Illustration: Kristian Ingers

Rollspel och Flipped Classroom som pedagogisk metod

Scenen är ett klassrum, handlingen är hinduismen och livets stege. Huvudrollen är Björn Westerströms och rekvisitan är stolar bord och skåp som Björn använder för att klättra uppför.

Publiken är andraårselever under en religionskunskapslektion på Pauli gymnasium.

Björn Westerström, årets bästa lärare 2012 är tillbaka i en intervju.

Förra året skrev Pedagog Malmö om årets bästa lärare, hans kollegor och deras ämnesintegrerade arbete med eleverna på Pauli gymnasium. Nu är Björn Westerström tillbaka hos Pedagog Malmö för en öppenhjärtlig intervju om sig själv och sitt rollspel som pedagogisk metod. Att han brinner för sitt yrke och sina ämnen finns det inte tvekan om. Under hela intervjun behåller Björn fokus på det som är viktigast för honom, relationen med eleverna och att de tycker det är roligt att lära. För Björn är rollspel en väg att nå det målet.

Eleverna tycker om rollspel 

– Jag arbetar mycket med att få eleverna att tycka saker är roligt och rollspel är något som eleverna verkligen tycker om, säger Björn och fortsätter:

– Att använda sig av rollspel är för eleverna ett sätt att gå in i en främmande situation där de kan våga släppa sitt jag och bli någon annan för att kunna förstå situationen.

Hans goda relation till eleverna är också avgörande för hur han även kan få skoltrötta elever att nå målen. Han menar att relationen med eleverna är avgörande för hur hans undervisning tas emot.

– Missförstå mig rätt, säger han, men på sätt och vis kan jag utnyttja den goda relationen. Mina elever tycker så mycket om mig att de inte vill göra mig besviken och på så sätt gör de sitt bästa.

Björn Westerberg som är utbildad lärare i svenska, historia och religionskunskap har arbetat som lärare i 10 år. På Pauli gymnasium undervisar han på det Samhällsvetenskapliga programmet.

Årets bästa lärare

Förra året röstades Björn fram som årets bästa lärare, ivrigt påhejad av både nuvarande elever och tidigare.

– Det var framför allt två före detta elever som hade skrivit en lång uppsats om varför jag skulle vinna, berättar Björn.

– Tumregeln för att jag blev nominerad är nog för att eleverna känner att jag bryr mig och att jag inte ger upp om dem. Eleverna litar på mig, de vet att jag synliggör dem, uppmuntrar och uppmärksammar dem.

Flipped Classroom 

Björns lektioner innebär rollspel både för honom själv och för eleverna. Han använder sig av det som kallas för Flipped Classroom. Inför de flesta lektioner har han spelat in genomgången på film som eleverna kan få ta del av på nätet innan för att vara förberedda. I filmerna agerar han som traditionell lärare eller i en annan skepnad, beroende på vad lektionen ska innehålla eller vilket ämne som ska behandlas.

För att spela in sina filmer tar Björn ibland hjälp av sin tonårsdotter som drömmer om att bli regissör. Björn agerar och dottern står bakom kameran. I en av sina filmer inför en svensklektion spelar Björn bl.a. Macbeth som en alkoholiserad och deprimerad industrimagnat som tar livet av sig genom ett skott i huvudet medan Eminem spelar i bakgrunden.

– Eleverna tyckte det var jätteroligt, berättar han, men det är klart, det finns de som tycker att jag inte är riktigt klok.

En annan roll som Björn har bjudit in sina elever till är Rickard den tredje i en Shakespearemonolog.

– Jag har sjukt roligt när jag gör det här, säger Björn.

Rollspel som en del av examination

För eleverna är rollspelet en del av varje examination vilket de får veta redan från början av ett nytt arbetsområde. Om någon protesterar mot att spela så får de uppdraget att observera. Att vägra är dock sällsynt i Björns klasser.

– Jag har faktiskt bara haft en enda elev som hittills har totalvägrat att spela, berättar Björn. Finns det elever som tycker det är svårt att agerar får de så klart en mindre roll. De får också tillgång till andra examinationsuppgifter. Det finns t ex alltid en skrivuppgift kopplad till rollspelet, fortsätter Björn. Man kan säga att en 1/3 tycker att det är obehagligt medan 2/3 delar reagerar väldigt positivt.

Det är Björn som delar ut alla roller och han försöker att utmana elevernas identitet och etnicitet. Något som ofta är en tillgång men som också kan bli fel.

– Ja, en gång fick en bosnisk flicka rollen som Milosevic vilket i slutändan blev för mycket för henne.

Utgår från konflikt eller uppdrag 

Alla Björns kurser samt rollspelet i klassrummet utgår ofta ifrån en konflikt eller ett uppdrag samt en frågeställning. Det kan t ex vara under en historielektion där konflikten består i att en del människor börjar ha ihjäl varandra. Frågan till eleverna blir då varför? Konflikten bearbetas sedan bakifrån med historik för att eleverna med det som bakgrund ska kunna diskutera konflikten eller nuläge.

Varje lektion bygger på en fråga och lektionen börjar mitt i konflikten som ska bearbetas. Det kan vara konflikten i Mellan Östern eller i forna Joguslavien men det kan också vara så att eleverna får i uppdrag att agera tidningsredaktion där deras roller blir olika yrken. En annan scen kan vara att ett en elev ska spela en doktorand i psykologi som får i uppdrag att göra en analys om vad det är som Hamlet som sitter på elevens soffa lider av och behöver prata om.

Bryter av med rollspel 

Under hela lektionen rör sig Björn runt i klassrummet för att få med sig alla eleverna. Om en lektion riskerar att fallera i intresse bryter Björn gärna av genom att rollspela. Då klättrar han på stolar och bord för att t ex illustrera livets stege samtidigt som han fortsätter att prata utan att byta tonläge. En gång klättrade han ut genom ett fönster. Klassrummet låg i en vindsvåning med fönster så han klättrade ut på taket.

– Ibland kan det bli lite det vingligt, en gång ramlade jag faktiskt och fick en lampa över mig, berättar han och skrattar.

Björn anser att vi alla spelar olika roller i olika situationer i livet och att rollspel i skolan ger bra träning för framtida roller.

– När jag går in i klassrummet t ex intar jag en roll, den som lärare, säger Björn.

Medvetna om teater, synliggöra och ventilera 

Han menar också att rollspel samtidigt handlar om att bjuda på sig själv och uttrycka åsikter. För Björn är det viktigt att eleverna blir medvetna om att teater är en tillgång och en förmån och något som inte är självklart för alla världen över. Genom olika rollspel har t ex eleverna blivit fighters för det fria ordet.

Det kan också användas för att synliggöra och ventilera underliggande konflikter som kan finnas i en klass. Sådana kan nämligen blossa upp under ett rollspel som när det t ex gäller konflikten i Mellan Östern.

– När det händer är det viktigt att relationen och förtroende för mig finns där så att jag kan stötta och eventuellt måste bryta, säger Björn.

Läsa och skriva mycket

Att eleverna ska lära sig att hantera det skrivna ordet är också viktigt för Björn och hans undervisning och även här går rollspelet in som stöd för inlärningen genom att eleverna får lära sig skriva som olika författare för att förstå olika genre.

– Om du ska vara en bra svensklärare måste dina elever läsa, men framför allt skriva mycket, avslutar Björn.

Text och foto: Marina Walker

Några av Björns webbplatser

Webbplats med material för kursen i religionskunskap. Här finns både text och s.k. flippar.

Björns skrivarkurs

Webbplats för Björns mentorsklass, där både hans och andras ämnen finns med. Björns sidor är historia och svenska.