Publicerat:

Självskattning för digital utveckling

Under läsåret 2018-2019 kan alla Sveriges lärare självskatta sin digitala kompetens med verktyget Lika, IT-tempen för lärare. Jonas Sjögren på Malmö Latinskola sitter i arbetsgruppen bakom självskattningsverktyget. – Rätt använt kan det här bli till stor hjälp för lärarkåren i Sverige. Det ger skolledningar och huvudmän en bra översikt om var det behövs fortbildning och… Läs mer

Publicerat:

Konsten att samtala om svåra saker

Samtal som handlar om svåra ämnen – det är verkligheten för de flesta skolledare. Två skolledare som har lärt sig mer om samtalsmetodik är Ingela Hansson, biträdande rektor på Norra Sorgenfri gymnasium, Språkintroduktion och Pierre Löfström, biträdande rektor på Kryddgårdsskolan. — För mig ändrades hela mitt mindset när jag började tänka på samtalen som viktiga… Läs mer

Publicerat:

Vill göra leken tillgänglig

Hammarhajens förskola anpassar lokalerna även för de allra yngsta barnen – målet är att de alltid ska ha nära till lek- och lärmiljö. Hammarhajens förskola är belägen i Hammars park vid Sibbarps camping, med sundet och Öresundsbron inom synhåll. Inne i de ljusa lokalerna har personalen skapat rum i rummen i form av träkuber. En… Läs mer

Publicerat:

"God lärmiljö kräver tydliga ramar"

Irene Mårtensson, gymnaiselärare på Värnhemsskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Thomas Tegler. – Vad fick dig att välja läraryrket och vad får dig att stanna kvar? – För att jag såg det som ett kreativt och varierat arbete där jag kan vara med och påverka samhället. Så intresse för pedagogik, möten och samhällsengagemang. – Vilka… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 1

Dags att avslöja vilket blogginlägg eller artikel på Pedagog Malmö som blev mest läst under läsåret som har gått. Inlägget “Vågar du bryta en norm?” slog inte bara publikrekord. Det slog också rekord i antal kommentarer – inte bara enbart positiva. I texten, som är skriven av Marika Johansson, utmanas läsaren till att göra ett… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 2

Nu närmar sig upplösningen. Vilken artikel eller blogginlägg har fått flest läsare under läsåret som har gått? På plats nummer två hittar vi ett blogginlägg från logoped Ida Rosqvist som handlar om språkstörning. Inlägget skrevs på den internationella dagen för att uppmärksamma språkstörning. I inlägget beskriver Ida Rosqvist vad en språkstörning egentligen är för något… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 3

Sommarens nedräkning går in på topp tre över de mest lästa artiklarna och blogginläggen från läsåret som har gått. På plats nummer tre hittar vi en artikel om leksaker som plötsligt vaknade till liv under natten. När barnen på Ulricedals förskola kom till avdelningen på morgonen möttes de av spår av dinosaurier på golvet och… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 4

I sommarens nedräkning av läsårets mest lästa artiklar och blogginlägg på Pedagog Malmö har vi nu kommit till fjärdeplatsen. Där hittar vi ett inlägg av Malmö latinskolas ledning som skriver om att skapa förutsättningar för en mer tillgänglig undervisning och ett större ansvarstagande hos eleverna – ett tydligt ramverk kallat basundervisning. ”Hösten 2017 satt vi… Läs mer