Fyra händer som ligger ovanpå varandra.

Lärande och lek i Drömmarnas Trädgård

Skylten ”Alla är välkomna till Drömmarnas trädgård” bjuder in till trädgården vid Drömmarnas hus i Malmös Rosengård.

Här möts Kryddgårdsskolans fritids och Malmö Naturskola en förmiddag i juli. Det blir en dag med lek, lärande och skapande bland växter och djur.

Barnhänder stoppar ner blomma i glasburk.
Blomblad som doftar gott.

Det är en ljuv julidag. Humlor och getingar surrar medan blommor och det annalkande regnet fyller luften av sommar. Denna dag ska Kryddgårdsskolans fritids tillsammans med Malmö Naturskola leka och lära i trädgårdens växtlighet. Malmö Naturskola representeras av Birger Emanuelsson, Kajsa Högfeldt och sommarjobbarna Matilda Broström och Dina Abed Al Sattar.

Tillsammans med Birger ska barnen tillverka ett badsalt. Kajsa kommer att hjälpa dem laga en god pesto av ogräs, och med Matilda och Dina får barnen göra sin egen hudsalva. Alla produkter skapas med hjälp av ingredienser från naturen.

Drömmarnas trädgård

I Drömmarnas trädgård vid Drömmarnas Hus arbetas det med odling och matlagning utifrån de grödor som skördas på plats. Det är en mötesplats med fokus på utomhuspedagogik och lärande för hållbar utveckling.

Barngruppen som har samlats här delas in i mindre grupper, med minst en pedagog i varje. Och visst är det något särskilt med att lära ute. Det finns inga väggar som sätter begränsande ramar för fnitter och spring i benen.

Birgers badsalt

Barn går efter pedagog.
Trädgårdspromenad.

Tillsammans med Birger börjar barnen med att gå runt i Drömmarnas trädgård. De är på jakt efter väldoftande växter. Barnen får varsin glasburk att samla blad och blommor i.

Första stoppet på promenaden blir vid örten citronmeliss. Barnen gnuggar på bladen och luktar. Citrondoften är påtaglig.

– Kommer det att växa till en citron? frågar ett av barnen.

Några av barnen plockar av citronmelissens blad och gruppen går sedan vidare. De stannar till vid olika växter, pratar och luktar, känner och smakar. I barnens burkar landar bl.a. mynta, rosenblad och lavendel. Barnen får själva välja vilka blad de vill plocka. Det ska bli till deras alldeles egna badsalt.

Efter trädgårdspromenaden går gruppen in i orangeriet. Det är ett stort växthus i trädgården. Här har Birger förberett grovsalt i en tillbringare. Barnens burkar fylls på med salt som blandas med de väldoftande blombladen.

– Burken ska stå med locket på i ungefär en månad innan det är badklart. Vet ni hur länge en månad är? frågar Birger.

– Det är juli nu. Nästa månad, i augusti, kan jag bada med det, svarar ett av barnen.

Ogräspesto med Kajsa

Recept på ogräspesto.

Kajsa och barnen tar en ny tur runt i trädgården. Hon har tagit med en stor bunke som hon vill att barnen ska hjälpa till att fylla.

– Vi kommer framförallt att plocka ogräs. Vad är ogräs? frågar Kajsa.

– Det är sådant som har planterat sig själv, svarar ett av barnen glatt.

Kajsa guidar och gruppen stannar till vid olika växter. De hittar bl.a. vitplister (sockernälla), kärleksört och svinmålla. När de fyllt bunken med ogräs går de in i orangeriet. Här blandas ogräset med medhavda ingredienser och några dl vatten från utomhuskranen.

Tillsammans mixar de sedan allt i en matberedare. Kajsa har tagit med ett grovt knäckebröd som ogräspeston serveras på. Några barn vill smaka på en gång, och någon annan är lite orolig. Går det verkligen att äta ogräs?

– Det är ju jättegott! utbrister barn efter barn efter att ha smakat på peston.

Salva med Dina och Matilda

Gul smörja i ett litermått.
Salva som parfymeras.

Vid ett bord i orangeriet står Matilda och Dina. Här ska barnen skapa sin egen salva.

De får varsin liten glasburk. Medan Dina och Matilda smälter bivax i ett vattenbad skriver barnen sina namn på burklocken. När vaxet har smält rör de sedan ihop bivaxet med olja och doftsätter det med parfym. Barnen väljer själva vilken parfym de vill ha på sin salva.

– Salvan går att använda till det mesta, berättar Matilda och Dina och fortsätter:

– Den passar lika bra på torra läppar som på knät eller på foten.

Nurrie Mehmetaj är en av pedagogerna som följer med barnen.

– Jag har fått möjligheten att få vara med Naturskolan flera gånger i år. Det lika kul och lärorikt varje gång. Jag är verkligen jättenöjd, säger Nurrie, innan hon, de andra pedagogerna och barnen vinkar hejdå till trädgården och Malmö Naturskola.

Text och foto: Sara Arildsson