
Lärare och elev bidrog till film på UR play
– Jag tror jag som skolledare kommer ha störst nytta av det här när vi driver utvecklingsarbete. Men jag tror också det bidrar till att vi bygger broar mellan skolorna i olika områden i Malmö stad, säger Tanja Vivlund, rektor på Fridhemsskolan.
Under 2014 arbetade alla ledare i Malmös kommunala grundskolor tillsammans med elever, medarbetare, företag, föreningar och organisationer med att ta fram strategier för hur skolorna i Malmö ska nå målen. Strategiarbetet som är ett unikt sätt att arbeta i Malmö har engagerat många och arbetet med underlaget är nu färdigt.
– Nu har vi formulerat strategierna utifrån det material vi hämtat in från alla aktörer. Strategierna är ledord för hur vi ser på våra skolor och de ger riktning för hur vi ska arbeta framöver, säger Anders Malmquist, grundskoledirektör.
Syftet med strategierna är att de ska stödja och vägleda alla medarbetare inom förvaltningen i hur vi ska göra och vara för att Malmös skolor ska vara varje elevs bästa skola. Alla Malmös cirka 170 skolledare och ledare inom förvaltningen har deltagit i arbetet och Tanja Vivlund som är rektor på Fridhemsskolan är positiv till arbetet.
– Jag tycker det är på tiden att vi arbetar tillsammans med mål och hur vi ska utveckla skolan. Det bästa av allt är att alla i alla led är involverade i arbetet. Jag anser att strategiarbetet är en del av huvuduppdraget för skolan, säger Tanja Vivlund.
Arbetet med skolans strategier följer Malmökommissionens rekommendationer om att involvera fler aktörer i stans utvecklingsarbete. Framtagandet av en gemensam plattform att förändra utifrån är något som välkomnas av Malmökommisionens Eva Engquist som varit delaktig i arbetet. Eva Engquist poängterar också att man måste låta arbetet ta tid. Hon får medhåll av Tanja Vivlund på Fridhemsskolan.
– Det är mycket som händer i skolar och mycket yttre som pockar på vår uppmärksamhet och som kan vara riksfaktorer som gör att vi inte blir uthålliga i vårt arbete.
Nu börjar ett intensivt arbete för att implementera strategierna , alltså göra dem till en integrerad del av arbetet i alla Malmös kommunala grundskolor.
– Nu gäller det att gå från ord till handling. Under 2015 ska vi arbeta hårt för att göra strategierna synliga och levande så arbetet ger resultat, säger Anders Malmquist.
Strategier
Vi arbetar formativt och språkutvecklande med fokus på förmågorna.
Vi är en attraktiv skola som kännetecknas av glädje, lust och stolthet.
Vi är rätt personal för uppdraget – vi är välutbildade, kompetenta och engagerade.
Vi arbetar systematiskt med kvalitetsarbete och baserar vår skolutveckling på forskning och evidens.
Länk till PDF med strategierna: https://komin.malmo.se/download/18.3b298f9114a5df60ef9174c6/1418994873281/Grundskolef%C3%B6rvaltningens+strategier.pdf
Text & film:
Kajsa Sigvardsson
kommunikatör Grundskoleförvaltningen