och i förlängningen avhumaniserade. För den offentliga sektorn som är byggd av och för människor behövs en annan väg, säger han. Påsken… Läs mer

Publicerat:

Distansundervisning på gymnasiesärskolan

Hjälpmedel som bildstöd och vikten av den sociala interaktionen under genomgångar – det är två av flera utmaningar som Valdemarsro gymnasium har vid distans- och fjärrundervisning. – Det är lite som vanligt, men det är svårare att göra de muntliga genomgångarna och svårt att snappa upp dem som inte förstår, säger Camilla Adolfsson, speciallärare på… Läs mer

Publicerat:

Utmaning stötta elever på distans

På Universitetsholmens gymnasium ringer en särskild stödgrupp dagligen upp samtliga elever för att kolla så att allt fungerar med distans- och fjärrundervisningen. Farhågan är att elever ska hamna mellan stolarna i denna nya ovanliga situation. – Det är konstigt tyst här, det känns som om det är lov. Så här ska det inte vara. Specialpedagogen… Läs mer

Publicerat:

Så arbetar Malmö latinskola med distans- och fjärrundervisning

De digitala verktygen har blivit lärarens bästa vän när distans- och fjärrundervisning rekommenderas för gymnasie- och högre vuxenutbildning. På Malmö latinskola fortsätter undervisningen för eleverna via verktyg som Google Hangout och Meet. – Jag är inte ett dugg orolig för att vi inte kommer kunna genomföra kursen, utan det kommer gå hur bra som helst,… Läs mer

Publicerat:

Starkare tillsammans efter att ha anställt modersmålslärare på skolan

Bättre schemaläggning, en pedagogisk röd tråd för eleverna och ett starkare kollegium. Det är några av vinsterna som ledningen på Kroksbäcksskolan har sett efter att själva ha anställt modersmålslärare. – De är våra arbetskollegor på riktigt nu. Tidigare var de här bara då och då men nu är de verkligen en del av oss, säger… Läs mer

Publicerat:

Lågaffektivt synsätt blev ögonöppnare

Johannesskolans introduktion till CPS-metoden och lågaffektivt bemötande fick lågstadieläraren Karolina Petersen att reflektera över relationer till eleverna och bemötande i skolan. – Jag fastnade för att när barn inte gör det de ska är det inte för att de inte vill, utan för att de inte kan. I början av höstterminen 2019 fick all personal… Läs mer