Publicerat:

Med Minecraft som lärmiljö

Tillsammans skapade barnen samhällen med lagar, ekonomi och infrastruktur. Fritidshemsutvecklaren Jesper Nilsson ser många ingångar till lärande i Minecraft-miljön. Just nu delar han sin tid mellan deltidsjobbet som fritidshemsutvecklare på Lindängeskolan och arbetet som universitetsadjunkt på lärarutbildningen mot fritidshem på Malmö universitet. Men det var under tiden på Ribersborgsskolans fritids som Jesper Nilsson tog initiativ till… Läs mer

Publicerat:

"Gäller att vara trygg och lugn i kriser"

Célie Nordström, rektor på Kungshögsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Jan-Ola Olsson. – Att hantera akuta kriser, som en brand – vilka krav har det ställt på dig som ledare? – När det händer som inte får hända gäller det att man är trygg och lugn i sitt uppdrag som ledare. Att organisationen har tydliga… Läs mer

Publicerat:

Bättre hälsa och mer lärande med hjälp av digitala verktyg

Genom att använda elevhälsans kompetens kombinerat med det digitala verktyget Q-leva har Geijerskolan skapat en förståelse för hur hälsa och lärande hänger ihop både för elever och lärare. Resultatet: få kränkningsanmälningar och mindre stressade elever. I snart två år har arbetet med Q-leva varit igång på Geijerskolan. Det är ett digitalt verktyg som är till… Läs mer

Publicerat:

"Två är alltid klokare än en"

Jan-Ola Olsson, utbildningschef i Innerstaden, förskoleförvaltningen, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Annica Nettrup. – Vad är den största utmaningen för dig som utbildningschef? – I dagsläget är en av de stora utmaningarna att kunna erbjuda en kapacitet (antal platser) som möter önskemålet hos vårdnadshavarna även ur ett geografiskt perspektiv. I förvaltningen i dag har vi… Läs mer

Publicerat:

Videolektioner på annorlunda sätt

Med hjälp av verktyget Edpuzzle har pedagogerna Teresa Sorribes och Dónal Gaynor på Kunskapsgymnasiet i Malmö lyckats ta digitaliseringen av klassrummet till högre nivåer. – Det bästa är att eleverna uppskattar det så mycket. Våra utvärderingar visar att de lär sig mer, tycker att inlärningen är mera stimulerande och att de tycker om att enkelt… Läs mer

Publicerat:

“Berättandet viktigt verktyg i skolan”

Med sina mikrolektioner betonar Micael Hermansson det engagerade berättandets betydelse i klassrummet. Mellanstadieläraren Mikael Hermanssons “Grej of the day” har blivit ett välkänt begrepp inom svensk skola. Tanken med dessa små faktaberättelser i början av skoldagen är att få eleverna engagerade. ”Kunskap är coolt” är ledorden, och Micael Hermansson återkommer ofta till berättandet som ett… Läs mer