Ulrika Armano.

Möten och bemötande på Malmö Open

Malmö Open är ett av världens största sportevent för personer med funktionsnedsättning.

Eventet anordnas i februari, varje år, i Malmö. Elever från gymnasieskolan Design & Construction College deltar som funktionärer vid det stora eventet. ”Ett väldigt pedagogiskt och lärorikt projekt”, menar läraren Ulrika Armano.

Ulrika Armano, lärare vid Design och Construction collage i Malmö.

– Jag vill att eleverna ska få chansen att möta och prata med människor som de kanske annars inte hade träffat. Genom projektet med Malmö Open lär sig eleverna dessutom på ett sätt som stannar kvar, säger Ulrika.

Ulrika undervisar i Konferens och evenemang vid Design och Construction college i Malmö. Eleverna som medverkar på Malmö Open går första året på Hotell- och turismprogrammet. Eventet har anordnats sedan 1977 och det är andra året i rad som skolans elever medverkar.

Utbildning och möte hos FIFH

För Ulrikas elever börjar projektet med en halvdagsutbildning hos Föreningen Idrott För Handikappade, FIFH. Eleverna får träffa några av idrottarna som tränar för FIFH och tävlar i Malmö Open. Idrottarna delar också med sig av sina livsöden, berättar om sina funktionsnedsättningar och hur de har påverkat dem.

– Sedan får eleverna testa någon av grenarna, t.ex. handikappbasket eller boccia, säger Ulrika och fortsätter:

– Eleverna är nyfikna. Och de blir väldigt berörda av idrottarnas historier. De är ganska nära i ålder med eleverna. Det är ett möte som ger väldigt mycket.

Bemötande

Ungefär 2500 personer deltar i Malmö Open. Eleverna från Hotell- och turismprogrammet möter bl.a. upp deltagare vid Malmö centralstation och på hotellen. Ulrika menar att det är en väldigt nyttig erfarenhet för eleverna. Och de lär sig mycket om vikten av bemötande.

– Förra året medverkade elever alla dagar under eventet. De hjälpte till med allt från funktionärsskap, värdskap och uppdukning till att de mötte upp deltagare på hotell, tog emot på Centralstationen och hjälpte till med transporter.

– De filmade och streamade en del av evenemanget också, men det fungerade inte jättebra, säger Ulrika.

Tillgänglighetsbroschyr

Dessutom skapade Ulrikas elever en tillgänglighetsbroschyr i samband med fjolårets Malmö Open. Eleverna besökte bland annat hotellen och tog reda på hur pass handikappanpassade de är.

– Vi ska göra en liknande broschyr i år också, men i efterhand, säger Ulrika.

Broschyren bidrar till att projektet blir ämnesövergripande. Eleverna får in både karaktärsämnen och t.ex. engelska. Ulrika berättar att projektet även innefattar en hel del av elevernas examensmål.

– Avslutningsvis utvärderar vi arbetet tillsammans med FIFH och eleverna, säger Ulrika.

– Från förra året lärde vi oss att det var lite för omfattande att vara med alla dagar. Det är många olika stationer och det kan vara rätt så krävande att ta sig mellan alla de olika platserna. I år håller vi oss i närområdet och deltar en dag då eleverna ändå hade haft skola.

Ett uppskattat projekt

Ulrika berättar att skolan ofta deltar i externa projekt. Arbetet med Malmö Open är ett projekt som eleverna uppskattar väldigt mycket. Det är ett event som alla vill vara med på.

– Eleverna blir nästan arga om de inte får lov att vara med. De tycker att det är ett spännande projekt och förstår värdet i det. Det är ett väldigt pedagogiskt projekt; utbildningen, mötet, uppföljningen, utvärderingen och efterarbetet.

– Det är häftigt att få medverka och vi vill fortsätta göra det varje år, avslutar Ulrika leende.

Text och foto: Sara Arildsson