Danuta Pålsson.

Varmt bemötande i skolrestaurangen på Linnéskolan

- Det är jätteviktigt hur personalen i skolrestaurangen bemöter eleverna. Inga sura mattanter jobbar här, istället vill vi prata och skoja med eleverna. Vi vill vända trenden. Och vi svarar och förklarar gärna när eleverna har frågor, säger Danuta Pålsson, skolmåltidsbiträde på Linnéskolan.

I år har Linnéskolan prisats för sitt arbete med att lyfta fram skolmaten. Danuta Pålsson arbetar som skolmåltidsbiträde i Linnéskolans restaurang. Hon berättar att personalen i restaurangen lägger stor vikt på bemötandet av eleverna. Här jobbar inga sura mattanter.

Med ett stort leende välkomnar Danuta och hennes kollegor mig in Linnéskolans restaurang. Det luktar varma pannkakor. Hon visar mig runt i köket och jag får hälsa på alla som jobbar här. Arbetsmiljön känns trivsam och luften är fylld av skratt och värme. De inkluderar mig genast i arbetsglädjen. År 2007 prisades Linneskolans restaurang som årets bästa skolrestaurang i Malmö. I år tilldelades skolan ett specialpris för sitt arbete med att lyfta fram skolmaten, och arbetet med ökad kunskap om mat, hälsa, kultur och rörelse. Priset delades ut under White Guide Junior-galan på Malmö Live.

Färdiga menyer

Linneskolans restaurang följer Malmö skolrestaurangers färdiga menyer. I restaurangen serveras frukost, lunch och mellanmål. I köket, som är relativt litet, tillagas exempelvis inte grytor och soppor på plats. Men i övrigt försöker de göra så mycket som möjligt själva.

– Vi ställer inte fram en färdig syltburk, utan vi kokar egen, säger Danuta och fortsätter:

– Det finns alltid ett alternativ till lunchen och eleverna i idrottsklasserna får medvetet mer proteinrik mat till lunch. Under lunchserveringen brukar vi gå runt och fråga eleverna vad de tycker om maten. Sedan skriver vi till kockarna och ger dem elevernas feedback. Om det är något som eleverna inte gillar brukar kockarna försöka ändra på det, säger Danuta.

Bemötande av eleverna

Danuta berättar att hela skolans personal lägger stor vikt på bemötandet av eleverna.

– Eleverna är våra kunder. Om vi bemöter dem väl är det ett sätt att få dem att må bra. Vi tycker om när eleverna ställer frågor och vi försöker vara lyhörda. Elever gillar inte förbud. De vill prata och ha förklaringar, säger Danuta.

Hon berättar att personalen i skolrestaurangen ser mycket. Om en elev börjar komma mer sällan till restaurangen, eller om någon är ledsen uppmärksammar de ofta det.

– Dessutom samarbetar hela skolans personal. Vi har en levande dialog med lärarna, säger Danuta.

Priset – vill att eleverna ska må bra

– Att vinna priset i år var oväntat. Men det var så klart både glädjande och överraskade. Vi tänker på eleverna och vill att de ska må bra. Och det är inte bara jag som arbetar för det, rektorn och all personal är med på denna resa, säger Danuta.

Medan vi avslutar intervjun kommer elever från fritidshemmet in restaurangen och ska äta mellanmål. I dag serveras pannkakor med keso och jordgubbar, till det finns det morötter. En av eleverna kommer och frågar om det finns något som är laktosfritt.

– Är det första gången du äter mellanmål? frågar Danuta uppmärksamt.
– Ja, svarar eleven.
– Vi har inte beställt något laktosfritt, för vi visste inte att du ville ha mellanmål. Men det klart vi ordnar något till dig, säger Danuta.

Hon ser till att eleven får hjälp av en kollega och säger avslutningsvis till mig:

– Jag älskar mitt jobb. En del av jobbet är att vara lite kompis med eleverna.

Text och foto: Sara Arildsson