Radioteater After Work
Krisen som blev en nystart
Josephine Herslow och hennes rektorskollegor hade förstått sedan tidigare att något var på gång. Efter en granskning i Kalla fakta hade felaktigheter hittats i Astars verksamhet i Stockholm. Det hade fått Malmö att också påbörja en egen granskning. Två månader efter att granskningen inleddes på förvaltningsnivå kom den första kännbara effekten av att något inte stämde. Intaget till SFI stängdes och Malmö stad lät kön växa.
– Man hade då hittat felaktigheter och eftersom kommunen har ett ansvar för de elever som redan är inskrivna på SFI så behövde vi göra luft i våra system för att eventuellt kunna bereda plats för de elever som gick hos Astar och Hermods, berättar Josephine Herslow.
Astar och Hermods polisanmäldes och kön fortsatte växa.
– Det var stressigt. Att se kön växa och veta att vi hade tomma platser gjorde att det kändes som att vi inte tog hand om malmöborna på det sätt som vi borde göra. Samtidigt var det det enda logiska valet att göra för att göra plats för de redan inskrivna eleverna, säger hon.
Nya beslut
Skolledningen var en grupp som jobbat länge tillsammans. Josephine Herslow beskriver dem som sammansvetsade, något som har varit viktigt i arbetet när nästa beslut kom: de skulle ta över alla elever och alla lärare från de privata aktörerna.
– Vi tänkte inte och kände inte så mycket utan det blev mer en “nu kavlar vi upp ärmarna och kör”-känsla, säger hon.
Planerna på att flytta hela SFI till Värnhemsskolan fick läggas på is. Istället började jakten på lokaler. Verksamheten skulle fördubblas och att hitta lokaler i Malmö som står tomma och dessutom kan rymma flera tusen elever är inte det lättaste. Man inledde också det som Jospehine Herslow kallar för “rekryteringsrallyt”. 70 behöriga SFI-lärare skulle rekryteras.
– Det är imponerade när den offentliga apparaten drar igång. Jag har aldrig känt mig så mycket som en del av ett stort sammanhang och vi hade aldrig klarat detta utan allt samarbete både inom förvaltningen men även med andra delar i Malmö stad, säger hon.
Nära verksamheten
Nu finns verksamheten på tre platser i Malmö, Södervärn, Heleneholm och Rönnen. 25 av de lärarna som kom med från företagen jobbar kvar, totalt är 4 000 elever inne varje dag i verksamheten. Fortfarande droppar det in nyanställda lärare i lokalerna. På Josephine Herslows kontor hänger en välfylld whiteboard med datum över när nyanställningarna startar.
– Min roll som rektor har blivit mycket närmare verksamheten. Jag coachar mer och supportar. Alla här är nya och det finns en otrolig energi i lokalerna, säger hon.
Mycket fokus har varit på det praktiska, och nu startar bygget av en skolkultur och att forma den nya verksamheten.
– Jag som rektor blir bärare av det som fungerade bra tidigare, en kulturbärare. Vi är fortfarande inne i en smekmånad där allt är spännande, kul och det kommer nytt folk hela tiden. Nu gäller det att sätta rutiner och att alla känner sig trygga med varandra och med skolan, säger Josephine Herslow.
Lär av varandra
Men många nya lärare innebär också att skolledningen blir ifrågasatt i de rutiner som redan finns på plats. Något som Josephine Herslow tycker är roligt och utvecklande.
– Vi lär tillsammans. Ledningsgruppen har numera massor av diskussioner som inleds med: “Jag hörde från den här läraren att de hade gjort så här tidigare – vad säger ni? Ska vi testa?” Vi blir utmanade i vårt tänk och det är jättespännande, säger hon.
När du tittar tillbaka på det som har hänt – vad var det bästa ni gjorde?
– Det var att vi inte involverade så mycket känslor och gick och tänkte att “oj så hemskt”. Utan vi kavlade upp ärmarna och löste situationen. När lärarna kom hit kände de av det och det är den höga energin som fortfarande finns kvar här. Vi är jättestolta över hur vi löste allt och över den verksamhet som vi håller på att bygga upp tillsammans.