AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Programmering på Elevens val
– Eleverna har frågat om vi kan ha programmering. De vill lära sig, elevinitiativ som det säger man inte nej till. Dessutom finns det tusen skäl att börja programmera i skolan, säger Henrik Hahne, som arbetar med IT på Rönnenskolan.
– Programmering kan jämföras med en sorts läskunnighet. Det är kunskaper som definitivt kommer att behövas i framtiden. Eleverna måste få en möjlighet att utvecklas och lära sig programmering.
Löser problem tillsammans
Efter en dryg timmas arbete står luften i klassrummet stilla. Henrik öppnar fönster och den kalla luften sveper in. Han uppmanar alla att resa på sig och gå ut på rast, men inte en enda elev nappar på förslaget. En av eleverna reser sig, tar med sin dator och byter plats. Eleven vill sitta bredvid en annan elev som arbetar på samma nivå, för att de gemensamt ska lösa ett problem.
– Den här veckan pågår Hour of code, kopplat till det har vi har haft möjlighet att lägga in programmering i Elevens val. Tanken är att vi ska fortsätta ha det på Elevens val. Men programmering skulle enkelt kunna rymmas i de flesta av skolans ämnen. I Elevens val har vi ingen kursplan att förhålla oss till, och ingen bedömning. Det kan medföra att eleverna känner sig mer fria och kreativa i skapandet, säger Henrik.
Under lektionens gång skapas bl.a. spel och webbplatser. Eleverna är tjejer och killar, blandat från skolans olika årskurser. De har olika förkunskaper. Några av dem har programmerat tidigare, för andra är det första gången. De arbetar med bl.a. code.org och code academy, som är gratis att använda.
– Jag kommer att fortsätta testa hemma, det är väldigt roligt, säger en av eleverna.
Nätverk och tips
Henrik är utbildad inom datalingvistik och är glad att få uppmuntra till och jobba med programmering med eleverna. Inför arbetet har han också haft kontakt med med Nils Nilsson, som arbetar på Pedagogisk Inspiration Malmö.
– Jag har fått många bra tips av Nils. Dessutom deltar jag i IT-nätverket för skolområde norr, vilket fungerar jättebra. Det är viktigt och värdefullt att få möjligheten att träffas mellan skolorna, och utbyta erfarenheter och tankar med varandra.
– Vi vill ge det bästa till eleverna, avslutar Henrik.
Text och foto: Sara Arildsson
Illustration: Sara Arildsson/colourbox.com