Publicerat:

Elevens rätt starkaste drivkraften

Charlotte Mårtensson, sektionschef för SU (Särskilda undervisningsgrupper), svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Annica Månsson. – Vilken är din starkaste drivkraft i ditt yrke? – Min absolut starkaste drivkraft är eleven och elevens rätt till en bra skola. Våra elever ska få undervisning av hög kvalitet och den ska vara tillgänglig för alla våra elever. Och… Läs mer

Publicerat:

Kollegialt lärande med elevfokus

På Idrottsgymnasiet är de inne på fjärde året med fokus på ett språkutvecklande arbetssätt – men förstelärarna Kajsa Månsson och Åsa Falk ser inget slut på det kollegiala lärandet. – Man måste våga hålla i det långsiktigt, vi blir aldrig riktigt färdiga, säger Åsa Falk. Det var för fyra år sedan som förstelärarna på Malmö… Läs mer

Publicerat:

Kooperativt lärande skapar sammanhållning i klassen

På Rosenholmsskolan stöttar eleverna varandra i sin inlärning med hjälp av kooperativt lärande. På så sätt är inte bara pedagogen ägare av kunskapen i klassrummet. – Allt det här skapar en vi-känsla och jag ser glädjen hos eleverna, säger Elin Strömgren, förstelärare på Rosenholmsskolan. Elin Strömgren blev förstelärare mycket tack vare att hon arbetat med… Läs mer

Publicerat:

Administrativa chefer bäddar
för pedagogiskt ledarskap

Ett läsår har gått sedan en helt ny yrkeskategori, de administrativa cheferna, anställdes på skolor runt om i Malmö. – De viktigaste skälen till att jag kommer till jobbet med glädje varje dag är drygt 560 stycken. Så många elever har vi på vår skola, säger Charlotte Drené, administrativ chef på Fågelbacksskolan. Tanken med att… Läs mer

Publicerat:

Elevhälsan vässar verktygen med STL

I april introducerades STL (Systematiskt tillsammans för lärande) för elevhälsopersonal, som uttryckte ett intresse och ville veta mer. Sedan augusti provas arbetssättet ut på tre elevhälsoteam i grundskolan och ett gymnasium i Malmö. STL betonar bland annat vikten av att ha ett mål, att arbeta metodiskt och systematiskt – och inte minst att EHT, lärare,… Läs mer

Publicerat:

"Jobba på relationen"

Annica Månsson, lärare i matematik i årskurs 6 och bild årskurs 5-6 på Gullviksskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Lisa Elhor. – Var eller hos vem hittar du din inspiration till ditt viktiga arbete? – Jag hittar inspiration hos mina fantastiska kollegor, antingen kollegor på min faktiska arbetsplats eller kollegor på avstånd (såsom inspirerande pedagoger på… Läs mer

Publicerat:

Läs med mig blir en bro mellan språken

Pilevallens förskola förgylls av böcker och läsmiljöer. Med projektet Läs med mig hittar både barnen och pedagogerna läsglädje. – Vi har blivit mycket modigare i vårt sätt att läsa med barnen, vi vågar prova arbetssätt som vi tidigare inte kopplat till läsning, säger Annika Otterhag, förste förskollärare på Pilevallen. Projektet Läs med mig kom igång… Läs mer

Publicerat:

Jobbskuggning gav nya insikter

Tydlighet, struktur och ett tätt kollegialt samarbete – det är något av det musik- och engelskaläraren Heidi Uddeskog tog fasta på när hon jobbskuggade en brittisk pedagog. – Lärarna visste väldigt mycket om varandra och hur de jobbade; och de hade många samarbeten, även mellan olika årskurser. Inom ramen för ett flerårigt Erasmus-projekt jobbskuggade Heidi… Läs mer