Sherin intill tavlan med samiska flaggan
– Vi arbeta multimodalt och när vi uppmärksammade den samiska nationaldagen arbetade vi med färgerna i den samiska flaggan och pratade till exempel om att de symboliserar olika saker för samerna, berättar Sherin Florie. Foto: Mette Mjöberg Tegnander

Här är alla traditioner tradition

Bajram, den samiska nationaldagen och det kinesiska nyåret är några av alla högtider och traditioner som lyfts på småbarnsavdelningarna på Augustenborgs förskola. Sherin Florie och hennes kollegor vill redan på ett tidigt stadie skapa förståelse hos barnen för allas lika värde.  - På förskolan sätter vi grunden för ett framtida demokratiskt samhälle där allas olikheter ska respekteras. Ofta grundar sig fientlighet hos oss vuxna i ren okunskap och rädsla för det okända, därför är det så viktigt att vi börjar prata om detta redan i förskolan, säger förskolläraren Sherin Florie. 

Den stora samiska flaggan som målades i samband med den samiska nationaldagen lyser upp hallen på Augustenborgs förskola. Där syns spår av både små fingrar och många olika penseldrag.
– Att uppmärksamma de fem minoritetsspråken är en del av arbetet i att skapa förståelse för att vi alla är olika, men lika mycket värda. Vi behöver inte tycka likadant, men vi måste respektera varandra, berättar förskolläraren Sherin Florie medan hon studerar flaggan.

Hon beskriver sin arbetsplats som en mångkulturell förskola där det är viktigt för personalen att alla barn känner sig inkluderade och kan känna en tillhörighet.
– Vi arbeta multimodalt och när vi uppmärksammade den samiska nationaldagen arbetade vi med färgerna i den samiska flaggan och pratade till exempel om att de symboliserar olika saker för samerna. Förutom att arbeta med flaggan fick barnen lyssna på jojk av Jon Henrik Fjällgren, vilket var väldigt uppskattat. Tillsammans sjöng vi också lilla snigel på nordsamiska. Vi lägger det på de små barnens nivå helt enkelt, berättar hon.

Vågar lyfta religioner

Inne i personalrummet visar Sherin Florie att den Mångkulturella almanackan finns upphängd. Den ger en överblick kring vad som händer vid olika tidpunkter på året.
– Genom att ställa nyfikna frågor till barnen och deras familjer får vi en uppfattning om vilka traditioner och högtider som barnen firar hemma. Min erfarenhet är att vårdnadshavarna blir glada när vi frågar och så gärna vill berätta och bidra. Barnen i sin tur blir stolta när vi uppmärksammar något som de firar hemma. Det är också viktigt att förstå, att vi inte firar här – utan vi lyfter och uppmärksammar, förklarar hon.

– Vad kan det vara för frågor som ni ställer då?
Vi kan till exempel fråga om det finns någon särskild musik och låt som man lyssnar på där hemma under en viss högtid. Då kan vi kanske spela den låten på förskolan. Våra barn är ju fortfarande så små, vissa pratar inte än men de kan ändå uttrycka stor glädje och stolthet när vi spelar musik som de känner igen hemifrån. Även om de är små så förstår de mer än vad man tror.

På förskolan uppmärksammas även traditioner som kanske inte firas av något specifikt barn.
– Barn är som små svampar och suger åt sig allt. Tanken är ju att barnen kanske i framtiden kommer möta någon som till exempel firar det kinesiska nyåret och att barnen då har en kännedom om det, säger Sherin Florie.
Nyligen har dadeln stått i fokus när Sherin Florie och kollegorna lyft bajram. Barnen har fått äta dadlar och lära sig mer om vad dadeln symboliserar.

– Jag vet att det kan finnas en osäkerhet och rädsla kring att lyfta religion som samtalsämne med barn. Men jag resonerar att det är ren allmänbildning att få kännedom om olika religioner. Vi behöver lära våra barn att vi inte måste tycka likadant, men att vi behöver respektera varandra. Vi får inte vara så rädda för att prata om religion, säger hon.
Personalstyrkan kompletterar varandra

Personalstyrkan kompletterar varandra

I rummet intill personalrummet visar Sherin Florie hur barnen tillsammans skapat en lång orm i papper genom att låta barnen måla varsin bit papper. Intill hänger glittrande lyktor i papper.
– Detta skapade vi i samband med det kinesiska nyåret. Då berättade vi för barnen att vi gick från drakens år till ormens år. Förutom att titta på en kortfilm om kinesiska nyåret så hade vi ormar som tema och tog reda på fakta om ormar. Barnen tyckte det var jättespännande. Sedan samverkade vi med kökspersonalen och kunde då få vårrullar och nudlar till lunch, berättar hon och ler stort.

Sherin Florie beskriver sina kollegor som mångfasetterad och att det är en stor styrka att de kan komplettera varandra på så många sätt. Det är en stor hjälp när de lyfter olika teman. Hos personalgruppen finns också en medveten tanke om att alla barn har rätt till det svenska samhället och att förskolan bär ett ansvar för det.
–  När vi har tillställningar där vi bjuder in vårdnadshavare behöver vi tänka stort och påminna oss om att alla saker inte är självklara för våra vårdnadshavare. Alla känner kanske inte till sången sankta Lucia eller har gått i ett luciatåg under sin uppväxt, säger hon och pausar.

– I december bjöd vi till exempel in alla barn och vårdnadshavare till allsång med luciasångerna i vår matsal. Vi pyntade och gjorde fint och skrev ut sånghäften med de klassiskt svenska julsångerna. Då hade alla möjlighet att sjunga med. Vi skickade även med sånghäftena hem så att de som ville kunde öva där hemma. Det är så viktigt att påminna sig om att det inte är bara är våra barn som växer av att känna en tillhörighet, det gör även våra vårdnadshavare, säger Sherin Florie.