Publicerat:

Gymnasieinriktningen Hår- och makeupstylist bygger på kreativitet och entreprenörskap

Gymnasiets hantverksprogram har många inriktningar. En av dem är den kreativa utbildningen ”Hår- och makeupstylist”. På Värnhemsskolan finns inriktningen och här arbetar Åsa Garellick och Josefine Sjöstrand som frisör- och stylistlärare.

– Inriktningen Hår- och makeupstylist är väldigt kreativ. Det är viktigt att eleverna använder fantasi och lek när de arbetar. Vi jobbar ofta med olika projekt och processer, säger Josefin Sjöstrand och Åsa Garellick, lärare på utbildningen på Värnhemsskolan.

Styling handlar om helheten. Eleverna lär sig om huden, håret och naglarnas uppbyggnad. Under utbildningen får eleverna fördjupa sig i bl.a. makeup, styling av hår, bygga naglar och lösögonfransar. De har möjlighet att bli licensierade inom fransar och naglar.

Prova på olika delar

– Hår- och makeupstylistutbildningen har vuxit till något bra. Eleverna får möjligheten att prova på olika delar inom skönhetsbranschen, säger Josefine.

– Programmet ger dessutom grundläggande behörighet till högskolan. Eleverna eleverna lär sig eleverna att möta kunder och ge god service. Många av dem blir goda försäljare, vi har haft elever som har gått direkt vidare till handeln, säger Åsa.

Josefine berättar att eleverna växer i mötet med kunder. I början av utbildningen arbetar de mestadels på varandra. När de blir mer trygga plockar de in modeller. Inledningsvis brukar modellerna vara kompisar, men allt eftersom tar de in kunder och bygger vidare på det.

Hår- och makeupstylistutbildningen förbereder eleverna inför eventuellt företagande och entreprenörskap. Eleverna får träna sina kunskaper genom att arbeta i projekt och med event, samtidigt som det skapar ett kontaktnät.

bild2
Bild från Halloweenprojekt.

Filmer, bilder och dokumentation

Eleverna på på stylistutbildningen utrustas med en egen iPad. De används ofta i det dagliga arbetet. Eleverna tittar på bland annat bilder och instruktionsfilmer, och filmar varandra.

– De ska tänka som designers. Eleverna kan t.ex. få i uppgift att skapa s.k. Moodboards på sina iPads. Moodboardsen ska sedan appliceras på makeup och frisyr, säger Åsa och Josefine.

– Det är en konstnärlig utbildning. Men det är inte självklart att eleverna har igång sina kreativa delar av hjärnan när de börjar i ettan. Från början kan de tycka att det är svårt att jobba från en känsla, eller musik.

Genom hela utbildningen dokumenteras elevernas arbeten och erfarenheter kontinuerligt med hjälp av iPads.

– De förstår inte alltid i ettan varför allt ska dokumenteras. Men i trean är det tydligt. De kan följa utvecklingen och de får en portfolio, säger Josefine.

En annan del av Sverige

Åsa är mentor för en stylisttrea. Hon har tidigare arbetat i Kalix i Norrbotten. Kalix är bland annat känt för sin film- och mediautbildning.

– Vi vill sammanföra elever från norr och söder för att se vilka möjligheter det kan ge eleverna. Dels för att knyta nya kontakter för framtida uppdrag, men också ge dem möjlighet att lära känna en annan del av Sverige, säger Åsa.

Hon berättar att de under en vecka i december 2014 fick besök av mediaprogrammets lärare och elever från Kalix. Mötet innebar att värnhemsskolans stylister och mediaeleverna genomförde bl.a. en fotografering på Svaneholmsskolott.

bild1
Bild från projektet En annan del av Sverige

Besök i Norrbotten & Lappland

– I mars kommer stylisttrean att åka upp Ishotellet i Jukkasjärvi och möta elever och pedagoger från Kalix igen. Tillsammans kommer vi att jobba med modeller och foto i de olika teman som finns på Ishotellet. Värnhemsskolans elever stylar modellerna och deltar också i själva fotograferingen, säger Åsa.

De kommer också att besöka Kiruna och möta både SVT och Samisk TV. Avslutningsvis besöker de Kalix. Här kommer eleverna att få ett arbeta med fortsatt samarbete, gruppdynamik och värdegrundsövningar. Ett av syftena med resan är att ge klassen en möjlighet att få reflektera över gruppens utveckling och sammanhållning. För stylisterna kommer bildportfolion från resan vara redovisningen av deras Gymnasiearbete.

– Jag tror att denna resa kommer utveckla eleverna som både människor och yrkesutövare, säger Åsa.

Arbetsplatsförlagt lärande

Under hela utbildningen har eleverna arbetsplatsförlagt lärande (apl). Första året har de tio dagar och under andra året har de apl en dag i veckan. Sista året utökas det till två dagar i veckan.

– Många av eleverna som går i trean säger att de verkligen uppskattar att utbildningen är så praktisk. Det finns de som menar att allt de praktiska motiverar dem att orka gå gymnasiet, säger Åsa.

Josefine och Åsa arbetar ofta ämnesövergripande, tillsammans med bl.a. lärarna i svenska och engelska. De berättar också att ettor, tvåor och treor ofta arbetar tillsammans, och lär sig av varandra.

– Vi har väldigt roligt på jobbet och får möjlighet att vara påhittiga och kreativa, säger Åsa och Josefine avslutningsvis.

Text och foto: Sara Arildsson
Foto Halloweenprojekt & En annan del av Sverige: Elever vid Malmö Latinskola & Medieprogrammet Furuhedsskolan i Kalix.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.