Publicerat:

Barnen dansar och sjunger med QR-koder

Kan QR-koder och disco hänga samman? Absolut om du frågar barnen på Lillstjärnans förskola. Där tog pedagogerna hjälp av barnens föräldrar för att skapa QR-koder med barnens favoritmusik. Pedagogerna ordnade med disco vilket blev väldigt uppskattat av barnen. Nu arbetar förskolan vidare med QR-koder, bland annat inom ramen för ett Erasmusprojekt. På Lillstjärnans förskola i… Läs mer

Publicerat:

“Lärandet pågår hela tiden”

Planering och samverkan är viktigast för en framgångsrik fritidsverksamhet, menar förste fritidspedagogen Jessika Ståhl på Möllevångsskolan. Tematiskt arbete och lyhördhet stärker den röda tråden mellan skola och fritids. En fungerande samverkan mellan skola och fritidsverksamhet är en förutsättning för ett meningsfullt lärande under hela dagen och för att eleverna ska nå sin måluppfyllelse, menar Jessika… Läs mer

Publicerat:

"Viktigt vara lyhörd och tålmodig"

Fredrik Glückman, elevassistent på Sofielundsskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Patrik Radolovic. – Vad är det bästa med att jobba i skolan? – Det bästa är väl den här, visserligen ofta flyktiga, känslan av att ha gjort något viktigt. Att göra skillnad och vara formande för andra för en lång tid framöver – det gäller… Läs mer

Publicerat:

Boksamtal ska öka läsförståelsen

Elever borde inte lämnas ensamma när de läser, det är viktigt att få stöttning för att få en bättre läsupplevelse och förståelse. Det menar Gita Chireh, förstelärare på Komvux Malmö, som tycker att textsamtal i grupp är viktigt och lärande. – Går du på bio med en kompis så diskuterar du filmen efteråt. Hur man… Läs mer

Publicerat:

De utmanar normerna på förskolan

Barnen har blivit kidnappade och mörkret sprider sig. Sagoprojektet för fyra- och femåringar på Mossängens förskola utmanar normer och förutfattade meningar. Förskollärarna Malin Winstrand och Sarah Schade leder det normkreativa och inkluderande arbetet. ”Det är en tjejfärg, det kan inte jag/han ha.” ”Killar är aldrig rädda.” Det är exempel på vad lärarna på Mossängens förskola… Läs mer

Publicerat:

"Skolan nyckeln till deras framtid"

Patrik Radolovic, fritidspedagog på Sofielundsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Jonas Chae Pettersson. – Vad tycker du är roligast på jobbet? – Det roliga med jobbet stämningen och när resultat skapas. Det gläder mig när våra elever och även våra kolleger lyckas. Desto mer vi presterar ju roligare blir jobbet. Vakna varje morgon med ett… Läs mer

Publicerat:

Eleverna på Pauli tränas tidigt i vetenskapligt skrivande

För att rustas inför gymnasiearbetet i årskurs 3 får eleverna på Pauliskolan träna på att skriva vetenskapliga texter redan i årskurs 1. – Eleverna blir mer förberedda, både inför den uppsats som skrivs i trean men också inför eventuella vidarestudier, säger Linda Ellinore Lindberg, lärare i svenska och spanska på skolan. Att kunna skriva och… Läs mer