iPad i förskolan på Ribersborg

I Västra Innerstadens stadsdel har man denna termin påbörjat ett projekt där man ska utforska de pedagogiska möjligheterna med iPad i förskolan. 

Två kvinnor håller upp en läsplatta där det står "Ipad i förskola". För att samla och dela de erfarenheter man gör, ska några av pedagogerna skriva i bloggen ”iPad i förskolan”Pedagog Malmö.

Det finns fem iPads på MarieHage förskola och fem på Ribersborgs förskola. På Mariehage förskola ska Karolina Pesonen, pedagogista & My Östergård, förskollärare i bloggen skriva om förskolans erfarenheter. När det gäller utforskandet av iPad är Karolina inriktad mot de yngre barnen som är 1,5-3 år och My mot de äldre barnen. På Ribersborgs förskola är det Aida Omerkadic som skriver i bloggen.

Personligt ansvar för varsin iPad
Varje iPad har en ansvarig pedagog. Dessa pedagoger uppmuntrar sedan sina kollegor att låna en iPad och prova de appar (programvaror) som har laddats hem till iPaden. När en kollega återlämnar en iPad ska man också förmedla sina erfarenheter och reflektioner från tillfället då barnen använde iPaden.

”- Nu så här i början har det mest blivit spel som t.ex. pussel och memory”, säger Karolina och My. Det kan handla om bokstäver, siffror och klockan. Det har också blivit en del djurappar eftersom man just nu har man tema Djur i hela huset.

Intressant att studera användning och samarbeteHage uppritat på röd filtmatta.

Redan nu ser de att samarbetet mellan barn fungerar bättre vid en  iPad än vid en dator. Det brukar vara 3-4 barn runt en iPad, sedan kan det tillkomma några som står runt om och bara tittar. Karolina berättar att yngre barn som motoriskt inte klarar av pusselbitar eller memorybrickor i fysisk form faktiskt kan lyckas med det på en iPad.

Presentkort för app-inköp

De som ansvarar för varsin iPad har fått var sitt presentkort till iTunes laddat med 250 kronor. ”- Men så här i början försöker de hitta intressanta appar som är gratis. Det är först när vi vet att en app är tillräckligt användbar som vi kommer att köpa fullversionen”, berättar My.

Teknisk jämlikhet

Initiativtagare till projektet är Jeanette Schildt, förskolechef Marie Hage och Agneta Nordqvist, förskolechef Ribersborgs förskola. Syftet är att hitta de områden där iPad kan fungera som ett bra pedagogiskt komplement. Ett annat perspektiv är jämlikhet – att alla ska ha rätt till modern teknik. Många familjer har iPads hemma, men det är också många som inte har det.

Möjligheter …

Karolina och My påpekar att detta är helt nytt för dem, men att de redan nu börjar ana möjligheter som de ännu inte fått helt grepp om. De diskuterar olika möjligheter som

  • att koppla iPaden till förskolans interaktiva skrivtavla där en grupp kan stå och jobba och fler kan ta del av vad de gör.
  • att barnen skulle kanske kunna göra sagor på iPaden.
  • att de skulle kanske kunna spela in filmer.
  • att ta med iPaden på utflykter. De är så lätta att ha med i ryggsäcken. En kollega har redan tillsammans med barnen varit ute och tittat på fåglar och letat upp dem på iPaden i appen Kvitter. Överhuvudtaget kan iPaden fungera som uppslagsverk när man är ute och upptäcker saker som man vill veta mer om.

Här kan ni följa Karolina, My och deras kollegor när de utforskar de pedagogiska möjligheterna med iPad i förskolan:
http://webapps2.malmo.se/pedagogmalmo/theme_blog/ipad-i-forskola/

Text & foto
Charlotte Christoffersen
Red. Pedagog Malmö