En man i röd jacka gestikulerar på en innergård.
Björn Westerström föreläser på en hågkomstresa i Polen, här på Krochmalnagatan i Warszawa, filmad av Kristian Ingers.

Nytt material om hågkomstresor på Malmö Delar

Nu släpps ett gediget stödmaterial med 27 filmer och ett stort antal uppgifter och undervisningsmaterial om judiskt liv före och under Förintelsen. I digitala hågkomstresor får vi följa med till Polen för att få en liten inblick i vad som sker under hågkomstresor anordnade av Pedagogisk inspiration.

Hej Björn!
Idag är det Förintelsens minnesdag och på tal om det har du och Kristian Ingers släppt nytt material på Malmö Delar. Kan du berätta lite om materialet?

– Under åren som jag har arbetat med hågkomstresor har jag sett vilken enorm pedagogisk kraft de här resorna har. Jag ser ett lärande som är skyhögt och inte går att jämföra med lärandet i klassrum. Jag har därför tyckt att det var så synd att det är få elever som får ta del av detta. Därför har vi velat förmedla åtminstone en liten bit av den här kraften via vårt stödmaterial på Malmö Delar. Det sker något i lärandet när vi inte bara läser om specifika platser utan även besöker dem. Under hågkomstresorna undersöker vi hur det judiska livet såg ut på olika platser och vad som sedan hände när nazisterna kom till makten.

Hågkomstresornas material hittar du på Malmö Delar.

Vem riktar sig materialet till och hur kan det användas i undervisningen?
– Materialet riktar sig till högstadiet och gymnasiet. Om man undervisar yngre barn om Förintelsen brukar jag rekommendera att man enbart lyfter människor som överlevt. I våra filmer får man följa med när vi tillsammans med en grupp elever besöker städerna Warszawa och Białystok och minnesplatsen för Treblinka. Vi besöker även byn Tykocin som var ett stort religiöst center för judar i Östra Polen före förintelsen.

De uppgifter som eleverna gör i filmerna finns alla samlade på Malmö Delar tillsammans med en stor samling undervisningsmaterial. Filmerna kan man till exempel använda vid undervisning om förintelsen eller i samband med Förintelsens minnesdag. Man kan också använda materialet som förberedelse inför hågkomstresor – eller efteråt.

Om man har pressat schema och bara hinner se tre filmer, vilka tre skulle du då vilja tipsa om?
– Det finns till exempel en film där vi befinner oss på Krochmalnagatan i Warszawa och undersöker judisk kultur. Den här filmen är lite mer lättsam. Här tar vi ta hjälp av texter från den judiska författaren och nobelpristagaren Isaac Bashevis Singer. Han växte nämligen upp just där på Krochmalnagatan 10.

Om man vill visa något i samband med Förintelsens minnesdag så vill jag tipsa om vår allra sista film, där man får följa med när elever håller en minnesstund vid minnesplatsen för Treblinka. Eleverna berättade om olika personer som dött här och deras livsöden. I vårt material på Malmö Delar finns en samling av människoöden som man kan ta del av och till exempel använda om man själv skulle vilja göra en egen minnesstund.

Sedan kan jag också tipsa om filmen om upproret i det judiska ghettot, det är väldigt dramatiskt, spännande och så klart även sorgligt. Där visar vi på hur judarnas effektiva motstånd kunde se ut.