Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
De arbetar tematiskt kring Harry Potter-boken
Det som började som högläsning av den första Harry Potter-boken har utvecklats till mycket mer. Förutom läsupplevelsen skapar barnen gemensamma referensramar, utvecklar sina föreställningsvärldar och förbättrar sin språkutveckling.
I årskurs 4 på Möllevångsskolan har barnen quidditchturneringar, elevhemsindelning med sorteringsceremoni precis som i Harry Potter-böckerna. I maj kommer de att sätta upp en musikal. Det började för flera år sedan när Elif Florin och Peter Johansson, klasslärare för vardera fjärdeklass, började högläsa ur den första Harry Potter-boken för sina elever. Dåvarande skolbibliotekarien Elisabet Niskakari fick höra om högläsningen och ville vara med. Efter ett tag dök hon upp iklädd häxhatt, peruk och med kandelaber. Hon hade med sig frågekort så att klasserna kunde ha boksamtal och diskussioner om vad de just hade läst. Plötsligt insåg Elif Florin och Peter Johansson att de hade något fantastiskt att bygga vidare på. Sedan dess har det fortsatt.
Har elevhemsindelning som i boken
I boken delas nykomna elever på Hogwarts in i fyra elevhem; Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw och Slytherin. Det gör även fyrorna på Möllevångsskolan.
– Vi börjar med att läsa boken fram till att Harry Potter och de andra kommer fram till Hogwarts, sedan ser vi filmen fram till samma ställe och läser om sorteringsceremonin. Sedan har vi en egen ceremoni med långbord där vi och andra pedagoger och äldre elever på skolan klär ut oss, berättar Peter Johansson.
– När barnen kommer in säger vi “varsågod och ställ er vid väggen”. Alla reagerar instinktivt och sköter sig väldigt bra, skrattar Peter Johansson.
En nyhet för året var när musikläraren förinspelade själva uppdelningen och spelade upp elevernas namn i slowmotion för att det verkligen skulle låta som att hatten (precis som i boken och filmen) ropade upp barnens namn.
– Det blev en häftig reaktion hos barnen. “Hur kunde den veta det?”, säger Peter Johansson.
Många vinster
Numera har fyrorna en “Harry Potter-träff” varje fredag där de tävlar om poäng i olika tävlingar utifrån sina elevhemsindelningar precis som i boken. Och precis som Harry Potter och hans kompisar har fyrorna på Möllevångsskolan quidditchturneringar, dock utspelar sig Möllevångsskolans quidditchturneringar i gympasalen och de flygande kvastarna har bytts ut mot lacrosseklubbor.
– Vi bygger bra relationer med barnen i detta. Fyran är tuffare än lågstadiet rent kunskapsmässigt, då är det skönt med andhål och att barnen får lov att vara barn, säger Elif Florin.
– Vi bygger upp gemensamma referensramar. Alla barnen vet vad en kittel och en mantel är. Alla vet hur Snape är, fortsätter Peter Johansson.
Grundsyftet är upplevelsen, att ge en större läsupplevelse. De vill få barn intresserade av att läsa böcker och utveckla deras föreställningsvärldar och förbättra språkutvecklingen.
Fler engagerar sig
Under åren som Elif Florin och Peter Johansson arbetat med detta har allt fler lärare engagerat sig. Både under egna lektionstimmar och för att hjälpa till under sorteringsceremonin och quidditchturneringarna.
– I vanliga fall brukar vi vara färdiga med allt vid jul, men i år har vi även dragit i gång ett musikalprojekt som gör att vi håller det vid liv. En föreställning kommer att vara för föräldrar och en för övriga elever på skolan, säger Peter Johansson.
– Vi har bokat barnens scen och barn och lärare har sytt mantlar, täljt stavar, virkat halsdukar och ritat flaggor, säger Elif Florin.
Ni blir inte trötta på Harry Potter?
– Jag är ju en Harry Potter-nörd. Det var nästan så att jag köade när böckerna släpptes på engelska i bokaffären, säger Peter Johansson med ett leende.
– Jag har ju fått bli det, det är svårt att inte tycka att det är världens bästa bok. Barnen märker ju att vi tycker att den är bra och viktig. Så länge någon av oss två är kvar så tror jag att detta kommer att fortsätta, säger Elif Florin.
Foto: Matilda Lundahl och privat