
Läsning i dialog med stöd av AKK
Strukturerna i Kooperativt Lärande gör att man skapar helt nya interaktionsmönster i klassrummet. Förklaringen är att strukturerna är sammansatt av följande principer:
Uppgiften är utformad så att alla elever blir beroende av varandra för att kunna lösa uppgiften. När en grupp har fördel av att alla klarar sig bra och när alla i gruppen är beroende av varandra för att genomföra lärprocesserna. Gruppkamraternas framgångar gagnar lärprocesserna hos varje individ. Lärande och utveckling blir också roligare.
I Kooperativt lärande ska det finnas ett inbyggt krav om att varje elev med jämna mellanrum ska redogöra för sitt eget lärande för de andra. I varje struktur blir eleverna flera gånger ombedda att summera, presentera, problematisera eller utvärdera sin förståelse och sitt tänkande kring ämnesstoffet. I det traditionella klassrummet görs man bara ansvarig när man väljer att räcka upp handen och läraren ger en ordet.
Alla grupper och par ska vara aktiva i kommunikativa lärprocesser på en och samma gång. När eleverna i en klass arbetar i grupper om fyra elever är det 25% av eleverna som har ordet samtidigt. När eleverna arbetar i par är det 50%. I traditionella klassrumssamtal pågår bara en dialog samtidigt där studier har visat att varje elev i genomsnitt har en minuts taltid.
En svaghet i det traditionella grupparbetet är förställningen att alla redan har de basala färdigheterna för samverkan. Så är inte fallet. Olika interaktionsfärdigheter såsom beslutsfattande, tillit, ledarskap, problemlösning och kommunikation övas i små steg. Läraren ger respons då den ser att eleverna arbetar på det förväntade sättet.
En viktig del i arbetet är att gruppen reflekterar och utvärderar arbetsprocessen i gruppen. Så ofta som möjligt bör man reservera tid för detta.
Grafik: Kooperativt Lärande Grundprinciperna by lottech Creative Commons BY-NC-ND
Källor:
Kagan S & Stenlev J: Cooperative Learning. Alinea 2013.
Sahlberg P & Leppilampi A: Samarbetsinlärning. Runa 1998. (Slut på förlaget)
Anneke Moerkerken: http://kooperativtlarande.se
Mer att läsa i Temabloggen Kooperativt Lärande:
Samtliga strukturer i denna blogg för Kooperativt Lärande (klicka på bilden):