Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Lära genom mat
Vi får in mer vegetarisk mat både i hemmen och förskolorna. Hur gör du för att få barnen att äta mer grönt?
— Jag brukar säga: Barn äter allt, i princip. Det är viktigt hur vi presenterar och titulerar maträtterna. Våra veckomatsedlar är varierande och i snitt serveras det 1-2 gånger vegetariska rätter. Första intrycket är viktigt för att barnen ska våga prova nya och okända rätter för dem. Där kliver vi in som förebilder. Vi integrerar maten i lärandet, reflekterar och får nytt perspektiv. Vissa maträtter så som spenatlasagne och broccolisoppa har döpts till Karl Alfredslasagne och krokodilsoppa. Små ändringar gjorde att dem rätterna blev barnens favoriträtter. Även baljväxter som barnen inte är förtjusta i hittar vi lösning till genom lek. Dagens fråga kan låta: Hur många bönor hittade du i din tallrik? Hur smakar det, mjukt eller hård?
Hur kan man i ett tidigt stadie lära barn att ta hand om våra råvaror, dvs inte kasta mat, och tänka klimatsmart?
— Dagligen arbetar vi i huset tillsammans för att lära våra barn hur viktig maten är. Vi arbetar även för en bra miljö och en bra stämning. Genom att låta barnen planera en veckomatsedel och även hjälpa till att tillaga maten gör vi dem delaktiga på alla möjliga sätt och vis. Vi planterar tillsammans med barnen både inne och ute och återanvänder det i matlagning. Det är väldigt viktigt att barnen själva lägger upp sin mat på tallriken. Visst, ibland händer det att de lägger upp för mycket just när det är deras favoritmat. I sådana situationer kan vi påpeka att överbliven mat på tallriken kommer att kastas vilket är inte bra för miljön. Det är bättre att de lägger upp mindre portioner så det kan även räcka till kompisarna.
Vad har du för framtidsvisioner vad gäller maten i Malmö Stads förskolor?
— En likvärdig förskola även när det gäller maten. Alla barn förtjänar varierad, näringsriktig och ekologisk/närodlad mat. Kökspersonal och pedagoger som har samma kunskaper om matsvinnet i förskolan så att vi tillsammans kan arbetar mot samma mål. Ta del av ett större nätverk med andra förskolor där vi delar med oss av våra kunskaper och samtidigt blir inspirerade av andra.
Vem vill du skicka vidare till?
— Till Anna Lundquist, förste förskollärare i område väster:
Vad tycker du att din roll som förste förskollärare innebär?
Vad är en bra lärmiljö för dig?
Vad är det viktigaste vi erbjuder våra barn på förskolan?
Foto: Privat