Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Utomhuspedagogik på Nydala förskola i coronatid
Nydala förskola har natur-, språk- och musikprofil, med åtta avdelningar och 150 barn. Utmaningen i att vara så många barn på en och samma gård hanteras genom att erbjuda många lustfyllda och lärorika aktiviteter.
– Det som fungerar är att det finns något att göra i varje hörn och då sprider man ut barnen med aktiviteterna. Vart än barnen tittar är vår tanke att utmana dem med en aktivitet som de kan lära sig av, säger Anton Jakobsson.
Ateljé, leka med lera, pussla – allt görs utomhus
Han tycker att utomhuspedagogik handlar till stor del om att inte begränsa sig:
– Det vi gör är att vi har typiska “inomhussaker” utomhus. Att måla i en ateljé är en klassisk inomhusaktivitet, leka med lera, pussla, allt möjligt. Vanligtvis när det är fint väder tar vi ut bord – pärlbord, lerbord, vad som helst. Annars tänker man att man går ut bara för att gå ut. Då tappar man det här att man ska vara närvarande som man är när man är inomhus, säger han och fyller i:
– Man kan sitta ner med en grupp och göra en aktivitet som har ett tydligt mål, till exempel om man ska rita en gubbe kan man lika gärna göra det ute som inne.
LÄS MER: Eva Hörnblad skriver om hur man kan använda skolgården som klassrum.
Han ser flera fördelar i att man flyttar ut verksamheten utomhus.
– Dels är det större ytor och gruppen kan spridas, ljud försvinner också. Om det är mycket bakgrundsljud så stör det mer inomhus när det studsar mot väggar än om det försvinner bland vind eller lövprassel. Barnen får automatiskt fler valmöjligheter av vad det finns att göra och de kan springa av sig och “ta ett varv” för att sedan komma tillbaka till aktiviteten och den möjligheten finns inte inomhus, säger Anton Jakobsson.
Platsbrist begränsas inomhusaktiviteter
Något som kan existera oundvikligt inomhus är det tråkiga städandet. Och det kan till stor del bero på platsbrist.
– Ett exempel kan vara om man sitter och pysslar inomhus så måste det materialet bort för att man måste äta lunch i samma rum. Är det så att man leker med pinnar utomhus eller något stort material kan det ligga kvar i sandlådan och så går man och äter någon annanstans. Ytorna utomhus gör det lättare för både barn och vuxna att inte ständigt ha social kontakt och andra att förhålla sig till.
Två symtomfria dagar vid sjukdom
I mitten av mars kom riktlinjerna kring förskolans verksamhet och corona. Förskolan ska vara igång precis som vanligt där friska barn är välkomna och ha två symtomfria dagar innan de kommer tillbaka från sjukdom. För att hålla avstånd mellan barn och vuxna ska de vara utomhus så mycket som möjligt.
– Har man varit ute på gården i 14 dagar i sträck tröttnar barnen att vara på samma ställe och det blir lätt konflikter, säger Anton Jakobsson.
Hur har ni löst det?
– Vi hittar olika sätt att stimulera dem och satsar på flera “utomhusstationer”. Vi ska ha flera saker att göra utomhus och då får fantasin flöda.
Har ni ställts inför någon situation som varit svår?
– Att allt ska göras ute, hämtning och lämning av barnen ska ske ute exempelvis. Men alla vet om det så det har inte varit något problem.
Erbjuda många pedagogiska aktiviteter utomhus
Det Anton Jakobsson och Nydala förskola tar med sig efter de senaste veckorna är vikten av att erbjuda barnen mycket aktiviteter när de vistas utomhus på gården.
– Man märker hur mycket barnen trivs med det och vi vill ju ha barn som gör saker, för man lär sig av att göra. Det vill vi ha både ute och inne.
– Det är skönt att alla har kunnat ställa om ändå, man kan ändra på arbetssättet snabbt och alla är med på samma bana, bara man vet förutsättningarna och varför man gör det.
Exempel på aktiviteter som Nydala förskola erbjuder barnen utomhus är känselvägg, ateljé, ta ut instrument (bland annat ett helt trumset och låta barnen sjunga i mikrofon), karaoke.
– Läshörna är en sån grej, så länge det inte regnar är det en sådan häftig grej att ta ut en matta, ösa ut böcker och spontant gå och ha en lässamling, säger Anton Jakobsson.
Text och foto: Camilla Landin