Gå direkt till innehållet
Mariann Mattsson står framför en svart tavla som har ett alfabet uppsatt. Lärare på Johannesskolan. Mariann Mattsson är lärare på Johannesskolan.

Publicerat:

Författarmöten en ingrediens till språkutveckling på Johannesskolan

Som ett led i Johannesskolans språkutvecklande arbete har författaren Anja Gatu besökt skolan under hösten. Förutom att hon har haft workshops och författarsamtal med hela lågstadiet menar också läraren Mariann Mattsson att det är viktigt att få in andra vuxna inom skolans väggar som inspiration för eleverna:
– Det är ofta såna här möten man kommer ihåg från skoltiden, säger Mariann Mattsson.

– Kan jag få din autograf sen?
Anja Gatu har 20 nyfikna tredjeklassare framför sig och frågorna haglar: Hur blir man författare? Vilken bok var svårast att skriva? Hur många böcker har du skrivit? Hur långt tid tar det att skriva en bok? Hur gammal är du?
Anja Gatu skriver barnböcker ur ett sportperspektiv. Hon har varit journalist i många år, bland annat på Sydsvenskan och Sveriges Radio.

Bidrag från Kulturrådet och Skapande skola

Johannesskolan har flera gånger nyttjat Kulturrådets bidrag till Skapande skola; teater i Folkets Park med rörelse till alfabetet som har mynnat ut i en bok, samarbeten med konstnärer på Malmö konsthall och nu när Anja Gatu besöker skolan. Förutom att få in olika kulturyttringar i skolan är också författarbesöket en satsning på skolans språkutvecklande arbete. Författarträffarna med Anja Gatu ska vara ett sätt att höja skolans resultat i svenska.
– Lägger man mycket språkutvecklande i början av skoltiden gynnar det längre fram, säger Mariann Mattsson, som förklarar att skolan ska genomsyras med ett helhetsperspektiv från förskoleklass till nian.

LÄS MER: Skapande skola för hela skolan

Högläsning mysigaste stunden

För att förbereda sig inför att ha en författare på skolan har Mariann Mattssons klass bland annat högläst ur Anja Gatus bok “Gå på mål Marta”* varje vecka, vilket Mariann beskriver som den mysigaste stunden på hela veckan. Hon tar också upp vikten av att andra personer besöker skolan, eftersom de inte längre gör studiebesök så ofta som man gjorde förr i tiden.
– Det är svårare att få tid till studiebesök. Det är viktigt att eleverna får träffa på andra aktörer som inte är vi pedagoger i klassrummet, utan att det finns andra människor runt deras liv som kommer till skolan i stället.

Skolan har också nyligen byggt om hela sitt bibliotek. Eleverna i Marianns klass lånar böcker varje vecka. Klassen arbetar bland annat med att läsa en bok, svara på frågor och göra korsord med ord från böckerna. Det vidgar ordförrådet.
– Vi startar upp på måndagar och på torsdagar eller fredagar redovisar man. Detta gynnar de andra ämnena. Vi har också pratat med föräldrarna om hur viktigt det är att läsa. Språket är ens självförtroende. Har du inget språk har du inget socialt, du tappar det. Har du ett språk så kan du föra dig, ta reda på saker. Läser du femton minuter med ditt barn varje dag så ser du automatiskt en utveckling.

Vad är skillnaden mellan de olika uttrycksformerna i Skapande skola som ni har utnyttjat på skolan?
– Barnen är olika och har olika förmågor. En som har en bildförmåga kanske älskar det här med konsthallen. Om man är en läsare och möter Anja tycker man ju om det och suger in det. Skolan måste tillgodose alla i detta sammanhanget och alla förmågor. Dansen, bilden, språket – det gynnar alla på olika sätt.
Att få in kultur i skolan tycker Mariann är viktigt. Skolan är en plattform för lärandet, men också för det framtida lärandet, menar hon:
– Har du inte möjlighet att få det hemifrån gäller det att vi breddar och talar om hur mycket som finns. Det finns jättemycket i Malmö med kulturskolan, konsthallen, flera museum.

LÄS MER: Inspirationsdag för Skapande skola

Inspiration och flow

Efter att klassen frågat slut på Anja Gatu kommer skrivövningarna fram. Vad är poesi, undrar Anja Gatu. En elev säger att det är ungefär som dikter. Vad är en dikt då?
– En dikt är något man kan skriva till någon som är död, svarar en elev.
Och workshopen är igång. Och fast skolan är slut för dagen sitter vissa elever kvar och fortsätter med sina berättelser.
Mariann ser att författarbesöket har inspirerat flera av hennes elever.
– De kommer komma upp i klassrummet igen efter rasten, de har fått in flowet. De trycker upp en växel till och nu gäller det att hämta upp fler i den växeln.
Är det svårt?
– Nej, det kan handla om när eller hur man startar, i vilket ämne och så där.

*Anja Gatus bok “Gå på mål Marta” handlar om den brasilianska fotbollsspelaren Marta Viera da Silva, som spelar i det brasilianska fotbollslandslaget och har under flera år spelat i damallsvenskan i Sverige, bland annat för FC Rosengård och Umeå IK

Text och foto: Camilla Landin