Mallar och metoder på Malmö delar!
Fysiska och kreativa aktiviteter på Kastanjeskolans fritidshem
Det är höstlov och barnen på Kastanjeskolans fritidshem går en superläskig spökrunda. De är rädda, uppspelta och ivriga. På fritidshemmet finns inplanerade aktiviteter varje dag som barnen själva kan välja att delta i. Och när det är lov befinner sig ofta personal och barn på utflykt i Malmö.
– Alla som jobbar på Kastanjeskolans fritidshem är väldigt engagerade i barnen. Vi ser alla barn, säger Petra Håkansson, förskollärare och fritidsansvarig.
Utöver arbetet på fritidshemmet ansvarar Petra, tillsammans med kollegan Niklas Svensson, för förskoleklassen (f-klass). På fritidshemmet anordnas minst en planerad aktivitet varje dag. Det är aktiviteter som bl.a. boule- eller fotbollsturneringar, disco, kreativt skapande på olika sätt t.ex. med pärlor eller målande.
– Vi blandar medvetet fysiska och kreativa aktiviteter, säger Petra.
Hon berättar att de under lovdagar ofta hittar på olika saker utanför fritidshemmet.
– Vi får med oss matlådor och åker iväg någonstans. I går hade vi t.ex. lekplatsvandring i Pildammsparken, vilket innebar att vi lekte på alla lekplatser i parken. Sedan åt vi vår medhavda lunch vid amfiteatern.
Anpassad verksamhet och Instagram
På fritidshemmet arbetar sju pedagoger, som dessutom har ytterligare uppdrag utanför fritidshemmet, och 110 barn är inskrivna. Verksamheten riktar sig till barn från f-klass till årskurs 6. Fritidshemmet är indelat i två delar som är anpassade efter barnen. Fritids riktar sig till barn från f-klass till åk. 3, och Hemvisten riktar sig till barn i åk. 4-6.
– De äldre barnens verksamhet är mer självständig. Exempelvis tränar de på att åka buss och har mer samtal och mycket annat, säger Petra.
I somras började personalen använda Instagram.
– Det har hjälpt att synliggöra verksamheten för bl.a. vårdnadshavare/föräldrar. Vi har ett slutet konto och den som vill följa oss måste ansöka om att få se bilderna. Det finns en iPhone som arbetstelefon, vilket medför att alla i personalen kan lägga ut bilder och text på Instagram. Det känns enkelt.
Vill bli Malmös bästa fritidshem
Kastanjeskolans fritidshem har nyligen omorganiserats. Nytt är bland att fritidshemspersonalen fick en timme egen planeringstid varje vecka, utöver den timme de planerar tillsammans. I samband med omorganisationen inledde de också ett samarbete med Backaskolan. Personalen har besökt varandras verksamheter och utbytt erfarenheter.
– När vi startade verksamheten gick vi ut kaxigt och hårt. Vi skulle bli Malmös bästa fritidshem, men vi är inte riktigt där ännu. Fritidshemmet och personalen vill väldigt mycket. Vi försöker tillgodose lärandet, det ett av våra utvecklingsområden som vi kan bli ännu bättre på. Hur kopplar vi lärandet som sker i skolan med fritidshemmet, säger Petra.
Hon menar att barnen har stora möjligheter att påverka verksamheten. På fritidshemmet finns elevråd, fritidsråd och trädgårdsgrupper som barnen deltar i.
Odling
Fritidshemmets innergård var från början en stel och tråkig innegård med asfalt. I dag liknar den mer en oas i staden.
– Det finns en fotbollsplan, och vi har skapat en trädgård. Vi har planterat äppelträd och en av barnens mormödrar kom med perenner. Längs innegårdens långsida finns en odlingsbänk. Barnen sitter ofta och pratar vid den och tar det lugnt. Vi har också ett nära samarbete med Bisam, säger Petra.
Inne på gården finns en bänk med ett speciellt ändamål. På tegelväggen ovanför bänken är bilder på nallar fasttejpade. Bänken är till för barnen. Här kan de sätta sig om de har gjort sig illa, känner sig ensamma, eller behöver en kram. Den som sätter sig på bänken blir tydligt synlig för de vuxna rastvakterna.
Mellanmål är mötesstund
Barnen på fritidshemmet äter mellanmål på olika tider. Förskoleklass och åk. 1 äter tillsammans, sedan åk. 2-3 och slutligen de äldsta barnen.
– Under mellanmålet har vi en mötesstund med barnen. Vi berättar vad som händer och vilka aktiviteter som finns att välja på. Barnen väljer genom att räcka upp sin hand. Vissa vill ibland inte delta i någon aktivitet alls, då behöver de så klart inte göra det.
Varje dag har en från personalen på sig en gul väst. Personen i västen är listansvarig och fyller i vad varje barn vill göra. Det medför att personen som är listansvarig har full koll på var alla barnen är.
– Listansvaret har underlättat vårt arbete jättemycket och medför en trygghet. Det finns en person som har full koll. Hela personalstyrkan behöver inte längre veta var alla barnen är alla dagar, säger Petra och avslutar:
– Personalen på fritidshemmet är väldigt positiv. Vi vill ha bra arbetsklimat både för barn och vuxna. Det känns som att vi strävar åt samma håll.
Text och foto: Sara Arildsson