Publicerat:

Får alla delaktiga med projekt

Att göra förskolan tillgänglig för alla barn har länge varit en ledstjärna för Marie-Louise Lindblad. Ett projektbaserat arbetssätt underlättar att göra alla barn delaktiga på deras egna villkor. Nu prisas hon för sitt arbete. Som en av tre vinnare av Malmös pedagogpris lyfts hon fram som en god pedagogisk förebild och inspirationskälla. – Målet är… Läs mer

Publicerat:

"Delandekulturen effektiv och inspirerande"

Den här veckan är det Christoffer Krämer, SO-lärare på plattformen Malmö delar, som svarar på ”Skicka vidare”-frågorna. – Vad är Malmö delar och vilken är din roll där? – Malmö delar är Malmö stads nystartade delarplattform där pedagoger kan dela med sig av sitt bästa material till alla andra pedagoger i staden (och Sverige). Jag… Läs mer

Publicerat:

Från balett till breakdans i förskolan

Det handlar om tillit och samarbete när en barngrupp på Visans förskola fick lära sig att dansa balett. – När vi kände att vi inte kom längre med Svansjön så kom jag på att vi kunde testa breakdans som också visade sig vara mycket svårare för barnen än baletten var, säger Simon Persson, förskollärare. Under… Läs mer

Publicerat:

Språkutveckling med Holmamodellen

Den stora utmaningen för Holmaskolan har alltid varit att jobba med språkutveckling. Med hjälp av en egen modell för upplevelsebaserat lärande har de kommit långt på vägen. – Det är lätt att tro att det är flerspråkigheten som var ett hinder. Men i själva verket var det de socioekonomiska aspekterna som försvårade språkutvecklingsarbetet, säger Ingrid… Läs mer

Publicerat:

Att lära av andra

Lucy Crehan, brittisk lärare och skolforskare, började fundera på orsaken till att vissa länder hade så stora framgångar i PISA-mätningarna. Skarpa strukturer och rutiner för det kollegiala lärandet är en av vägarna framåt för det svenska skolsystemet, tror hon. Frustrerat upptäckte hon hur mycket av hennes tid som lärare i London åts upp av administrativa… Läs mer

Publicerat:

Inhoppet som lärare gav mersmak

Christina Schwerin, lärare i årskurs 1-7 på Kulladalsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna på Annica Lindvall. – Vad var det som fick dig att välja att utbilda dig till lärare? –  Efter ett ganska långt arbetsliv som projektledare gjorde jag mer eller mindre av en slump ett inhopp som vikarie på en grundskola i Malmö. Det uppdraget… Läs mer

Publicerat:

Koncept för utveckling och inskolning

När en elev går från grundskola till gymnasiet är det många omställningar där eleven riskerar att snubbla. Pauliskolan har detta läsår infört ett system med något som kallas konceptlektioner för att hjälpa de nybakade gymnasisterna att få fotfäste så snabbt som möjligt. I detta avsnitt av podcasten Podagog Malmö har redaktionen träffat de fyra lärarna… Läs mer

Publicerat:

Måltiden som pedagogisk resurs

Tröskeln till att testa nya smaker verkar bli lägre för barnen med hjälp av Sapere-metoden. Samtidigt blir måltiden och förberedelserna pedagogiska stunder med både matematik, språkutveckling och skapande verksamhet. – Håll händerna för öronen när ni tuggar. Hur låter det? Förskollärare Klara Hellström håller i dagens sapere-pass på Möllebackens förskola. Duken på bordet de sju… Läs mer