Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Fokus på social närvaro trots distans

När pandemin slog till våren 2020 var det många lärare som från en dag till en annan fick övergå till distans- eller hybridundervisning. Med hjälp av fortbildning ska lärarna på Heleneholms gymnasium nu vässa sin undervisning som sker på distans. – Den sociala närvaron är jätteviktig. Eleverna blir uttråkade när de sitter framför en skärm…

Publicerat:

Lustfyllt lärande i skarpt läge

Engelskläraren Marie Nilsson på Linnéskolan saknade språkliga strategier och större skrivövningar i läromedlen – i eTwinning-samarbeten med andra länder fann hon ett forum där eleverna kunde utveckla språket och samtidigt ha kul. – Den största vinsten är elevernas entusiasm; de märker inte att de lär sig eller att de går i skolan. Som nybliven engelsklärare…

Publicerat:

Krille krokodil hjälper barnen reflektera

Genom krokodilen Krille och hans vänner tar pedagogerna och barnen på Lillstjärnans förskola sig an sina utvecklingsområden och läroplanens olika mål. Det är också Krille som hjälper barnen genom reflektionsarbetet. – Vi skapar reflektionsmiljöer där barnen gärna vistas och leker, säger Jill Ekman, förskollärare. Krille krokodil läser barnen på Lillstjärnans förskola om i boken ”Vad…

Publicerat:

Leda digital utveckling i förskola

Mot bakgrund av den reviderade läroplanen för förskolan har digitaliseringen på allvar tagit plats i undervisningen. I förskoleområde C8 har arbetet påbörjats för att på riktigt kunna skapa ett digitalt meningsskapande, något som också är förvaltningens gemensamma utvecklingsområde nästa läsår. – Att jobba enbart med digitala verktyg är inte ett utvecklingsområde i sig utan det…

Publicerat:

Dans med datorn som stöd

Det var svårt att motivera elever till att röra sig till musik och dansa. Marko Lapcevics lösning? Att låta alla ta med sina datorer till idrottslektionerna. – När jag ser deras självförtroende och rörelseglädje känner jag att detta verkligen har blivit lyckat. Som idrottslärare F–3 på Hyllievångsskolan vill Marko Lapcevic inspirera och motivera barnen till…

Publicerat:

Inskolning blir ute-skolning

Att skola in på förskola innebär många känslor och intryck för både barn och vårdnadshavare. Att dessutom göra det under en pandemi innebär om möjligt ännu fler tankar. På Gröna dockans förskola har man anpassat inskolningsrutinerna på grund av den rådande situationen. – Vi möter en hel del frågor och oro kring hur vi jobbar…

Publicerat:

Barnen forskar i grönsakslandet

Barnens intresse får styra när Trädgårdens förskola närstuderar grönsaker. Med hjälp av sapere-metoden hittade de tre favoriter att forska vidare på; en process som inneburit många aha-upplevelser för både barn och personal. – Jag hade ingen aning om att det fanns majs i andra färger än gult, säger Carina Kristensson, förskollärare på Trädgårdens förskola. När…

Publicerat:

Fler detaljer när förskolebarn reflekterar digitalt

För att barnen bättre ska se sitt lärande använder sig Diamantens förskola av digitala verktyg vid reflektionstimmarna. Bland annat skriver de en blogg tillsammans med barnen som blivit väldigt uppskattad. – Vi ser att barnen utvecklar sin digitala kompetens och att de språkar mer med varandra. Det har blivit mer samtal mellan barnen än att…