Nytt på Malmö delar
Han älskar att motivera
Han kallar sitt klassrum för Kunskapsfabriken, avslutar varje vecka med att fredagsdansa med klassen och utsågs nyligen till Årets lärare i nytänkande/entreprenörskap.
– Det känns fantastiskt roligt. Jag har jobbat hårt och försöker tänka nytt hela tiden. Försöker vara lite annorlunda och nå fram till barnen på mitt sätt, säger han.
Det började med att Rickard Nordström, svenska och SO-lärare på Ängslättskolan, tröttnade på att få samma svar av sina egna barn när han frågade: Vad har ni gjort och lärt er i skolan i dag? Mer ofta än sällan blev svaret ‘jag vet inte’.
– Tänk om mina elever går hem och säger så till sina föräldrar. Jag som lärare känner ju att det är ett misslyckande, säger han.
Rickard började fundera på hur han kunde nå eleverna även utanför skoltid. Han började arbeta med en metod där han sammanfattar vad de gått igenom under dagen innan barnen går hem och ber dem berätta om det för sina föräldrar när de kommit hem.
– Sedan har vi en återblick nästa dag när vi ses igen. Vad var det vi gjorde igår och vad berättade ni för era föräldrar?
Metoden fick Rickard Nordström genom utbildningen ART (Aggression Replacement Training) som handlar om att stärka det positiva och jobba med återkoppling. Metoden påminner om Micke Hermanssons “Grej of the day”, på den vägen har även de båda lärarna lärt känna varandra och utbyter tips och erfarenheter när möjlighet finns.
Dansar in helgen
Men Rickard Nordström valde att gå ett steg längre för att nå och motivera sina elever. För tre år sedan startade han Instagramkontot Magisternordström för att kunna påminna och stötta sina elever även utanför skoltid på deras hemarena – sociala medier.
På Instagram lägger han upp delar av hans klass skoldag, tipsar om och berättar om idéer på hur man både kan arbeta och studera. Varje fredag lägger han ut ett dansklipp där hans elever dansar ut veckan och in helgen.
Och kontot har minst sagt blivit populärt. Han har fått stänga av notifieringarna på sin telefon eftersom det var “disco i sovrummet” varje kväll på grund av alla likes och följförfrågningar. Han tycker det är kul men betonar att hans huvudsakliga fokus är eleverna.
– Vinsten med att ha kontot och att jag når ut till så många är att alla visningar och likes gör att mina elever blir motiverade och inspirerade av att se sig själva. Det handlar om att se sig själv utifrån. Det skapar självförtroende och mod hos dem.
Ska vara kul med kunskap
Är det såhär man som lärare bör arbeta idag för att nå eleverna?
– Kan jag fånga eleverna på deras hemarena har jag nytta av det i mitt eget klassrum. På Instagram, Snapchat, Musical.Ly, Facebook, Twitter lär jag mig otroligt mycket om barnens intresse och deras värld. Vilket chockar barnen ibland. ‘Hur vet du det, du är ju gammal’, skrattar Rickard om reaktionerna han kan få.
Hur viktigt är det med drivande och engagerade lärare?
– Jag tycker att det är A och O. Det är jätteviktigt med positiva lärare. Jag vill ladda ordet kunskap med positivitet, det ska vara häftigt med kunskap – häftigt att veta saker.
Rickard Nordström är årets lärare i nytänkande – så löd elevernas motivering:
”Rickard är den mest motiverande läraren jag har haft och kommer att ha. Vår lärare får skolan att bli jätteintressant och rolig. Rickard vill alltid att alla ska ha det bra och trivas. All kunskap som han lär ut fastnar i huvudet. Rickard är på de plattformarna som vi befinner oss på. Genom hans glädje och omtanke i sin undervisning bidrar till att vi njuter varje sekund av lektionen. Rickard inspirerar inte bara oss elever i klassrummet utan dessutom sprider kunskap till alla Sveriges elever genom hans instagramkonto”.