Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Ger eleverna verktyg för att bättre uttrycka sin kunskap

Kroksbäcksskolans arbete med genrepedagogik har varit tungt bidragande till elevernas förbättrade resultat och utveckling. Det menar Anna Schylander, förstelärare och specialpedagog, som varit en av de drivande pedagogerna i arbetet med att implementera genrepedagogik. — Eleverna har ett rikare ordförråd och kan använda språket på ett mer nyanserat sätt, säger hon. Kroksbäcksskolan har arbetat enligt…

Publicerat:

Skapar en lärande kultur tillsammans

Under tre år ledde Roza Risteska Språkcentralens fortbildning kring Läslyftet, där drygt 50 lärare medverkat varje läsår. Tanken bakom den kollegiala storsatsningen har varit att öka elevers läsförståelse och skrivförmåga genom att stärka och utveckla modersmålsundervisningen. – Vi förbättrar och förändrar undervisningen med aktuell forskning för att belysa olika delar av undervisningens kvalitet och för…

Publicerat:

”Vi ska handleda eleven till självständighet”

Rahmatulah Sarwari har arbetat som studiehandledare och modersmålslärare i pashto i över 30 år. Sedan fem år tillbaka jobbar han med kvalitetsutveckling av studiehandledning i Malmö. — Man såg ett behov av att utveckla och förbättra studiehandledningen. Det behövde bli klarare och tydligare att man kan söka hjälp och var ansvaret ligger, säger Rahmatulah Sarwari….

Publicerat:

Oväntade effekter av pandemin

På Ormvråkens och Gladans förskola har Helena Ljungdahl Tofftin, biträdande förskolechef, jobbat med att hitta de bästa lösningarna för att se till att bemanningen på förskolorna fungerar som den ska under pandemin. Och även om det ibland har varit tufft så har det också fått oväntade positiva effekter. – Allt handlar om samarbete. Genom att…

Publicerat:

"Det sitter i oss, inte i lokalerna"

Den 8 april 2019 brann förskoleavdelningen Stubben i Pildammsparken ner. En händelse som påverkade såväl barn och vårdnadshavare som pedagoger. Men avdelningens väl inkörda arbetssätt gjorde att avdelningen ganska snabbt kunde komma på fötter igen och arbeta vidare. – Vi behövde inte uppfinna hjulet igen, vi kunde bara rulla vidare, säger Lina Karlström, förskollärare på…

Publicerat:

Läsning för långsiktigt lärande 

Mellersta Förstadsskolans kollegiala fortbildningsinsats med läscoacher fortsätter – och nu ska vårdnadshavarna involveras än mer. – Vi lyfter att man ska låta sitt barn öva läsförståelse med hjälp av lässtrategier. Självklart för oss som jobbar med det, men inte för de som inte befinner sig i skolans värld, säger Ulrika Wirgin, biträdande rektor. Satsningen med…

Publicerat:

Tillåtande miljöer ger barn utrymme att skapa

På Triangelns förskola ville man bli bättre på att erbjuda barnen estetiska lärprocesser och valde därför att satsa på skaparverkstäder i de gemensamma utrymmena. — Syftet är att barnen ska få prova olika material och tekniker, att de ska få bekanta sig med olika estetiska uttrycksformer, säger Ingela Cedervall, ateljerista på Triangelns förskola. Brunlera, målarstaffli,…