Förskolebarn på Bokens förskola har skrivit och filmatiserat sin saga Skattjakten. Foto; Matilda Lundahl

Förskolebarn filmatiserade egen saga

Under våren har avdelningen Tigern på Bokens förskola gjort film. Tanken med projektet var bland annat att skapa ett forum där barnens skapande får ta plats och att stärka barnens kommunikation.

Projektet avslutades med en stor filmfestival.
– Detta har stärkt barngruppen, säger Gunilla Håkansson, förskollärare.

Det har varit filmfestival på Panora med såväl utrullad röd matta som nypoppade popcorn. Under två dagar fick omkring 700 besökare ta del av 40 olika filmer. Det speciella med denna festival var att filmerna var gjorda av förskolebarn och det var filmmakarna själva som var på plats och tittade på sina verk.

Avdelning Tigern på Bokens förskola (5-6-åringar) deltog på festivalen. De hade gjort filmen “Skattjakten” som baserades på barnens egenhändigt skrivna saga.
– Alla barn har varit med mer eller mindre. Vart och ett av barnen fick kasta berättartärningar (tärningar med olika symboler på reds. anm) och hitta på en mening utifrån bilden. Vi skrev ner sagan under tiden och sedan har barnen ritat bilder till själva berättelsen, säger Ingela Probert, förskollärare.

Det var förste förskolläraren som tipsade om att de kunde filmatisera sagan och i samband med det fick de nys om Barnens filmfestival. Emma Mögli Larsson, utvecklingspedagog i pedagogiska utvecklingsteamet norr, som arbetar med festivalen kom till förskolan för att lära pedagogerna och barnen grunderna i filmskapande. De använde sig av tagna stillbilder ur sagan som de sedan redigerade ihop till en film.
– Vi har använt oss av imovie för att redigera. Barnen har läst in berättelsen, de kan sagan utantill vid det här laget, skrattar Gunilla Håkansson.
Det var inte alla barn som ville läsa in berättelsen, men alla har varit med och målat bilderna.

Gunilla Håkansson och Ingela Probert, förskollärare på Bokens förskola.

Stärkt gruppen

Enligt Emma Mögli Larsson handlar filmprojektet om att skapa ett forum där barnens röster får ta plats. Tanken är att jobba med “de fyra förmågorna” som är att arbeta kreativt, arbeta kollaborativt, tänka kritiskt och att kommunicera. Filmskapandet är ett bra verktyg för alla dessa förmågor.
– Detta har stärkt barngruppen, säger Gunilla Håkansson och Ingela Probert fyller i:
– Deras fantasi har utvecklats, de vågar prata i gruppen och alla respekterar vad kompisen säger, även om det kanske är lite tokigt.

Stor variation bland filmer

Vilken typ av filmer och vad de handlat om har förskolorna fritt fått välja, vilket inneburit att resultaten och filmvisningen på Panora var väldigt varierad. Till exempel hade en del arbetat med stopmotion-film och en del med green screen.
Det blev en högtidlig tillställning i Panoras biosalong.
– Det var ballonger och röd matta och en trubadur som sjöng en sång innan vi gick in i biosalongen, säger Ingela Probert.
Filmvisningen byggde mycket självkänsla hos barnen när de såg sina bilder och hörde sina röster.
– De fick diplom efteråt och de var så stolta. De har verkligen växt av att vara med och bjudit på sin röst och sitt skapande, säger Ingela Probert.