Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr. 8

Sommarlovet knackar på dörren, men Pedagog Malmö tar inte ut all semester på en gång. Denna vecka börjar en nedräkning av läsårets mes lästa artiklar och blogginlägg. Varje tisdag kommer det att dyka upp en nygammal text Först ut – och på åttonde plats – är ett blogginlägg från Per Dahlbeck, där han funderar på… Läs mer

Publicerat:

Och nu så är sommaren kommen…

Och med det vill Pedagog Malmö tacka för detta läsår som har gått. Pedagog Malmö är er plats för inspiration, utbyte och kollegialt lärande. Därför är det så roligt att kunna konstatera att aldrig tidigare har så många pedagoger och skolledare valt att dela med sig av alla sina lärdomar och kunskaper med varandra som… Läs mer

Publicerat:

Lär sig odla för grönare skolgårdar

Som ett led i att utveckla det utomhuspedagogiska arbetssättet på Malmös förskolor och skolor har pedagogerna under våren deltagit i odlingskurser. Målet är fler kreativa och gröna skolgårdar i stan efter att personalen gått kursen i Torup utanför Malmö. – Vi har ju märkt att de här praktiska momenten är väldigt bra och sammansvetsande för… Läs mer

Publicerat:

Triggas av att få förklara

Thomas Tegler, Malmö latinskola, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Pernilla Vogl. – Vad fick dig att välja läraryrket och vad är det som får dig att stanna kvar? – Kände redan som barn att jag ville undervisa i någon form. Kan fortfarande triggas av att förklara något som elever inte förstår/klarar av och via olika… Läs mer

Publicerat:

Podagog Malmö - Barnens konst fick plats bland de vuxnas verk

Det finns inga gränser för en femårings skapande förmåga. En grupp barn på Dekanens förskola har under hela läsåret arbetat med att först lära sig vad konst är, för att sedan skapa sina egna verk. Podagog Malmö har hälsat på. Femårsgruppen på Dekanens förskola hår gått från att göra skulpturer av återbruksmaterial, till att sy… Läs mer

Publicerat:

Trygg lärmiljö med tecknande robot

Stödjer kommunikationen på grundsärskolan med hjälp av robot som upprepar tecken enligt Takk. Rosalinda Estrada beskriver sig själv som en nyfiken pedagog som gärna testar digitala verktyg i undervisningen. Under sin tid som specialpedagog på Lindängeskolan hittade hon nya användningsområden för humanoidroboten – vid undervisningen av eleverna på grundsärskolan upprepar roboten tecken enligt Takk, en… Läs mer

Publicerat:

"Ynnest att få hjälpa"

Pernilla Vogl, psykolog i Specialpedagog- och psykologteamet i Innerstan inom Förskoleförvaltningen Malmö, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Frida Malmborg. – Mitt uppdrag är främst att utifrån ett psykologiskt perspektiv handleda och utbilda personal både kring arbetet med barnen och kring personalens samarbete med varandra. – Vad är det mest givande i ditt arbete? – Det som… Läs mer

Publicerat:

Elever bedömer varandra formativt

– Man måste tänka väldigt långsiktigt om man ska lyckas med bedömning för lärande, säger Joakim Ljunggren, förstelärare på Rönnenskolan, som menar att det handlar om det som kallas metakognition: – Innan vi kan bedöma måste vi lära barnen vad formativ bedömning är. John Hatties studie Visible learning 2008 ledde till nytänkande i många skolor.… Läs mer