AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
På resa genom Sverige – slutmålet är digitala berättelser
Genom resan gör eleverna bland annat besök i alla landskap, skriver och målar vykort och läser Nils Holgerssons resa. Slutmålet är digitala berättelser som eleverna skapar i Photo Story.
Pedagog Malmö besöker Kulladalsskolan och klassläraren Marina Walker, lärarstuderande Elin Allard och två av eleverna; Amaia Mouat och Emma Lundahl.
Det vidgade textbegreppet
– Det sägs att barn har 100 språk. Skolan kan ibland fokusera lite för mycket på det skriftliga berättandet och därigenom missa andra delar av barns språk. I arbetet med temat Sverige har jag därför försökt få in fler sätt för barnen att uttrycka sig och andra medier, säger Marina.
– I de digitala berättelserna får eleverna arbeta med bild. I syftet för ämnet bild säger kursplanen att eleverna genom undervisningen ska få erfarenheter av visuell kultur, där bland annat film och foto ingår, säger Marina och fortsätter:
– Dessutom tycker många elever att det är jobbigt att prata högt. Det finns de som inte vågar. Att få prata bakom bilder i en digital berättelse kan vara ett annat sätt för barnen att få en röst och träna sig i att använda den, säger Marina.
Många spår samtidigt
Klassen har arbetat med Sverige som tema på många olika sätt. De har bland annat besökt alla landskap under en eller två veckor och eleverna har ritat och skrivit vykort från resan. De har läst fakta och dessutom läser de boken Nils Holgerssons resa.
– Språket i boken är lite ålderdomligt, och trots att den är omskriven så ställer eleverna många frågor kring orden. Det har inneburit att en hel del ordförståelse integrerats i undervisningen. Även inom Sveriges geografi har vi gått igenom en hel del ord, som t.ex. ”vad är en vik?”, säger Marina.
De planerar även att se en filmatiserad version av Nils Holgerssons resa när boken är utläst.
– Redan från början berättade jag för eleverna att slutmålet på vår resa skulle vara att vi skapar filmer, säger Marina.
Började med en ”test-film”
För att skapa filmer använder de datorprogrammet Photo Story. Eleverna började med att göra en kort testfilm.
– Det var bra att ha testat det i något kortare format först, säger Marina.
– Ja, mikrofonerna fungerade inte bra, säger Emma.
– Vi använde till en början de inbyggda mikrofonerna i datorerna, och då fångas en hel del andra ljud upp från klassrummet. När vi sedan bytte till inspelning via headset-mikrofon istället insåg vi att det då bara fanns ett enda headset på hela skolan, säger Marina.
– Men vi löste det genom att skicka runt headsetet i gruppen, säger Amaia.
En dator i varje grupp
På Kulladalsskolan finns det datorvagnar som kan lånas upp till klassrummet. I arbetet med digitala berättelser har eleverna inte varsin dator, utan arbetar med en dator i varje grupp.
– Vi är 4- 5 personer i varje grupp, säger Amaia.
– För att få ihop filmen har eleverna fått instruktioner och en viss struktur, men ändå kunnat arbeta ganska fritt, säger Marina.
Det digitala berättandet
Eleverna började sina digitala berättelser genom att hitta och skapa bilder.
– Vi har bilder från varje landskap. Vi har ritat eller hittat fotografier till landskapet, säger Emma.
– Många elever har verkligen ansträngt sig för att få fram bilder. Denna gång fotade barnen sina målade bilder. Då lärde de sig mer om kameran. Nästa gång kanske vi skannar in bilderna så att de lär sig skannern också, säger Marina.
– När de hade lagt in bilderna i Photo Story var nästa uppgift att skriva ett manus. Där är de nu, säger Marina och fortsätter:
– Eleverna skriver manus på lite olika sätt. Vissa grupper skriver allting tillsammans, medan andra delar upp skrivandet men samarbetar ändå.
– Sedan ska de spela in röster till bilderna, säger Marina.
– Men vi pratar också lite om vilka bilder vi får använda. Dessutom har de musik som vi har lånat från Multimediabyrån i bakgrunden till bilderna. Då pratar vi även lite om varför man inte bara kan använda vilken musik som helst, säger Marina.
Tro på dig själv och elevernas förmåga
– Just nu pratats det väldigt mycket om digitalt berättande. Som pedagog är det ibland lätt att tänka ”tänk om jag gör fel, tänk om det inte går som jag vill”. Jag är ingen tekniker, men det har gått bra ändå. Vi måste tro på oss själva och på elevernas förmåga. Datorn är ett verktyg som barnen använder ofta i sin vardag, säger Marina.
Rekommenderar digitala berättelser
– Jag kan verkligen rekommendera att arbeta med digitala berättelser och Photo Story. Men testa själv innan du börjar arbeta med det. Det är bra att använda till barn. Många elever har själva hittat funktioner i programmet, som te.x övergångar. Dessutom har de kommit med egna förslag och idéer, och det är ju det som är meningen, säger Marina.
– Det var inte alls svårt, säger både Amaia och Emma.
– Photo Story är enkelt, det är steg för steg hela tiden. Det är lätt för pedagogen att ta bort, flytta, spara och lägga till fler bilder, säger Elin.
– Jag måste också säga att det var skönt att ha Elin här i klassrummet. Det är självklart enklare att finnas tillgänglig för handledning när vi är två. Men vi har också en tanke med att inte ge eleverna för många lösningar, säger Marina.
Vad tyckte eleverna var roligast?
– Att fotografera, sätta in bilderna och prata, säger Amaia.
– När vi själva hittade övergångar och annat, säger Emma.
Text och foto: Sara Arildsson