AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Programmering på Gullviksskolan
Fredag eftermiddag och höstregnet smattrar på Gullviksskolans rutor. Inne i ett av skolans klassrum ryms 17 mellanstadieelever. De diskuterar och skrattar framför datorskärmar. Någon elev räcker upp handen och väntar på att få vägledning av Daniel Pamp. Daniel arbetar som lärare i matematik, NO och programmering, samt som IKT-utvecklare på skolan.
Eleverna skapar spel och animeringar i gratisprogrammet Scratch. Skapandet i Scratch bygger bland annat på koordinatsystem med x- och y-axlar. Dagens programmering påbörjas under skoltid, men fortsätter in på elevernas fritid. De vill ändå stanna kvar.
– Din mamma ringde och sade att du måste gå hem nu, säger Daniel till en av eleverna, när klockan har blivit eftermiddag.
– Neeeej, utbrister barnet högljutt.
Eleverna är överens om att det är roligt att programmera. Men vad är det som är så kul?
– Det är roligt att skapa, svarar varje barn som får frågan.
Uppdraget
Daniel berättar att eleverna redan innan har fått anmäla sig till programmeringseftermiddagen. De har fått i uppdrag att programmera ett spel eller göra en animering i Scratch.
Ingen programmering av spelen eller animeringarna fick göras innan, men de har rekommenderats att göra projektplaner.
– Eleverna har fått anmäla om de vill arbeta enskilt, i par eller i grupp. Vi har satt max till fyra i varje grupp. En del av barnen har programmerat längre än andra, de är på väldigt olika nivå. För vissa elever är det helt nytt, säger Daniel.
Möjlighet att skapa egna bilder
Några av barnen har skapat egna bilder och ritat bakgrunder. Andra använder färdiga bilder som följer med programmet.
– Vi har anmält oss i team, berättar två killar som själva har skapat bilder till ett ganska avancerat spel.
– Vi löser problem tillsammans. Det är lättare och allt går snabbare.
Alla elever i klassrummet hjälper varandra. De leker och testar varandras spel.
Med ”MaKey MaKey”
Daniel har tillverkat en handske som kan styra vissa av datorns kommandon. Det är en gul gummihandske som har kopplats till datorn via en ”MaKey MaKey”. En av grupperna använder den för att skapa. Handsken bidrar till lustfyllt lärande och ger upphov till många skratt. Eleverna i gruppen turas om att använda handsken, eftersom alla vill få testa den.
Eleverna styr projektets innehåll
– Projektens innehåll har varit helt upp till eleverna. Det finns t.ex. hoppande pingviner och flappy bird-liknande spel.
En av eleverna ritar en haj som genom ett antal musklick slukar en dykare. Efter en stund kommer eleven på att hajen måste ha öppen mun om den ska äta upp dykaren. Ett par minuter senare är en ny haj på plats, med stora tänder och vidöppen mun.
I slutet av dagens hackathon visar eleverna upp vad de har skapat under eftermiddagen.
European CodeWeek
Daniel bjöd in både intresserade lärare och föräldrar att komma förbi skolans hackathon.
– Gullviksskolans hackathon anordnas tillsammans med European CodeWeek. Det är ett europeiskt projekt för att få fler att lära sig programmering. CodeWeek arrangeras tillsammans med skolor över hela Europa. Gullviksskolan är en av tre skolor i Malmö som deltar. Det är också en chans för eleverna att visa sina kunskaper i programmering, säger Daniel Pamp avslutningsvis.
Fortsatt läsning om programmering i Malmö
Programmering på Videdalsskolan
Barn och unga i Malmö programmerar med CoderDojo
Matematik och programmering
Text och foto: Sara Arildsson
Foto på elever: Daniel Pamp