Matematik, motivation och stödmaterial!
Barnens upptäckarlust väcker kreativiteten
Det är barnens funderingar och frågor som formar riktningen på arbetet samtidigt som pedagogerna ser till att koppla projekten till läroplanen.
Just nu står återvinningsbart material i fokus när barnens skapar miniatyrer av Öresundsbron.
Det är inte bara barnen som vårdnadshavarna lämnar av på Sorgenfri förskola om morgnarna. De lämnar även av en del av sina återvinningsbara sopor eftersom förskolans egna inte räcker för att täcka barnens skaparglädje. Barnen förvandlar toarullar, glasspinnar, mjölkkartonger och pastaskruvar till hus och byggnader.
– Det är kul att lära barnen att man kan använda grejerna till sånt här istället för att slänga det, säger Sabah Baltaji.
På avdelningen Villekulla (4-5-åringar) på Sorgenfri förskola utgår den pedagogiska planeringen mycket från barnen själva. Det är deras frågor som får leda fram till de projekt som dras i gång.
– Våra barn är väldigt nyfikna och duktiga. Och väldigt kreativa, säger Sabah Baltaji, som också är språkombud på förskolan och förskoleambassadör.
Senast i raden är ett projekt där barnen byggt prototyper av Öresundsbron i återvunnet material. Den 25:e april ska barnens verk, tillsammans med andra förskolor, ställas ut i en utställning om hållbart material. Att barnen ville bygga just Öresundsbron kom ur att personalen läste sagan om bockarna Bruse för dem.
– Vi läste ur den gamla boken och tittade på bilderna och så. När vi pratade om berättelsen på en av våra samlingar efteråt var det ett barn som sa “vi har ju en bro i Malmö också, som är jättestor – den kan vi bygga!”, berättar Sabah Baltaji och skrattar.
Pedagogerna förvånades över barnens kunskaper och initiativrikedom.
– Ett av barnen sa att “Öresundsbron är ju jättestor, hur ska den få plats – vi måste tänka på skala”, säger Sabah Baltaji.
– Att de hade koll på sånt förvånade oss. Men barnen började direkt diskutera hur bron ser ut och planera för hur de skulle bygga den.
Drop in med vårdnadshavare
Barnen är vana vid att arbeta med hållbart och återvinningsbart material, så det var inga konstigheter att bron skulle byggas av toarullar och glasspinnar.
– Det är kul att lära barnen att man kan använda återvunnet material istället för att köpa nytt, säger Sabah Baltaji.
Alla barn byggde varsin modell i miniatyr av Öresundsbron. Toarullarna staplades efter varandra, limstiftet gick på högvarv och kreativiteten flödade. Förskolan anordnade en drop in för alla vårdnadshavare att vara med i skapandet.
– Det var fantastiskt, alla föräldrar kom och skapade med barnen. Vi har så kreativa barn här, det var kul att se hur kreativa de vuxna också var, säger Sabah Baltaji.
Sabah Baltaji berättar med stor entusiasm om alla projekt de har på gång och visar stolt upp barnens alla verk.
– Just detta projektet gör mig så glad. Att det, från den “lilla” sagan kan utvecklas vidare och bli detta stora som slutar med en utställning. Man tror knappt det hänger ihop!
Utflykt till brofästet
Pedagogerna är noggranna med att läsa i läroplanen och väva in de olika delarna och målen i projekten. Det är viktigt att påminna sig själv och göra det synligt för all personal hur och varför de arbetar som de gör, menar Sabah Baltaji.
– Att ge barnen förutsättningar att utvecklas, leka och lära, utveckla förmågan att fungera enskilt och i grupp och träna deras fantasi och föreställningsförmåga – allting detta gör vi ju i projektet.
Utöver Öresundsbron har barnen även byggt miniatyrer av Turning Torso. Avdelningen var till och med på plats för att titta på torson i höstas och barnen hade övat in en sång som de sjöng. Nästa förhoppning är att kunna cykla med alla barnen till brofästet för att se Öresundsbron i verkligheten.
– Helst vill de åka tåg, men tyvärr går inte det. Men vi håller på att planera för en heldagsutflykt där vi sätter barnen i lådcyklar och cyklar dit. Barnen vill jättegärna se bron på riktigt, jag hoppas utflykten blir av i vår.