Code Week är igång – Häng med på programmeringsfesten
Skolfam Malmö arbetar för att familjehemsplacerade barn ska klara skolan
Studier visar att familjehemsplacerade barn ofta misslyckas med skolan, något som Skolfam vill ändra på.
I Malmö arbetar Lisa Lundgren, specialpedagog och Marianne Qvist, Leg. psykolog med Skolfam. De ser utbildning som en framgångsfaktor i livet och arbetar för att familjehemsplacerade barn ska klara skolan.
– Bo Vinnerljung är professor i socialt arbete och har studerat familjehemsplacerade barn. Studierna visar att barn som placeras i familjehem lyckas sämre med sin utbildning, trots att barnen har samma begåvning som andra barn. De löper också större risk att drabbas av psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet m.m. Samtidigt vet vi att utbildning är den starkaste skyddsfaktorn. Innan Skolfam är det inte mycket som har gjorts för att komma runt den problematiken, säger Lisa och fortsätter:
– I mars 2012 startade vi upp i skarpt läge i Malmö och nu ingår 22 barn i Skolfam Malmö, vilket är max för ett kvalitativt arbete. Det är ganska jämnt fördelat mellan pojkar och flickor, och barnen befinner sig över nästan hela Malmö.
Bakgrund
– År 2005 startade Skolfam som ett projekt i Helsingborg. Utgångspunkten är att vi inte kan göra så mycket åt barnens bakgrund, men utbildningen kan vi påverka. Utbildning är en framgångsfaktor, säger Lisa.
Barnen som var med i Skolfam Helsingborg gjorde stora framsteg. I princip alla barn förbättrade sina kognitiva och pedagogiska prestationer. ALLA barn som var med i Skolfam Helsingborg och har gått ut nian har haft minst godkänt i alla ämnen.
– Idag har Skolfam Helsingborg gått från att vara ett projekt till en permanent verksamhet, säger Lisa.
Barnen
Skolfam Malmö riktar sig till barn födda mellan 2000-2005. Barnen förväntas vara långvarigt familjehemsplacerade i Malmö och gå skola i Malmö.
– Vi skickade ut en förfrågan till alla stadsdelsförvaltningar och i slutändan blev det 22 barn inom den givna målgruppen. Det finns betydligt fler familjehemsplacerade barn med Malmöanknytning, men många av dem är placerade utanför Malmö, säger Lisa.
Arbetsgången
Klicka på presentationen för mer information om Skolfams arbetsgång.
Manual och kartläggning
Skolfam har en manual som styr arbetet och barnens tester.
– Vi inleder projektet med en kartläggning av varje barn, där vi bedömer barnets kognitiva förmåga och kunskapsnivå. Kartläggningen grundar sig på tester som vi gör på barnet, i skolmiljön. Två år senare avslutar vi med samma tester och kartläggning. Många barn tycker att det är roligt att möta oss. De får lite egen tid, själva, med en vuxen, säger Lisa.
– Första gången vi går igenom kartläggningen ser vi vad barnet har för behov och styrkor. Vi utgår sedan från styrkorna när vi arbetar tillsammans med skolan.
Tillsammans med skolan, familjehemmet, ibland BUP och andra som kan finnas i barnets närhet lägger de upp en Skolfamplan. I planen finns en tydlig beskrivning av mål och insatser på olika nivåer, som påverkar utbildningen i positiv riktning. Skolfamplanen kan förutom insatser i skolan även innefatta läxor, relationer till kompisar o.s.v.
Individuella insatser
– Sedan påbörjas individuella insatser för barnet. Och vi följer upp barnets utveckling ungefär varannan månad. I uppföljningen är alla runt barnet inblandade. Om insatserna inte fungerar diskuterar vi lösningar och provar andra insatser, säger Lisa.
Lisa berättar att en av de vanligare insatserna är arbetsminnesträning. Det finns också barn som kan ha problem med språkförståelsen. Även barn som har svenska som modersmål kan ha språksvårigheter och då kan t.ex. bildstöd vara en insats.
– Skolan står för de individuellt anpassade insatserna på skoltid. Medan vi kan fungera som bollplank och diskussionspartner. Många pedagoger är glada för att vi synliggör barnet och barnets behov. De tankar, metoder och idéer som vi kan bidra med kan också vara pedagogiskt kompetensutvecklande, och sedan sprida sig som ringar på vatten till andra elever, säger Lisa.
Nationellt
Idag arbetar tio kommuner i Sverige med Skolfam och det finns många fler som vill vara med. De tio kommuner som deltar i Skolfam ingår även i en nationell studie som Socialstyrelsen finansierar. Kommunerna delar med sig av barnens resultat till studien och efter tre år jämförs sedan resultaten med en grupp barn som inte har fått stöd från Skolfam.
– Vi hoppas att projektet ska bli permanent i Malmö, då kommer vi att kunna fortsätta följa eleverna genom grundskolan och lämna över till gymnasiet, avslutar Lisa.
Text och foto: Sara Arildsson