Idrottslärarna står framför skärmen där resultaten av pulsklockorna visas. De har varsin pulsklocka på sig.
Under idrottslektionerna kan Rawa Gharibs och Dastan Rashids elever via sina pulsklockor se sin arbetspuls på en skärm. Foto: Mette Mjöberg Tegnander

Ansvar under idrotten ger positiva effekter även i andra ämnen

Bristande engagemang och ointresse för träning hos eleverna är några av många utmaningar för idrottslärare idag. Men på Augustenborgsskolan har man hittat flera lösningar, där får eleverna direkt feedback via pulsklockor och får själva ta ansvar för att coacha och träna sina klasskamrater, något som gör att eleverna växer på flera plan.

Det är torsdagsförmiddag och inne i idrottshallen har idrottslärarna Rawa Gharib och Dastan Rashid förberett inför dagens lektion. Elever i årskurs åtta strömmar in och det står snart klart att två av eleverna har glömt gymnastikkläderna hemma. Rawa Gharib öppnar snabbt till ett förråd och tar fram nytvättade lånekläder. På golvet ligger koner, vikter och mattor redo att användas. Intill ligger även något annat, nämligen 25 stycken pulsklockor, men dem återkommer vi till senare.

– Vi kräver att alla elever byter om till idrottslektionerna. Därför har vi alltid extrakläder här på plats. Av olika anledningar har inte alla elever alltid med sig egna kläder. Det är ibland en utmaning att nå ut till elever som inte är särskilt idrottsintresserade, särskilt tjejerna kan vara svåra att nå ibland. Men vi utvärderar alltid vårt arbete och reflekterar kring hur vi kan bli bättre, förklarar Rawa Gharib.

Både Rawa Gharib och hans kollega Dastan Rashid ser en ökande trend där unga på fritiden drar sig bort från idrottsorganisationer och i stället väljer till exempel löpning eller att gå till gymmet.

– Tyvärr går man ju då miste om många positiva saker som föreningslivet erbjuder, såsom gemenskap och social kompetens. Vi märker även att många ungdomar inte har kännedom om hur man tränar med rätt teknik. Det har vi haft i åtanke och när vi planerar vår undervisning. Det har varit viktigt för oss att ge ungdomar de bästa förutsättningarna för att kunna träna rätt på fritiden, till exempel genom att ta med sig färdiga träningsupplägg härifrån till gymmet, förklarar Dastan Rashid.

Eleverna växer på flera plan

Under lektionen arbetar Dastan Rashids och Rawa Gharibs elever i par och har i uppgift att agera personliga tränare åt varandra. Genom att dela upp lektionen i två pass hinner eleverna både få träning och agera personlig tränare. Men det finns också tid för eleverna att planera i början och att utvärdera i slutet. Det finns självklart också tid för teoretisk undervisning. Rawa Gharib och Dastan Rashid har kört upplägget under flera år och ser många positiva effekter.

Rawa Gharib pekar på två elever som joggar bredvid varandra i idrottshallen:

– Du ser där, båda joggar. Den som agerar personlig tränare sitter inte och tittar på. Han springer hela tiden bredvid sin kompis och peppar och coachar kring teknik. Vi ser hur eleverna tar mer ansvar när de får äga innehållet. Vi ser tydligt hur deras engagemang ökar och hur de växer när vi lärare ger dem ett ansvar, säger han och ler.

– Ja, detta stärker våra elever något enormt och de växer även i det sociala. Det handlar inte bara om kunskap kring rätt träning utan det handlar även om andra värden och det är jätteviktigt, fyller Dastan Rashid i.

– Vi ser att deras ansvarstagande ökar och att de blir mer disciplinerade även i andra skolämnen. Den här klassen kommer ju till exempel att börja gymnasiet inom två år och de behöver ta mer och mer ansvar inför det, säger Rawa Gharib.

Dastan Rashid och Rawa Gharib styr givetvis vad varje lektion kommer att fokusera på, till exempel om det handlar om kondition eller styrketräning. Utifrån det presenterar de sedan ett stort utbud av olika övningar i ett utskrivet häfte till eleverna som de sedan utgår ifrån när de planerar träningen. Datorer och telefoner är inget alternativ, även om det självklart finns fördelar med att använda det digitala. Genom papper och penna är det aldrig någon av deras elever som behöver hoppa över idrotten på grund av att de glömt datorn hemma. Telefonerna får i sin tur vila i en låda under lektionstid.

Pulsklockor ger eleverna direkt feedback

Hur var det då med pulsklockorna som Augustenborgsskolan investerade i för några år sedan? Genom att använda pulsklockor under idrottslektionerna kan både lärare och elever få direkt feedback kring hur varje elev presterar i kondition, puls och styrka. På en skärm syns under hela lektionen resultaten från elevernas klockor. Resultaten sparas också i en app som eleverna har tillgång till även utanför idrottslektionerna.

-Med hjälp av pulsklockor kan eleverna själva se sin arbetspuls och få feedback på sin prestation för att veta om de behöver öka eller minska intensiteten. Vi har informerat om vilka pulsnivåer som krävs för att utveckla kondition och styrka, vilket hjälper eleverna att träna effektivt och med rätt resultat. Eftersom varje elev har en individuell maxpuls undviks direkt jämförelse mellan eleverna. Feedbacken från pulsklockorna ger eleverna en tydligare bild av sin egen arbetsinsats och utveckling., berättar Dastan Rashid.

I början av varje termin registrerar Dastan och Rawa in elevernas ålder, längd, vikt i pulsklockornas app. De genomför även mätbara test för att ta reda på elevernas max puls, som justeras allt eftersom. Varje elevs information kopplas sedan till en specifik klocka. Det underlättar för både lärare och elever, då det ofta är varierande bakgrund kring elevernas träningsvanor.

-Pulsklockorna gör det möjligt för eleverna att utvärdera sin egen prestation individuellt och komma bort från att jämföra sig med andra. Ofta tenderar eleverna att mäta sin insats mot klasskamraternas, men genom klockorna får de objektiv feedback på sitt arbete och kan istället fokusera på sin egen utveckling. För elever som idrottar mycket på fritiden blir det lättare att pusha sig själva utifrån sina egna resultat i appen, istället för att jämföra med andra elever som kanske har en annan träningsbakgrund. Därmed skapas en mer rättvis och personlig träningsupplevelse för alla., säger Dastan Rashid

Ger mer motivation

Att klockorna har varit en god investering är det ingen tvekan om, men Rawa Gharib och Dastan Rashid är noga med att poängtera att det varit avgörande att de används tillsamman med PT-upplägget.

När det gäller att sätta ihop par som ska träna ihop är de noga med att det ska kännas bra för varje elev.

– I början arbetar vi alltid i större grupper så att elever som är osäkra inte behöver känna sig så synliga, och vi går fram steg för steg för att skapa trygghet. Efter grupparbetet får eleverna själva välja par att arbeta med, och som nästa steg hjälper vi dem att hitta lämpliga partners för vidare övningar. Under processen fokuserar vi också på att lära ut rätt teknik och säkerhetstänk, vilket bidrar till en trygg miljö där alla kan utvecklas på ett säkert sätt. Målet är att varje elev ska känna sig bekväm och säker i träningen, oavsett tidigare erfarenhet, säger Dastan Rashid.

En elev som precis blivit coachad av en klasskamrat är Zooey:

– Jag har precis gjort jägarvila, push-ups och sit-ups, så jag är lite andfådd nu. Men jag tycker det är bra att träna så här. När det är en kompis som tränar en så kan man relatera till varandra och man vet att kompisen kommer göra samma övningar efteråt och kompisen kan uppmuntra under tiden, säger hon.

Träningsklockor var inte något nytt för Zoey och hon kände sig positivt inställd till det när hon hörde att det skulle vara en del av idrottslektionerna.

– Jag har bättre koll nu på vad jag behöver förbättra och det ger mig också mer motivation. Klockan visar ju verkligen om jag behöver ta i mer under lektionerna, säger hon.

– Ja, men det är ju lite jobbigt också för det syns ju om man inte gör något på lektionen, lägger en annan elev till och skrattar lite.