Äntligen utbildad instruktör- Tack Safe selfie academy för förtroendet!

Här står jag stolt med mitt diplom tillsammans med Caroline Engvall. Till höger ligger diplomet och en värdefull bok som alla borde läsa.
I skrivande stund sitter jag på tåget hem från en viktig utbildning uppe i Stockholm. Efter två intensiva och fantastiska utbildningsdagar med Safe Selfie Academy kan jag nu titulera mig utbildad instruktör i att förebygga sexualbrott på- och utanför nätet.

Det var en utbildning som väckte känslor, gav hopp och påminde mig om att vi faktiskt kan göra skillnad redan genom att vara där. Tack till världens bästa utbildare Caroline Engvall, du är amazing och du gör skillnad!

Vad gör Safe Selfie academy?

Safe Selfie Academy arbetar för att förebygga sexualbrott på och utanför nätet genom utbildning, föreläsningar och konkreta verktyg som stärker både barn och vuxna. Som instruktör är jag nu utbildad i att möta allt från lågstadieelever till gymnasieungdomar – men också vuxna som i sin vardag finns nära barn. Det handlar om att se, våga prata och ge barnen redskap för att skydda sig själva och varandra. Kunskapen är tung, men samtidigt hoppfull. Vi kan göra skillnad. Nu bär jag med mig frågan: hur når jag ut? Har jag någon i mitt nätverk som vill lyssna på en föreläsning om hur vi kan förebygga sexualbrott på nätet? Jag tror att vi alla, oavsett roll, kan vara en del av lösningen för den här kunskapen är viktig för alla som på något sätt möter barn.

Utbildning fylld av ny kunskap och nya möten

Och just därför betydde dagarna så mycket. Det var inte bara en utbildning fylld av fakta och metoder utan det var också två dagar av samtal som berörde på djupet, där vi både delade erfarenheter och byggde ny kunskap. Att sitta i samma rum som så många engagerade kollegor från hela landet var mäktigt. Flera av dem har jag länge följt på Instagram och nu fick jag äntligen träffa dem på riktigt. Det blev en påminnelse om vilken kraft det finns i mötet mellan människor: förebilder som inspirerar, lyfter och driver framåt.

Min förebild

En person som verkligen är en sådan förebild för mig är Caroline Engvall. Hon har med sina böcker om Noelia vågat belysa det svåraste och mest tabubelagda nämligen barns utsatthet för sexuella övergrepp, både online och offline. Genom berättelserna ger hon barn en röst, men hon ger också oss vuxna verktyg att se, förstå och agera. Att få möta Caroline och höra henne tala gör det tydligt varför hennes arbete betyder så mycket och varför vi alla som nu utbildats i Safe Selfie Academy har en så viktig uppgift framför oss.

Desirée Bentzer tar en selfie på väg hem från utbildningen.
På väg hem – fylld av nya insikter, hopp och idéer. Böcker som gör skillnad av Caroline Engvall.

En nödvändig berg- och dalbana

Caroline beskrev utbildningen som en berg- och dalbana, och hon hade rätt. Stundtals var det svårt att ta in vad barn faktiskt utsätts för, inte bara av vuxna förövare utan också av andra barn ofta jämnåriga. Statistiken, siffrorna, vittnesmålen, de skakar om. Det gör ont att höra, men smärtan behövs. För vi kan inte skydda barn genom att blunda. Det väcker frågan ”ska man väcka den björn som sover?” Ja! Det ska vi. För att inte göra det är att svika. Genom att våga öppna ögonen, tala om det svåra och ge barnen kunskap och trygghet kan vi faktiskt rädda liv.

Här står jag med två fina powerkvinnor! Till vänster Linda och till höger Maria. Så tacksam för att vi träffades! En instruktörsutbildning som berörde på djupet – men också gav kraft och glädje.

Ett gäng powerkvinnor

Jag känner en stor tacksamhet över att få möjligheten att vara en del av detta viktiga arbete. Utöver kunskapen och föreläsningarna var också gemenskapen runt måltiderna och fikapauserna värdefull. Att få sitta ner, dela en god måltid och låta samtalen flöda bjöd in till reflektion, skratt och nya bekantskaper. De stunderna påminde mig om att förändring inte bara föds i klassrum och utbildningslokaler utan lika mycket i de där små ögonblicken av mänsklig närhet.

När jag satt där i rummet slog det mig att vi kommer att göra skillnad. Inte bara i de lektioner, samtal och möten som väntar framöver, utan redan genom att vi visar upp vårt engagemang och vår vilja att stå upp för barnen. Jag är tacksam för varje ny bekantskap och för att vi tillsammans kommer fortsätta sprida kunskap om detta svåra men så avgörande ämne. Ni alla är otroliga och tillsammans bär vi en kraft som kan förändra!

Jag lämnar de här två dagarna med hjärtat fullt av hopp, huvudet fullt av idéer och en övertygelse som känns i hela kroppen, vi behöver rusta barn för ett liv på nätet. Och vi behöver göra det nu.

Gruppbild där deltagarna i kursen poserar.
Hela gänget powerkvinnor! Tillsammans för en tryggare vardag för barn och unga.

Har din stad, kommun eller förvaltning en handlingsplan för att förebygga sexualbrott på nätet? Om inte, är det inte dags att vi skapar en tillsammans? Hör av dig om du/ ni är intresserade av att lyssna på en föreläsning av mig!

desiree.dahlgren@malmo.se

Diskussionsfrågor för kollegor, skolledare och skolor

  • Hur kan vi som lärare/verksamhet rusta våra elever för ett liv på nätet?
  • Vilket ansvar har skolor och vuxenvärlden att prata om svåra och känsliga ämnen?
  • Vad betyder gemenskap och kollegialt lärande i arbetet med så allvarliga frågor?
  • Hur kan vi skapa trygga samtal där barn och elever vågar berätta och reflektera?
  • Har vår skola/förvaltning en tydlig handlingsplan för att förebygga sexualbrott på nätet?
  • Vilken kunskap skulle du vilja ha för att kunna hjälpa till att förebygga sexualbrott på nätet?

Kopplingar till Lgr22 (kap 1 och 2)

Kapitel 1 – Skolans värdegrund och uppdrag

  • Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse.
  • Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling.
  • Skolan ska motverka traditionella könsmönster och ge eleverna kunskap om och förståelse för frågor som rör sexualitet, samtycke och integritet.

Kapitel 2 – Övergripande mål och riktlinjer

  • Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle.
  • Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, medier och kommunikation.
  • Skolan ska ge eleverna förutsättningar att ta ansvar för sina relationer och kunna göra medvetna val i frågor som rör hälsa, sexualitet och samlevnad.