Publicerat:

Digital didaktik med Daidalos

Labyrint-baserat projekt på Husieskolan blev en naturlig ingång till programmering i förskoleklass. – Vi lär oss genom att misslyckas, genom att ställa frågan “varför hände det som hände”, säger förskolläraren Maria Nero. På väg från idrotten gjorde eleverna på Husieskolan en märklig upptäckt; tydliga spår av grön slajm på skolgården, grön slajm i hallen…och, kanske… Läs mer

Publicerat:

"Det handlar om närvaro"

Paola Rivera Tirado, lärare i engelska och spanska på Pauliskolan Komvux, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Sverker Olsson. – Om du var i samma ålder nu som när du började din lärarkarriär skulle du välja läraryrket igen? Varför/Varför inte?  – Jag var 38 när jag blev färdig lärare. I år fyller jag femtio. Jag tänker att… Läs mer

Publicerat:

Sva-kompetensen höjdes genom strategiskt tänk

En insikt om att det på pappret fanns flera behöriga sva-lärare (svenska som andraspråk) – men som i verkligheten var osäkra och otrygga i att ta sig an uppdraget. Samt en osäkerhet kring hur bedömningen av en elevs språkkunskaper skulle göras. Det blev startskottet på Kulladalsskolans strategiska arbete för att höja sva-kompetensen hos medarbetarna. När… Läs mer

Publicerat:

Eleverna blir IT-ambassadörer

Femteklassarna som utgör IT-ambassadörerna på Värner Rydenskolan ska sprida sin kunskap bland yngre elever på skolan. “Att bara kunna avläsa appar är inte tillräckligt”, menar IKT-pedagogen Christina Wahlberg. På senare år har Christina Wahlberg börjat läsa en masterutbildning i Göteborg kring lärande, kommunikation och IT. Hon delar just nu sin tid mellan de studierna och… Läs mer

Publicerat:

"Alltid roligt och givande"

Sverker Olsson, lärare på Komvux Malmö, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Aleksandar Djordjevic. – Om du var i samma ålder nu som när du började din lärarkarriär skulle du välja läraryrket igen? Varför/Varför inte? – Väldigt svårt att svara på. Man är ju väldigt påverkad av sin omgivning när man är i början av en karriär. Vet… Läs mer

Publicerat:

Från oss alla...

Terminen är till ända och Pedagog Malmö-redaktionen vill passa på att tacka alla läsare, tittare, lyssnare och all skolpersonal som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet och inspirerar i blogginlägg, artiklar och intervjuer. Pedagog Malmö tar nu julledigt några veckor; vi är tillbaka måndag 7 januari. Tills dess – varför inte djupdyka bland… Läs mer

Publicerat:

Husie-elever skriver deckare tillsammans

Arbetet med deckare engagerade hela lågstadiet på Husieskolan – tillsammans med författaren Tony Manieri undersökte de mysteriet med cirkusens stulna biljettkassa. Cirkus Las Vegas har knappt hunnit slå upp sina tält i Husie när direktören till sin förskräckelse upptäcker att biljettkassan stulits – 1 643 000 kronor är spårslöst försvunna. Skapande skola-projekt Så börjar Malmöförfattaren… Läs mer

Publicerat:

"Min integritet som lärare viktig"

Aleksandar Djordjevic, lärare i allmänna på S:t Petri skola, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Andreas Barna. – Du arbetar mycket med formativ bedömning, vad är det positiva med det arbetssättet utifrån pedagogens perspektiv? – Det korta svaret skulle vara att då förlängs och fördjupas själva inlärningen. Jag själv definierar formativ bedömning som en process i… Läs mer