Matematiska redskap på lila verktyg
Foto: Dan Cristian Padure/Unsplash

Så skruvar du upp matteundervisningen – tipslista!

Differentierad undervisning, mattememory och att utgå från aktualiteter och elevernas vardag. Här kommer tips på hur du arbetar lekfullt, skapar motivation och förståelse inom matematiken. Vi har samlat lärarnas bästa tips för att förhöja matteundervisningen inom förskola, grundskola och på gymnasiet!

Anna Duncanson, förstelärare och mentor för årskurs 4 på Rosengårdsskolan

– Att arbeta enligt Singaporemodellen är oerhört motiverande för eleverna och det handlar om att hela arbetssättet bygger på förståelse. Detta kan låta självklart men så ser det tyvärr inte ut i många svenska matematikklassrum idag. När man jobbar såhär får eleverna en tro på den egna förmågan och får syn på sin utveckling vilket leder till ökad motivation, säger hon.

Skapa förståelse genom Singaporemodellen genom att bland annat att:

 

1. Två tredjedelar av lektionen sker i samarbete med andra.

 

2. Alla elever arbetar med konkret material på alla lektioner.

 

3. Varje lektion innehåller gemensamma samtal om matematik i par och i helklass.

 

4. Lärarrollen är väldigt neutral – bekräftar inte rätt, påpekar inte om något är fel.

 

Porträttbild på Anna Duncanson.
Foto: Montage

Cherie Frydkjær, förskollärare och specialpedagog på Gullviksskolan

– Det är med matematiken som med så mycket annat lärande, det blir bara roligare och lättare att befästa, när det ingår i allt i vardagen. Enligt mig bör lärande vara lekfullt, spännande, igenkännbart och repetitivt. Det är därför jag använder mig av dessa dagliga tips och tricks i vardagen, säger hon.

 

1. Utgå från dagens datum!

 

Varje morgon tar vi reda på vilken dag, datum och år det är.
Detta ger anledning till att ta utgångspunkt i dagens specifikationer – t ex fredag 31 maj 2024 – här gör vi följande:

 

• Skriv 31 med siffror.
• Skriv 31 med staket mate.
• Är det ett jämnt eller udda tal.
• Hur kan vi skapa 31 med pengar (ental/tiotal) – mynt och sedlar.
• Kan vi illustrera 31 på annat sätt än att skriva med siffror och staket – t ex rita 31 godisar och behöver de vara likadana allihop.
• Vad är dubbelt och hälften av dagens tal?
• Vi räknar även antalet dagar på en månad med hjälp av våra knogar – 31 dagar på ett knog och 30 dagar i fördjupningen.
• Vi räknar hur många vokaler det finns i den aktuella dag och månad t ex fredag och maj.
• Är årets siffror jämna eller udda?

 

En pedagog står ute på skolgården, med grönska i bakgrunden.
Ett sätt att utmana elever i matematik är att även stärka deras logiska tänkande berättar Cherie May Frydkjær. Foto: Mette Mjöberg Tegnander.

Lina Karlström, förskollärare på uteförskolan Stock och sten och 2021 års vinnare av Malmö Pedagogpris

– Det viktigaste – gör det lekfullt! Och gör det gärna utomhus tillsammans där ni kan ta hjälp av naturens fantastiska material, säger hon.

 

1. Lek affär!
Hos oss skapar vi egna matvaror gjorda av grenar från parken vi är i. Dessa använder vi sedan vår så kallade ”Matteaffär”. Barnen får tio fysiska pengar att handla för (vi använder stora pärlor). Priset på varorna är märkta med både siffra och antal för att barn i olika åldrar och med olika matematisknerfarenhet ska kunna delta. Med sina tio pengar får barnen räkna ut vad varan kostar, betala den summan med sina pengar och sedan räkna ut hur mycket som är kvar. Pedagogen som är den som säljer i affären skriver kvitton till barnen där deras uträkningar synliggörs. På så sätt bekantar vi oss med både siffror, antal och räknesätt – och har jätteroligt på köpet!

 

2. Spela brädspel
Vi har skapat ett eget spelplan som handlar om pildammsparken och sen slår barnen tärningen, ser siffran eller antalet på tärningen och flyttar sen spelpjäsen så många steg som tärningen visar. Här hjälps vi åt med att koppla samman siffror med antal och hjälper barnen att hitta rätt takt då de räknar, så att varje steg räknas i samma takt som barnen säger siffran. Så de exempelvis inte hamnar tre steg fram fast de räknat till fyra.

 

3. Lek leken ”Lina ångrar sig” (men byt ut namnet till ditt namn)
Pedagogen säger ex ”jag vill ha tre saker”. Barnet som sitter först på tur ger pedagogen tre saker. Pedagogen tackar. Därefter är det nästa barns tur. Då säger pedagogen. ”Nä, nu ångrade jag mig. Nu vill jag ha fem saker!”. Nu får barnet funder på hur vi kan göra för att tre saker ska bli fem. Just ja! Lägga till två! Klart. Pedagogen tackar. Nästa barn kommer fram. Pedagogen säger ”nä, nu vill jag bara ha en sak!” Barnet får nu fundera på hur man ska fixa så att de fem sakerna bara blir en. Just ja, ta bort fyra! Samtidigt så uppmuntras barnet att berätta hur hen tänker, dvs verbalisera sin uträkning och förklara den. Så fortsätter leken tills ni känner er färdiga med att ångra er.

 

4. Mattememory
Para ihop rätt siffra med rätt antal. Skriv ut siffror och laminera. Låt barnen vända upp en siffra och sen hitta lika många saker som siffran visar. Det gör inget om det är olika saker, bara det är rätt antal. Fortsätt tills siffrorna är slut. Visa att fyra små pärlor är lika många som fyra stora spadar, att det är antalet som är det viktiga, inte storleken på sakerna.

 

5. Mäta
Hur många pennor lång är jag?
Hur många spadar lång är jag?
Hur långt är det mellan gårdens grind och dörren in till förskolan och vad kan vi mäta med? (Tips! Vi kan mäta med allt!) Hur många magnatiles behövs för att mäta denna sträckan? Hur många pennor behövs för att mäta samma stäcka? Diskutera med barnen varför antalet magnatiles och pennor skiljer sig åt när ni mäter fast det är samma sträcka?

Lina Karlström föreläser.
Lina Karlström, 2021 års vinnare av Malmö Pedagogpris.

Josefin Johansson, förstelärare på Pauliskolan

– Så här kan du skapa motivation och göra matematikundervisningen mer lustfylld, säger hon.

 

1. Aktuella frågor
I undervisningen använder jag mig av uppgifter och frågor som är aktuella i elevernas livssituation, något som de kan känna en koppling till. Allt från uppställning av ekvationer som baseras på inköp från den lokala kiosken till andragradsfunktioner som beskriver kurvan för Johan Dahlins inspark på senaste MFF matchen.

 

2. Goda relationer
Goda relationer med eleverna, delaktighet och bekräftelse öppnar upp för att eleverna känner att matematikundervisningen är mer lustfylld, vilket jag även anser är vägen till ett lustfyllt lärande i samtliga ämnen.

 

3. Trygghet och positivitet
Jag tror på att skapa ett klassrum där eleverna känner sig sedda och trygga, där de kan delta och känna framgång utifrån sina egna förutsättningar. Detta tillsammans med ett positivt klassrumsklimat som öppnar upp för att det är okej att göra misstag och att vi är där som ett team för att nå framgång.

 

4. Differentierad undervisning
Allt från uppstartsuppgifter, interaktiva genomgångar med eleverna som verktyg till aktiverande problemlösningsuppgifter. Jag differentierar min matematikundervisning på gruppnivå för att tillgodose individers behov och extra anpassningar, samtidigt som det öppnar upp för matematisk utveckling och framgång.

 

Har du några tips, metoder, arbetssätt som kan boosta lusten att räkna i klassrummet, i förskolan eller på fritids? Hur jobbar ni med matematik och logisk förståelse? Dela med dig på pedagogmalmo@malmo.se.

Porträttbild på Josefin Johansson.
Foto: Montage