Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Är du Pedagog Malmös nya skribent?
Just nu söker vi nya skribenter. All personal i Malmös olika förskole- och skolformer är välkomna att skriva – såväl fristående som kommunala.
– Jag får möjlighet att själv reflektera över, för mig, viktiga och helt avgörande faktorer som gör att jag befinner mig på den plats där jag är idag, säger Linda Brundin, biträdande rektor på Örtagårdsskolans grundsärskola, som skriver på Pedagog Malmö sedan 2018.
– Beskriv din blogg på Pedagog Malmö?
– När jag började blogga på Pedagog Malmö hade jag som mål att lyfta en verksamhet och skolform som inte alltid hamnar i främsta rummet. Jag ville hylla fantastiska kollegor och medarbetare som varje dag gör sitt yttersta för att möjliggöra ”varje elevs bästa skola” inom skolformen grundsärskola, som på många sätt är olik det som normen tänker är skola.
Min blogg ger inte bara solskenshistorier som vi kan klappa oss på axeln åt. Jag vill genom mina texter skapa reflektion och ett djup, få läsaren att tänka till. Jag vill fånga en känsla och sätta ord på sådant vi kanske inte alltid pratar om på våra arbetslagsmöten, men som vi alla på något sätt bär med oss i vår yrkesvardag. Jag brinner för de elever som kanske inte ger de snyggaste resultaten i måluppfyllelsen, de som kämpar men kanske inte alltid når ända fram. Kunskapande i all ära, det är skolans grundfundament – men skolan är så mycket än så….
– Vad ger det dig att skriva på Pedagog Malmö?
– För mig ger textskapande i bloggform en möjlighet att få sätta ord på det som är viktigast för mig i mitt yrke. Jag får möjlighet att själv reflektera över, för mig viktiga och helt avgörande faktorer som gör att jag befinner mig på den plats där jag är idag. En plats i skolans värld var långt ifrån självklart, nästintill otänkbar. Men att komma till en skola där det ses som en styrka att vara bra på olika saker, att olikheter berikar och där arbetsglädje sprids inom en som en kopp varm choklad en kall vinterdag. Att få sätta ord på detta och få andra att känna igen, tycka om eller tycka mindre om gör att en text får liv, det är en riktigt häftig känsla.
– Var och hur brukar du få respons på dina inlägg?
– Jag brukar få en hel del respons genom sociala medier. Jag envisades länge med att inte befinna mig på dessa plattformar men kan i ärlighetens namn säga att det ger mer än vad det tar och det är ett fantastiskt sätt att nå ut med budskap. Jag lägger en hel del tid på att publicera mina inlägg i olika Facebook-grupper inom intresseområdet utbildning, skola/förskola, NPF-forum, elevhälsa och specialpedagogik. På detta sätt når jag ut till ”rätt målgrupp” och får en hel del läsare på köpet. Den bästa respons är ändå den som spontant kommer ”live” från mina kollegor och medarbetare. Att få sätta ord på det som jag brinner för och att ”brinna tillsammans” är det finaste och mest betydelsefulla kollegiala lärandet jag kan tänka mig.
Vem kan blogga på Pedagog Malmö?
All pedagogisk personal i Malmö, i alla skolformer från fritidshem till förskola, till vuxenutbildning i kommunala skolor och friskolor, som följer Pedagog Malmös riktlinjer.
Hur gör jag om jag vill börja blogga på Pedagog Malmö?
Skicka ett mail till redaktionen, pedagogmalmo@malmo.se, och berätta lite om dig själv och vad du vill blogga om. Vi hjälper dig att komma igång!
Vad ska det vara för innehåll i bloggen?
Du styr och ansvarar för innehållet i din blogg, men vi vill att du skriver om pedagogik. Du kan dela och diskutera tankar och erfarenheter, ge tips om metoder och arbetssätt. Målgruppen är dina kollegor, men även skolpersonal i andra delar av stan/landet (Pedagog Malmö har läsare i hela Sverige).