”Relationen till barnen är det viktigaste!”

Apostolos Giouftsis arbetar som lärare i en klass 5 på Humlemadskolan i Arlöv, strax utanför Malmö.

Han menar att relationen till barnen är det viktigaste och han ser vikten av att bekräfta eleverna, ge dem uppmärksamhet och uppskattning. Apostolos verktyg är framför allt humor.

Apostolos Giouftsis, lärare i klass 5 på Humlemadskolan.

I Apostolos klassrum arbetar eleverna med att göra porträtt av sina favoritartister. Några pojkar har valt att porträttera kända rappare. Pojkarna pratar mellan varandra och kommer fram till att alla rapartister kommer från en stenhård och tuff barndom, de har ju läst att det är så.

Apostolos lyssnar och utmanar pojkarnas slutsats. Han frågar om de skulle ses som trovärdiga rappare om de kom från en lugn och trevlig barndom.

– Är det som vi läser alltid sant? Hur vet vi det? frågar han eleverna.

Pojkarna fortsätter diskutera med Apostolos och kommer fram till att det kanske ibland är påhittat. Att rapartisterna har en image som ibland bara finns för att sälja skivor.

Det ringer ut och eleverna packar ihop och går hem för dagen.

– Jag vill utmana eleverna, att de ska sätta ord på vad de menar. Vad menar de med att någonting t.ex. är bra? säger Apostolos.

Relationen till barnen

Under sina 16 år på skolan har Apostolos hunnit med att jobba även på fritids och dagis. De senaste 5-6 åren har han varit utbildad lärare.

– Relationen till barnen är det viktigaste, att bekräfta och synliggöra dem. Jag har alltid tjatat om det, säger Apostolos och fortsätter:

– Humorn är mitt verktyg. Jag packar in även det mest allvarliga och tråkiga som vi möter här med lite humor. Det är viktigt att få in ett leende. Det handlar inte om att dra vitsar, utan det lilla, det som finns mellan raderna. Ungarna gillar det jättemycket. De vill att man ska vara rättvis och rolig. Jag skulle inte stå ut själv om vi inte skojade och pratade med varandra.

I klassrummet pratas det om det mesta, både högt och lågt. Apostolos menar att de samtalar på en bra nivå, inte för barnsligt eller för vuxet. Han tycker att det är viktigt att se varje elev, att prata med varje elev en liten stund varje dag. Allt handlar om kommunikation. Tillsammans med eleverna har han också diskuterat vad en bra lärare är.

– De sade direkt att det är en lärare som de har en bra relation till, säger Apostolos.

Pedagog pratar med elev.
”Humor handlar inte om att dra vitsar, utan det lilla, det som finns mellan raderna.”

Ärlighet och misstag

– Ofta använder jag mig av exempel från mig själv. Jag gör inte alltid rätt, det händer att jag gör fel och dumma saker. Men det handlar om att lära sig av sina misstag, säger Apostolos och fortsätter:

– Eleverna ger mig ett förtroende när de berättar om sina misstag. Det är inte alltid enkelt att berätta om fel som man gjort. Och jag brukar alltid tacka dem för deras ärlighet. I och med att vi har en bra relation så berättar de för det mesta om det är något. Och jag är uppmärksam och läser av dem. Det är inte jätteofta jag missar när det hänt något, men det klart att de har hemligheter.

Positiv stämning

För Apostolos är en fin gemenskap i klassen väldigt viktigt. Tillsammans skapar de en positiv stämning. Eleverna ska kunna trivas, le och vara snälla med varandra.

– Men då krävs det där lilla extra för att få med dem på tåget. Jag kan inte bara gå in i klassrummet och ställa ner min väska. Eleverna har vant sig vid att få uppmärksamhet och uppskattning, säger Apostolos.

Under någon period har han varit trött och inte känt sig lika engagerad. Då tappar även hans elever engagemanget.

Att säga ifrån

– När jag blir arg blir de jätteledsna. Men jag skriker aldrig, jag behöver inte det. Jag tror på att ta ett läge när det kommer, säger Apostolos.

När Apostolos börjar en termin med en ny klass brukar alltid någon eller några av eleverna testa var hans gränser går. Då går han ”all in” och backar inte.

– Det är lätt att vara för snäll. Men om jag har stått på mig från början behöver jag inte oroa mig. Istället möter jag eleverna och det är sällan det skär sig.

Han berättar att han har en god och ganska tät föräldrakontakt. Sedan ett år tillbaka använder han ofta sms i kontakten med föräldrarna, något som har uppskattats mycket.

Allmänbildning och skolböcker

– Undervisning helt utan böcker hade varit det schysstaste och jag jobbar ofta med allmänbildning, säger Apostolos och fortsätter:

– Jag tycker om att ge eleverna uppgifter som är kopplade till verkligheten, så att de t.ex. räknar matte utan att de tänker på det.

Som exempel berättar Apostolos om en uppgift han har gett sina elever. De fick en budget på 500 kronor och skulle sätta ihop en idé till en romantisk middag för Apostolos och en av hans kollegor. Middagen skulle bestå av en trerättersmeny och eleverna fick gå till affären för att kolla priser och räkna så att pengarna räckte till. Dessutom skulle middagen innehålla underhållning.

– Jag vill att eleverna ska göra något på riktigt. Sedan kan vi diskutera och utveckla det, för att eleverna även ska få prata om vad de har lärt sig, säger Apostolos och tillägger avslutningsvis:

– Jag älskar mitt jobb!

”Apostolos ethos”

Johan Sundell och Petter Wennblom, studenter vid Malmö högskola, följde Apostolos och gjorde en film och en rapport om mötet mellan läraren och eleverna. Filmen heter ”Apostolos ethos”. Rapporten hittar du här och filmen kan du ladda hem här.

”Filmen visar hur en lärare, genom sitt utnyttjande av sin personlighet tycks skapa tillit och förtroende mellan sig själv och eleverna. I mötet mellan lärare och elev ser vi förtjänandet av förtroende och förtroendet som en förutsättning för inlärning. Här får vi också redogöra vår syn på skolan och rollerna elev och lärare.” skriver Johan Sundell & Petter Wennblom.

Text och foto: Sara Arildsson