Simon Persson.

Från balett till breakdans i förskolan

Det handlar om tillit och samarbete när en barngrupp på Visans förskola fick lära sig att dansa balett.

– När vi kände att vi inte kom längre med Svansjön så kom jag på att vi kunde testa breakdans som också visade sig vara mycket svårare för barnen än baletten var, säger Simon Persson, förskollärare.

Under drygt ett år drev Simon Persson ett projekt med dans för de yngsta barnen på Visans förskola. Och när han säger att balett är enklare än breakdans är det inte för att provocera.
– Barnen älskar Tjajkovskijs Svansjön med den dramatiska musiken. Jag har full förståelse för att de som dansar balett är fantastiska atleter som har tränat tusentals timmar, men när det gäller ett, två och treåringar är balettens tydliga koreografi och distinkta rörelser lättare att förhålla sig till, jämfört med breakdansens friare uttryck.

Lär av barnen

Simon Persson är inte dansare, varken i balett eller i breakdans.
– Jag har varit medforskare med barnen. Det går inte att bara stå vid sidan och titta på. Jag måste vara med om de ska känna tillit.
Simon Persson menar att när det gäller så här unga barn handlar mycket om att dansen hjälper dem med deras självförtroende och att våga lita på de andra barnen i gruppen. Att känna sig trygg är en förutsättning för att barnen ska våga dansa och leva ut.
– Det märktes direkt om det kom in ett nytt barn i rummet. Ingen ville dansa när någon de inte kände såg på.
Att samarbeta och att lita på andra barn var den stora vinsten med projektet förklarar Simon Persson.
– Att hoppa och dansa är naturligt för barnen. Under organiserad form, där vi filmar och de själva kan se hur de utvecklas har varit ett stort lyft.

Filma med surfplatta

För att komma vidare och få barnen att utveckla mer avancerad dans kopplade Simon Persson en surfplatta till en projektor så att barnen kunde se sig själva dansa.
– Som med allt nytt så ville de först fram och peka, men när nyhetens behag hade lagt sig satte de igång och började dansa som om det var den mest naturliga saken i världen.
Simon Persson  tog också hundratals bilder och gjorde ett bildspel som kunde fungera som bakgrund och inspiration.
När både barnen och Simon Persson kände att de var färdiga med Tjajkovskij var det dags för nästa steg.
– Det slog mig att breakdans kanske skulle fungera.
Simon Persson testade och det slog väl ut. Men barnen var mycket bestämda till vilken musik de vill dansa. Till slut blev det en spellista.
– Det lustiga är att de absoluta favoriterna inte är hiphop. Det är I Want to Break Free och Another One Bites the Dust av Queen.

Naturlig dans

Simon Persson menar att  breakdans är naturligt för barnen.
– Att sitta på rumpan och snurra runt är så självklart. Och de är så mjuka i kropparna att de kan vrida och vända sig lite hur som helst.
Utmaningen med breakdans var i stället att ta det som är så naturligt och  sätta ihop det till en fungerande koreografi som hjälpte barnen att uttrycka något.
– Jag känner ju de här barnen väl, men trots det blev jag förvånad av vad de klarade av att uttrycka i så tidiga år, med tanke på att finmotoriken knappt har börjat utvecklas.
Drömmen för Simon Persson hade varit att kunna följa en grupp från ett till fem så att dansen blir en naturlig del av hela deras tid i förskolan, inte bara ytterligare ett projekt som kommer och går.

Text och bild: Per Armbäck